În papucii răposatului

Scris de • 6 September 2012 • in categoria

Titlu: Prieten drag. Tovarăş al răposatului
Numar pagini: 120
ISBN: 978-973-669-822-4

„De câţiva ani tot caut o ieşire din fundătura vieţii mele. Dar o caut mai mult în minte, mai mult în fanteziile mele. Însă acum soluţia a apărut singură, nu ca o ieşire din această situaţie, ci chiar din viaţă. Sunt cam prea plin de viaţă pentru un sinucigaş, dar pentru o victimă sunt cum nu se poate mai potrivit. Un exemplu minunat de nedreptate a sorţii: un bărbat deştept, în floarea vârstei, cu multe oportunităţi înainte să fie ucis la comanda cuiva! Reputaţia de victimă a unui criminal plătit îmi provoacă imaginaţia.”

Majoritatea dintre voi probabil n-aţi auzit de Andrei Kurkov, alţii îl ştiţi datorită romanului său de success Moartea Pinguinului. Prieten drag. Tovarăş al răspostalui îl aduce pe sinucigaş în papucii celui care trebuia să-i pună capăt vieţii. Este o poveste scurtă în care moartea se împleteşte într-un mod neaşteptat cu dragostea, astfel că îi aduce lui Kurkov comparţii cu marii scriitori ruşi. Dacă se ridică sau nu la nivelul aşteptărilor, rămâne să judece fiecare în parte. Nefiind genul meu de carte n-aş putea să mă pronunţ just, dar indiferent de valoarea ei literară, pot să vă spun cu siguranţă că este o lectură plăcută, poate şi datorită traducerii frumoase realizată de Antoaneta Olteanu (autoarea romanului Cevengur), dar şi mulţumită stilului său marcat de al doilea job, cel de regizor.

Proiectată într-un univers gri şi absurd, în Kievul postsovietic, drama personajului creat de Kurkov e destul de banală. Cărţi despre sinucidere (mereu pe un ton ironic) am citit în ultima vreme de m-am săturat. Dar Tolia, prea laş din fire pentru a-şi face singur felul şi dorind ceva original, angajează un altul să-i pună capăt zilelor. Şi acesta ar fi în mod normal un subiect răsuflat, dacă autorul n-ar fi venit cu un final surprinzător, diferit de variantele Hollywoodiene.
Fiind o carte foarte scurtă, nu-mi permit să vă spun prea multe. Doar că ştiţi şi voi cum e treaba cu sinucigaşii, niciodată nu-şi doresc cu adevărat să-şi pună capăt zilelor. Dorinţa de moarte nu-i nimic mai mult decât o simplă depresie trecătoare, o ghiceşti cu uşurinţă în vorbele personajului: „Îmi place foarte mult viaţa exterioară, dincolo de existenţa mea”. Şi cum orice depresie are leac, a lui Tolia se numşte Lena şi e prostituată: „Nu mai vreau să mor. Viaţa continuă, în ea a apărut un mic sens pe care nimeni, în afară de mine, nu-l poate vedea. Am acum libertatea de a-mi alege acţiunile şi ce am ales acum două săptămâni nu mă mai mulţumeşte. Vreau să trăiesc mai departe.”

Dar zarurile sunt deja aruncate. Ucigaşul e pe urmele sale şi situaţia, deşi tragică, devine de-a dreptul comică.

Universul schiţat de Kurkov e unul în care moartea nu-i vreo tragedie, viaţa nu valorează prea mult iar moralitatea lipseşte cu desăvârşire, un univers în care totul este de vânzare şi, în acelaşi timp, banii nu înseamnă nimic. Interesante la acest roman sunt mai puţin personajele sau acţiunea, cât mai degrabă limbajul şi tonul confesiv ironic, care transformă un subiect serios, ce putea să tindă spre macabru, în satira unei lumi în care:„Toamna întârzie. Sau natura nu mai are bani pentru vopseaua galbenă şi roşie, de parcă ar copia situaţia financiară deplorabilă a ţării. E adevărat, seara e mai răcoare şi uneori plouă puţin. Dar imaginea frapantă a ofilirii naturii nu iese deloc. Însă oamenii se ofilesc văzând cu ochii, iar eu - văzând cu ochii mei, în oglindă. Prietenii mă sună să-mi spună cât de rău le e. Iar eu tac, îndurând totul şi ascunzând de toată lumea, de parc-ar fi o idee preţioasă, ieşirea perfectă din fundătura vieţii.”

Umorul negru, finalul neprevăzut

Subiectul răsuflat

Celor care vor o lectură uşoară şi amuzantă, celor pasionaţi de literatura rusă