Imn

Scris de • 9 November 2016 • in categoria

Titlu: Cortul roșu
Anul aparitiei: 2007
Numar pagini: 401

„Grozăvia avea să rămână nespusă, iar durerea închisă în spatele buzelor mele. De atunci încolo n-am mai vorbit niciodată despre istoria noastră comună, iar eu am rămas închisă în golul poveștii inventate de ea.”

Ne trăim viața în cicluri, sau etape dacă vreți. Iar în această etapă a vieții mele, „Cortul roșu” tocmai a devenit cartea mea favorită. Până acum, preferata, unica, a fost „La răscruce de vânturi”. Însă, pentru că nu din întâmplare am pus mâna pe ea tocmai în această perioadă, s-a făcut o trecere, iar această trecere a avut loc treptat, pe parcursul a trei luni, tot atât cât mi-a luat să citesc și romanul Anitei Diamant. Cuvintele dintre coperțile ei vorbesc direct cu sufletul meu, iar în acest moment cred că ele vor vorbi mereu - chiar dacă am terminat de citit cartea - pentru că povestea pe care o spun este una care nu se poate traduce în propoziții logice, ci este ca un cântec care mă reconectează cu esența mea feminină, mă scaldă într-un echilibru regăsit și reașează pe aceeași axă trecutul, prezentul și viitorul.

Toate trecerile se fac treptat, iar un ciclu trebuie să se încheie pentru ca altul să înceapă. Uneori avem înțelepciunea de a accepta asta, alteori, crezându-ne stăpânii propriilor vieți, încercăm să preluam controlul și dăm totul peste cap. Epoca acestei povești pe care Anita Diamant o țese cu nemăsurat meșteșug, este un timp în care oamenii nu îndrăzneau să creadă că dețin altceva decât bunuri lumești. Destinul nu le aparține, la fel cum și viețile le pot fi furate de pe o clipă pe alta și date altora. Într-o astfel de epocă, singurul lucru care îi leagă pe oameni de cine sunt și de cei de care aparțin, la fel ca de locurile din care vin, sunt poveștile lor. Acestea sunt cele care îi țin ancorați în lumea celor vii.

Dina, personajul principal, ne spune povestea ei începând cu povestea mamelor ei, ex-plicând că: „Dacă vrei să înțelegi o femeie, trebuie în primul rând să o întrebi despre mama ei și să asculți cu atenție. Poveștile despre mâncare arată o legătură puternică. Tăcerile pline de tristețe îți arată lucrurile rămase neterminate. Cu cât o fată știe mai bine detaliile din viața mamei ei - fără timidități și fără vaiete -, cu atât e mai puternică. […] Dar celălalt motiv pentru care femeile își doreau fete era să le pastreze vie amintirea. Fiii nu mai aud poveștile mamelor după ce nu le mai sug laptele.”

Povestea Dinei recreează o lume în care sacrul și profanul dansează împreună pe aceeași muzică, iar muzica este creată atât de către oameni împreună cu zeii lor, cât și de legăturile pe care aceștia le țes unii cu alții. Vedem mai întâi o realitate dulce prin ochii naivi de fetiță ai Dinei, iar mai apoi o privim așa cum se arată ea dezvelită de valul naivității, frizând mizeria și, în cele din urmă, întâlnind chiar cruzimea. Apoi lumea devine mică, înghesuită într-o grădină și în dragostea pentru un băiețel, ca apoi aproape să moară când băiețelul pleacă. Dar lumea încă își mai așterne bucuriile la porțile oamenilor, astfel că Dina descoperă o nouă realitate, una a renașterii prin iubire, a înfloririi mature, a liniștii, a iertării și a așezării. Iar întreaga poveste e spusă ca și când ai privi pe cineva înotând liniștit pe un fluviu care curge lin, zbaterea apare doar o clipă.

Fiind spusă din perspectiva femeii ca principiu universal, ea vorbește profund și duios despre feminitate, despre ritualuri și experiențe profund transformatoare feminine, motiv pentru care e puțin probabil că un bărbat s-ar putea bucura prea mult de această carte. Esența ei se adresează direct esenței feminine, reconectând cititoarea cu ea însăși, cu toate strămoașele ei și cu toate viitoarele fiice. „Suntem toate fiice ale aceleași mame” îi spune Bilha, Dinei, însă ei îi ia o viață întreagă să înțeleagă această afirmație aparent simplă.

Stilul, personajele extraordinar de complexe și clar conturate, atmosfera vremii care se recreează.

Tuturor femeilor care vor să-și redescopere magia propriului suflet.

Citeste cele 5 COMENTARII si spune-ti parerea!