Foarte scurtă istorie a vieții lui Stephen Hawking

Scris de • 30 December 2015 • in categoria

Articol oferit de EMAG

Titlu: Scurtă istorie a vieții mele
Numar pagini: 136
ISBN: 978-973-50-4830-3

Anul trecut, cam pe vremea aceasta, am fost vrăjit de un mic film intitulat The Theory of Everything (Teoria întregului). Pelicula despre viața renumitului om de știință Stephen Hawking a fost o prezență constantă pe listele cu nominalizări ale celor mai importante premii din industria cinematografiei, iar în momentul în care Eddie Redmayne a câștigat premiul Oscar pentru interpretarea fără cusur a lui Hawking am simțit o imensă bucurie. Am fost foarte entuziasmat când am văzut această autobiografie pe lista cu titluri pentru recenzat și am cerut-o fără să stau pe gânduri.

Stephen Hawking s-a născut în ziua când se împlineau 300 de ani de la moartea lui Galileo Galilei, pe 8 ianuarie 1942. Și-a făcut educația la St. Albans School din Hertfordshire și la University College din cadrul prestigiosului Oxford, iar în anul 1962 obține titlul de doctor în fizică la Trinity Hall din Cambridge, unde își începe activitatea didactică și științifică. În 1963, la vârsta de 21 de ani, Hawking observă pentru prima dată o slăbiciune a mușchilor. În urma unui examen medical, se constată că suferă de scleroză laterală amiotrofică și i se dau maxim 2 ani de trăit. Dar Hawking nu cedează, continuă să lucreze și, în ciuda agravării continue a invalidității, se specializează în domenii precum cosmologia teoretică, relativitatea generală sau mecanica cuantică. Printre cele mai populare cărți scrise de el se numără Scurtă istorie a timpului, Visul lui Einstein și alte eseuri, Universul într-o coajă de nucă și O mai scurtă istorie a timpului, carte scrisă în colaborare cu Leonard Mlodinow. Toate titlurile enumerate mai sus au apărut la editura Humanitas.

scurta-istorie-a-vietii-mele-2

După cum spune și titlul, cartea este o scurtă trecere în revistă a vieții lui Hawking. Personal, mi-ar fi plăcut câteva zeci de pagini în plus în care să se insiste ceva mai mult pe felul în care boala de care suferă i-a schimbat viața. Am apreciat, în schimb, simplitatea cărții. Înainte să o citesc, m-am temut că s-ar putea să dau peste o abundență de termeni științifici care să îngreuneze puțin lectura, dar nu a fost cazul. Totul, de la începuturile carierei sale academice și până la publicarea celei mai cunoscute lucrări semnate Stephen Hawking, Scurtă istorie a timpului, a fost prezentat într-o manieră cât se poate de... informală, lejeră și plăcută. De foarte multe ori am avut impresia că eram alături de Hawking și îl ascultam depănând amintiri. Un lucru la care nu m-am așteptat de la carte a fost să râd citind unele întâmplări, în special cele din copilăria autorului. Ultimul lucru la care te-ai aștepta din partea unei cărți ce poartă semnătura lui Stephen Hawking este umorul, dar iată că, pentru a nu știu câta oară, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg.

scurta-istrie-a-vietii-mele-1

O incursiune minunată în trecutul unuia dintre cei mai respectați oameni de știință din toate timpurile, Scurtă istorie a vieții mele poate fi citită atât de finii cunoscători ai muncii lui Hawking, cât și de cei mai noi și neexperimentați (cum sunt și eu). Mi s-a părut o cărticică fermecătoare, pe care am citit-o cu zâmbetul pe buze și cu o stare de confort cum rar am mai întâlnit, datorită stilului foarte intim în care a fost scrisă. Totuși, mi-ar fi plăcut câteva pagini în plus ;)

Mi-a plăcut totul la această carte, de la felul în care a fost scrisă și până la pozele „împrăștiate” de-a lungul paginilor.

Cartea e prea scurtă :D

Armatorilor de științe exacte, fanilor lui Stephen Hawking și nu numai.