J.K.Rowling atacă din nou!

Scris de • 8 August 2014 • in categoria

Titlu: Chemarea cucului
Numar pagini: 613
ISBN: 978-973-707-880-3

Se întâmplă cumva să vă număraţi printre acei cititori pasionaţi care au copilărit cu Harry, Ron şi Hermione? Dacă numele de J.K.Rowling vă sună cunoscut şi vă teleportează imediat în labirinticul Hogwarts, atunci acest roman e cu siguranţă viitoarea voastră lectură de vacanţă. De ce? Pentru că e începutul unei alte poveşti fascinante scrisă de autoarea britanică, o poveste care ameninţă să devină o serie de succes; e revenirea în forţă de după romanul social Moarte subită; fără alte adăugiri… e intrarea într-o lume de mister şi suspans, unde magia a fost înlocuită de o minte ascuţită, pregătită să scormonească în păienjenişul relaţiilor din înalta societate.

Această minte sclipitoare poartă un nume: Cormoran Strike, fost membru al poliţiei militare engleze, cândva soldat în Afganistan, acum detectiv particular, cu un picior amputat, o iubită răzbunătoare, rămas fără apartament, dispunând de un birou în centrul Londrei, pe care abia dacă şi-l permite. Acest bărbat masiv, pătrunzător, subtil ori impetuos în funcţie de situaţie, primeşte un client bizar – domnul avocat John Bristow, fratele supermodelului Lula Landry, care umblă disperat după adevăr: s-a aruncat cu adevărat frumoasa femeie de la balcon sau a fost împinsă?

Două filmuleţe surprinse de camerele de supraveghere din cartier lasă să se vadă doi negri luând-o la goană în jurul orei la care s-a petrecut incidentul… posibili suspecţi? Unul poartă o geacă trendy, cu iniţialele GS: Guy Some, numele designerului pentru care lucra adesea Lula. Aşadar, e un complot în lumea modei? E o depresie adâncă ce nu şi-a găsit altă rezolvare decât sinuciderea – ipoteza e plauzibilă dat fiind că modelul suferea de tulburare bipolară? În orice caz, odată cu venirea lui Robin în birou - secretara temporară aflată în culmea fericirii, recent logodită în faţă la Piccadilly Circus, care va deveni partener devotat în anchetă – iţele încep să se strângă din ce în ce mai tare. E o cursă nebunească printre modele invidioase mimând compasiunea, părinţi adoptivi măcinaţi de resentimente, prieteni adunaţi de pe străzi versus prieteni apropiaţi cu lacrimi sincere pe obraji… Strike face slalom printre oameni, îi priveşte drept în ochi şi îşi scoate blocnotesul pentru a nu scăpa niciun detaliu… în febra căutării, propria viaţă se încăpăţânează să trezească în detectiv sentimente de tot felul şi în mod ciudat, urmele existenţei Lulei au la un moment dat efect terapeutic asupra lui.

„Acum, totuşi, din aceste însemnări negru pe alb, din mesajele ortografiate excentric şi pline cu porecle şi glume al căror înţeles era rezervat unui grup restrâns de oameni, spectrul fetei moarte se ridica în faţa sa în biroul întunecos. E-mailurile ei îi ofereau ceea ce multitudinea de fotografii nu reuşiseră: înţelegerea instinctivă, mai degrabă decât cerebrală, că o fiinţă umană reală, vie, capabilă să râdă, dar să şi plângă, îşi găsise moartea zdrobită pe asfaltul înzăpezit al acelei străzi londoneze. Sperase să desluşească umbra pâlpâitoare a unui criminal în timp ce răsfoia paginile dosarului, numai că în schimb i-a apărut fantoma Lulei înseşi, privind în sus la el, aşa cum fac uneori victimele crimelor violente, printre sfărâmăturile vieţilor lor întrerupte.”

J.K.Rowling alunecă graţios printre planurile narative, divizându-şi povestea în cinci părţi distincte, pentru care alege motto-uri rafinate, fragmente din mari opere ale literaturii: ici un Vergiliu, colo un Horaţiu, iar la final, în spiritul literaturii engleze, un victorian rasat, Alfred Tennyson. Referinţele literare sunt nostime şi se întorc ca o lamă de cuţit scăpărătoare, ciupind uşor obrazul personajelor – Ciara, modelul superficial care vrea să-l consoleze pe iubitul Lulei, citează din Oscar Wilde, se zvoneşte despre Lula că cita uneori, la ocazii speciale, din Wordsworth, iar Strike gustă succesul agăţându-se de un vers răsunător din poemul Ulise al lordului Tennyson: sunt acum un nume!

În afara culturii înalte pe care autoarea o pudrează uşor pe intriga de-a dreptul captivantă, J.K.Rowling acordă deosebită atenţie în a creiona convingător vieţile personale ale lui Strike şi Robin. Influenţele din destinele lor individuale (pentru el, o iubită geloasă care îl lasă fără niciun ban, pentru ea, un logodnic hiperprotector, care se încruntă la ideea de a-şi şti viitoarea soţie implicată în anchetarea unei crime) îi împing spre aventură, dar în acelaşi timp, amândoi îşi menţin sângele rece şi înaintează spre esenţa cazului cu o luciditate frizând nebunia. Strike şi Robin sunt calculaţi, îşi permit puţine momente de exces, au o intuiţie sclipitoare, îşi pândesc reacţiile cu atenţie încordată şi îşi înconjoară suspecţii cu o diplomaţie învăluitoare. A fost odată ca niciodată Batman şi Robin, a fost… acum se pare că Strike îl dă la o parte pe supererou, constituind punctul de legătură al unei poveşti năucitoare despre moarte și vulnerabilitate.

Un roman care îţi taie răsuflarea şi care îţi creşte cu siguranţă stima de sine (căci forţat de poveste, parcurgi 600 de pagini în doar câteva zile, amăgindu-te că ai avut voinţă acolo unde J.K.Rowling a avut de fapt talent!)

Pentru fanii Harry Potter, pentru cei care se încumetă să accepte în viaţa lor şi alţi detectivi în afara lui Sherlock şi a lui Poirot, pentru cei care vor să arunce o privire fugară în lumea modei londoneze... pentru toţi aceştia am un mesaj important: GRĂBIŢI-VĂ, A APĂRUT VOLUMUL II, The Silkworm!