Dreptul de a alege

Scris de • 1 August 2016 • in categoria

Titlu: Colecționara de parfumuri interzise
Numar pagini: 416
ISBN: 978-606-758-172-0

Imaginile valorează cât o mie de cuvinte și poate chiar mai mult atunci când incită imaginația și fac uz de culoarea pasiunii într-un context menit să te facă să-ți pui și mai multe întrebări. O femeie foarte șic e pe cale să iasă dintr-o cameră elegantă. Ea poartă roșu din cap până în picioare și doar profilul îi este vizibil. Cine este femeia și unde se duce?

Cam așa arată momeala aruncată pe piața literară  de către americanii de la Harper Collins atunci când au lansat pe piață antepenultimul roman al lui Kathleen Tessaro, autoare ce a debutat cu un alt roman intitulat Eleganță. Ceea ce în ansamblu așază frumos temele abordate ca niște piese de puzzle, lăsând să se vadă o predilecție a autoarei pentru anumite subiecte: femei fatale, frumusețe, vanitate, bogăție, eleganță, feminism, individualism.

Colecționara de parfumuri interzise ne poartă din prezent în trecut și înapoi, legând planurile temporale și destinele personajelor de un secret care inevitabil va fi demascat. Grace Monroe duce o viață liniștită în Londra anilor 1950. Cu o înfățișare banală spre plictisitoare și un mod de a se comporta în perfect acord cu aristocrația din care face parte, destinul acesteia pare a fi pecetluit. Nimic interesant nu i se va întâmpla niciodată.

Dar alegerile pe care le facem pot să răstoarne fragilul echilibru al vieții de zi cu zi, fie că ele se referă la un joc de salon copilăresc sau la a lăsa totul pentru a porni într-o călătorie inițiatică în încercarea de a dezlega misterul unei moșteniri fabuloase sau al propriei persoane. Și totuși ambele i se întâmplă lui Grace care pornește spre Paris pentru a intra în posesia unei averi lăsată de către o necunoscută. Eva d’Orsay e numele celei care îi oferă puterea de a alege, de a se reinventa, de a o lua de la capăt. Dar până la a accepta apartamentul din Place Vendôme și acțiunile trecute pe numele ei trebuie să pună cap la cap toate informațiile și toate viețile pe care le-a dus până atunci generoasa franțuzoaică – de la New Yorkul anilor ’20 cu parfumul lor gatsbian, la Sudul Franței cu Monaco și ale sale jocuri de noroc și apoi Parisul marilor parfumieri. Pentru că în fond asta a fost Eva, un copil al destinului care a jucat pe rând cărțile ce i s-au dat transformând o mână necâștigătoare în avantajul său. O femeie extraordinară, pusă la încercare de la o vârstă fragedă, sedusă de lumea celor frumoși și faimoși care își găsește refugiul în talentul de a număra și anticipa jocurile de cărți, ca mai apoi să se transforme în muza unuia dintre cei mai renumiți parfumieri. O femeie fatală cu o atingere fatală pentru toți cei cu care și-a intersectat drumul.

Colecționara de parfumuri interzise este un cocktail de istorie, iubire și dezamăgire. Apelează la imaginile olfactive pentru a construi amintiri și sentimente, pentru a încapsula momente în flacoanele mici destinate absoluturilor, doar pentru a le reda cititorului mai apoi una câte una cu notele naive de vârf, pasionale de mijloc și de neuitat ale celor de bază.

Cu un talent ce amintește de romanele de ficțiune istorică ale lui Kate Morton, Tessaro își croiește propriul loc în literatură chiar dacă pornește de la construcții arhicunoscute sau de la povești pe al căror final e ușor să-l prevezi. Nu contează, în cazul de față, atât de mult ceea ce spune ci felul în care o face. Polarizează opinii și controlează firul narativ, conducând cititorul printr-un labirint de personaje complexe care pot fi simpatice și antipatice de la un capitol la altul.

Prin tema abordată, cea a parfumurilor, nu mi-a fost greu să nu mă gândesc la Suskind și al său roman faimos, dar de data aceasta imaginile își pierd din visceralitate în favoarea unei alte note ce conduce spre un final mai puțin violent.

„…simțea parfumurile rivalilor săi adiind din sofalele încărcate de perne, într-un talmeș-balmeș de mirosuri intoxicante – florile de portocal din L´Heure Bleue luptându-se alături de notele primare ale hesperidelor și miezul îmbătător de iasomie din Chypre al lui Coty; amândouă parfumurile erau înecate în mixtura sufocantă dintre cocktailul adelfic depravat al Arpège-ului ciocnindu-se de orientalismul excesiv de senzual din Mitsouko. Pentru el era la fel de discordant ca patru orchestre care stau una lângă cealaltă, dar interpretând în același timp simfonii diferite.”

În orice caz Colecționara este o carte ce-și merită locul pe noptieră, în geantă sau în bibliotecă pentru ușurința cu care te ține cu sufletul la gură și te face să cauți și celelalte cărți ale scriitoarei.

Întrepătrunderea planurilor temporale, paleta de personaje care își joacă cu măiestrie rolul pentru a evidenția o anumită latură a lui Grace și pentru a o transforma într-o altă femeie.

Gândirea șablonizată, de tip chick lit care enervează pe alocuri pentru ușurința cu care împarte personajele în categorii și le asignează un drum prestabilit de la care nu se abat.

Cititoarelor de week-end care își doresc eleganță, aventură, mister și o poveste care să le țină cu sufletul la gură.