Iar dimineaţă vor veni ruşii

Scris de • 25 August 2015 • in categoria

Titlu: Iar dimineaţă vor venii ruşii
Numar pagini: 256
ISBN: 978-973-46-5527-4

Înainte de a fi parte din ficţiune, realitatea ne-a întâmpinat pe toţi cu braţele deschise, cu neajunsurile şi nuanţele sale de cenuşiu din fiecare zi, cu oraşele sale prăfuite, cu micile bucurii şi eşecuri din vieţile noastre, cu diverse forme de guvernare, mai bune sau mai rele, care ne fac, indiferent de cât de activi sau interesaţi am fi de această latură, să ne întrebăm ce s-ar întâmpla dacă …

,,Frica de Transnistria lui Smirnovici pătrunsese nu doar în minţile intelectualilor radicali, isterici sau panicaţi, ci şi în subconştientul celor moderaţi şi cumpătaţi.” (p. 45)

Protagonistul romanului Iar dimineaţă vor veni ruşii, Marcel Pulbere, este un tânăr absolvent al Facultăţii de Filologie din Braşov, întors acasă, în Chişinău, cu visuri mari şi un manuscris în valiză, intercalat în paginile acestui roman. Numai că planurile lui Marcel nu par să corespundă cu realitatea din Republica Moldova, cu neputinţa părinţilor, îmbătrâniţi înainte de vreme, cu incapacitatea de a-şi găsi un loc de muncă potrivit studiilor sale. În încercările sale de a-şi publica romanul şi de a se afirma, Marcel întâlneşte tot felul de personaje, unul mai lipsit de moralitate ca cealalt, fie că vorbim de momentele în care face speculă cu conserve de peşte, sau îl întâlneşte pe directorul editurii Buchea Latină, sau chiar în lumea academică, în care reuşeşte să pătrundă pentru puţin timp.

În celălalt plan, Transnistria invadează Moldova profesorului de latină, Nicanor Turturică, în anul 2020, iar în timp ce tancurile ruseşti şi soldaţii lui Pufin pătrund pe străzile Chişinăului, toţi moldovenii încearcă să se refugieze în România, un teritoriu văzut atât de cei din viitorul romanului lui Marcel, cât şi de cei din prezent, ca un loc al visurilor care se vor adeveri, un American dream al moldovenilor. Printr-un joc al sorţii, Nicanor rămâne în Chişinău, şi deşi de-a lungul romanului situaţia pare să-l depăşească, profesorul de latină rămâne în final unul dintre puţinele personaje rămase fidele lucrurilor în care crede.

Iar dimineaţă vor veni ruşii este un roman realist, minimalist pe alocuri, scris cu un simţ acut al ironiei şi detaşat faţă de evenimentele zugrăvite în el, care face o radiografie şi o critică a societăţii moldoveneşti pe două planuri: un plan socio-istoric, cu rădăcini adânc înfipte în realitate, în care viaţa cotidiană este dezgolită de neajunsurile ei, în care există doar ecouri mult prea slabe a unei schimbări, şi o latură literară, uşor didactică, a condiţiei scriitorului în perioada contemporană, în care mulţi cititori rămân afundaţi într-o literatură de tranziţie, patriotică. ,,Sedus de optzecişti şi postmodernişti, de literatura experimentală, textualistă şi minimalistă, Marcel nu mai dădea doi bani pe păşuniştii şi tradiţionaliştii veneraţi la Chişinău.” (p.44) Poate că şi din această cauză Marcel este respins cu atâta vehemenţă din lumea literară, un proscris atât din lumea non-literaturii - ,,i-au făcut semn să plece de cum au aflat că e literat” (75), cât şi din cea literară.

Iulian Ciocan zugrăveşte un Chişinău cu puţin timp înainte de Brejnev, prin adolescenţa lui Marcel, un Chişinău al prezentului, şi, să sperăm, un Chişinău ficţional - al unui scriitor care merită urmărit - al unui viitor apropiat.

Stilul şi meticulozitatea cu care textul a fost scris, comicul de nume, ironia fină care rezultă chiar şi din cele mai tragice scene.

Persoanelor care îndrăgesc literatura română contemporană, iubitorilor de istorie, celor interesaţi de lumea şi de evenimentele care se petrec dincolo de Prut.

1. Ema Georgescu spune: