Goana după moștenitor

Scris de • 13 March 2017 • in categoria ,

Titlu: Roderick Duddle
Numar pagini: 424
ISBN: 9789734662388

Pe Michele Mari l-am descoperit acum câțiva ani când i-am citit biografia ficțională despre Pink Floyd. Am găsit atunci o poveste sfâșietoare, vie și bogată care și-a lăsat o amprentă puternică în catalogul lecturilor. Așa că am folosit experiența anterioară ca referință pentru actuala lectură și nu am ezitat să mă avânt de data asta pe tărâmurile altei ficțiuni alături de norocosul-ghinionist Roderick Duddle.

Nu știu alții cum sunt, dar pentru mine cărțile copilăriei sunt îmbrăcate într-o peliculă de aur. De aceea fiecare operă care evoca ceva din acele vremuri are puterea de a mă prinde în vraja sa mult mai ușor pentru că face apel la nostalgie și pentru că accesează o serie de sentimente care domolesc scepticismul și colțul veninos al criticii.

A nu se înțelege că în cazul de față, doar pentru că m-am simțit copilă preț de câteva ore, am trecut cu vederea orice neajuns, fiind orbita de amintiri. Nu, Mari își exercită cu succes talentul de povestitor și fabulator, dând viață unui întreg cortegiu de personaje care lucrează voit sau nu spre a-l face pe Roderick marele moștenitor al averii Pemberton.

Dar ne-am precipitat un pic, nu-i așa? Povestea de față începe cu hanul Gâsca Roșie din Anglia rurală, un loc unde băutura și moravurile ușoare își dau mâna la o halbă de bere și de unde eroul nostru este izgonit, atunci când mama sa moare, iar patronul localului nu mai vede niciun beneficiu în a-l ține în preajmă. În fond, încă o gură de hrănit care nu produce nimic e doar o pagubă adusă unei afaceri de altfel înfloritoare. Dar nimic nu merge cum trebuie încă de la început, iar alegerea se dovedește a fi una proastă întrucât tânărul Roderick pare a fi singurul moștenitor rămas în viață al înstăritei familii Pemberton, fapt ce declanșează o suită întreagă de peripeții care de care mai incredibilă.

Așa ajung să se perinde prin scenă o serie de personaje pestrițe: de la șarlatani la asasini ce lucrează în umbre, la avocăței unși cu toate alifiile, bastarzi și chiar măicuțe ce transpun Împărăția Cerului în coordonate palpabile de tipul monezilor de aur.

Fiecare e interesat să obțină o bucată mai mică sau mai mare din plăcinta moștenirii, fapt ce le-ar schimba cursul vieții și le-ar deschide noi posibilități. Singurul onest în toată afacerea e tocmai Roderick care nu e interesat decât de câștigul de ordin familial, pentru că, fiind singur pe lume, cel mai mult și mai mult își dorește să găsească pe cineva căruia să îi pese de el și care să nu-l gonească cu mult prea cunoscutul șut în spate.

Crimele, tâlhăriile și tot soiul de întâmplări neprevăzute se succes într-un carusel comic și crud al sorții, care stoarce din fiecare personaj în parte tocmai esența lui, reducându-i întreaga ființă la o trăsătură definitorie – inocență, viciu, lăcomie, viclenie, istețime.

„Roderick Duddle este, în același timp, sinteza si reinventarea parcursului literar al lui Michele Mari: mereu cu un ochi la Charles Dickens si la Robert Louis Stevenson, maeștrii săi, autorul zugrăvește o parabola ca nici o alta despre lăcomia si prostia ființei umane, dar și despre capacitatea acesteia de a se minuna dinaintea miraculosului. Un joc literar deopotrivă pasionant si rafinat, înzestrat cu forța și inteligența de a se înfățișa cititorului ca un roman-foileton al zilelor noastre.”

Categorie: , | Autor: | Editura: