Scris de • 6 August 2012 • in categoria

Titlu: Băiuțeii
Autor: ,
Numar pagini: 240
ISBN: 978-973-46-2652-6

Atunci când am văzut că am ocazia să citesc Băiuţeii, mic roman descris delicios în trecut de doi colegi de-ai mei de la bookblog.ro care se pricep mai bine la a scrie recenzii, m-am precipitat.

Băiueţii se bucură de unele dintre cele mai frumoase recenzii de pe acest blog, pentru că sunt precum descrierile unor pui de pisică în mijlocul unor gazete politice. Ceea ce m-a făcut extrem de curioasă să-l citesc şi în acelaşi timp m-a făcut să mă întreb ce aş mai putea să spun eu din ce nu s-a spus deja.

Atunci când apar cărţi noi pentru citicioşii de la bookblog.ro se întâmplă un fenomen asemănător cu reacţia unor căţeluşi cărora le-ai arătat lesa ca să iasă în parc, sau le-ai adus un castron cu mâncarea preferată. Se dă un mail cu o listă de titluri, iar dacă nu eşti pe fază să apeşi pe butonul de vreau + send, atunci ajungi acasă cu 2 ore mai târziu şi observi că toată lumea a revendicat deja nişte cărţi mişto cu care se va delecta.
Eu am revendicat micul roman Băiuţeii şi am descoperit că are ceva în comun cu unul dintre romanele mele preferate (Douăsprezece scaune şi Viţelul de aur de Ilf şi Petrov): este scris la două mâini. Mai precis, de doi fraţi.

Am uitat să bifez scepticismul pe lista caracteristicilor mele, astfel că devin foarte curioasă atunci când descopăr astfel de lucruri neobişnuite, mai ales într-un roman autohton. Scrisul la două mâini este peste jumătate din farmecul cărţii, pentru că cei doi fraţi coautori îşi povestesc copilăria lor din Bucureşti de pe strada Băiuţ, dar de la aproape 10 ani distanţă.

Astfel, învăţăm că fraţii mai mici au realitatea lor indistinctă şi inviolabilă, pe care fraţii mai mari nu o pot interpreta în felul lor, deorece îi răpesc din farmec. În schimb, o pot scrie alternativ în câte un capitol de carte, întocmind o cărticică de amintiri. Mai învăţăm că fraţii mai mici sunt invidioşi pe cei mari, dar fraţii mai mari au privilegiul de a-i vedea pe cei mici crescând în burta mamei, de a-i plimba cu căruciorul, dar niciodată de a le interpreta amintirile.

Şi eu am crescut pe o stradă care conţinea un univers paralel, plin de personaje inedite şi întâmplări suprarealiste, ca un serial mai bun ca Dallas şi cu amintiri ca în Tom Swayer. Nu ştiu cum s-ar fi putut altfel. Am zâmbit la toate întâmplările lor de băieţi crescuţi la bloc, înainte de revoluţie, pentru că deşi amintirile lor sunt în cu totul alt regim, am avut şi eu cheie de gât. M-am suit în copaci, am găsit bomboane pe jos, am învăţat să mă descurc de la băieţii mai mari şi am dus un adevărat război la şcoală pentru lucrurile care contau.

7 motive pentru a citi Băiueţii?

Te umple de energie. Te înduioşază. Îţi aminteşti de copilăria pe care ai avut-o sau ai fi putut s-o ai. Este scrisă sincer şi adevărat. Te lasă cu drag şi dor de a citi mai mult, cu curiozitate faţă de cartierul din Drumul Taberei evocat de cei doi fraţi şi de cum era cu adevărat să trăieşti în acei ani. Te face să empatizezi, capitol cu capitol, cu câte unul din fraţi. Este un roman românesc. Pur! :)

Specificul poveştilor evocate şi scrierea la două mâini

Veţi mai putea dormi noaptea după ce o citiţi

Nostalgicilor