Jackie Kennedy și Povestea nespusă a Americii

Scris de • 8 November 2016 • in categoria

Titlu: Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis. Povestea nespusă
Numar pagini: 374
ISBN: 978-606-8723-64-8

Au trecut peste 20 de ani de la moartea celei care a fost Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis, dar brandul generat de personajul său continuă să fascineze o lume întreagă și să producă milioane de dolari.

S-a vorbit mult despre blestemul Kennedy care a distrus viețile membrilor celei mai importante dinastii politice americane, s-a speculat pe marginea relațiilor disfuncționale din cadrul acestei familii, despre legăturile lor cu lumea divertismentului și a mafiei, s-au scris cărți, articole, s-au produs filme și documentare. Iar publicul pare să nu se mai sature de povestea fascinantă și contradictorie, pe alocuri, a familiei Kennedy.

Cartea scriitoarei Barbara Leaming – Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis. Povestea nespusă, este, de fapt, un follow-up al cărții din 2001 – „Mrs. Kennedy. The Missing History of the Kennedy Years”, scriitoarea simțind, probabil, nevoia să revină asupra subiectului și să rescrie unele episoade ale vieții personajului principal.

67fc2819c815437e9ae991d2f0ff42d3

Ceea ce diferențiază cartea lui Leaming față de alte biografii ale fostei Prime Doamne este, poate, modul echilibrat în care scriitoarea combină povestea spectaculoasă a unei vieți cu cercetarea aplicată și obiectivă a cazului Jackie Kennedy. Astfel, rezultă o perspectivă nouă, incitantă asupra unui subiect care, se pare, nu și-a epuizat încă puterea de atracție exercitată asupra publicului din întreaga lume.

Prima jumătate a cărții reia un material cunoscut, în mare măsură, despre copilăria și adolescența doamnei Kennedy, viața familiei Bouvier, divorțul părinților și cel de-al doilea mariaj al mamei sale, anii de școală, primele joburi și întâlnirea cu Jack Kennedy. Apoi, povestea capătă un ritm alert, aproape amețitor, scriitoarea acordând puțin spațiu narativ unor episoade importante ale anilor cuplului Kennedy la Casa Albă (crizei rachetelor cubaneze din 1962 îi este dedicată doar o jumătate de pagină) și concentrându-se pe teza cărții, și anume faptul că Jackie Kennedy a suferit de sindromul de stress post-traumatic cu mult înainte ca această afecțiune să fie recunoscută ca atare de către Asociația Americană de Psihiatrie. Prezentând pe larg simptomele acestei afecțiuni, autoarea susține că fosta Prima Doamnă a suferit de sindromul de stress post-traumatic în urma asasinării soțului ei, în Texas, în 1963. Comportamentul și deciziile lui Jackie Kennedy în următorii treizeci de ani ar trebui citite prin prisma acestei afecțiuni cu care s-a luptat toată viața.

Fundamentală în experiența traumatică este recunoașterea vulnerabilității existențiale a omenirii pe care ne-o impune ea. Ideea că o mare parte din viață este hazard și nu o putem controla este prea supărătoare pentru a o socoti adevărată. Ne învinuim, pe nedrept și irrational, de lucrul îngrozitor care s-a întâmplat, vrând să întărim, chiar și pe socoteala noastră, iluzia fragilă a puterii omului.”, spune Barbara Leaming.

Jackie Kennedy a trăit toată viața cu ideea că nu a făcut tot ce putea pentru a-și salva soțul, că nu a reacționat suficient de repede pentru a-l apăra de împușcăturile lui Oswald Lee, și-a pus întrebări legate de existența unui Dumnezeu care permite ca astfel de tragedii să se întâmple. Și apoi, a depus eforturi supraomenești pentru a apăra imaginea publică a unui om, care dincolo de un set de calități excepționale, a fost, totuși, o ființă construită din lumini și umbre. Ea a fost cea care a legat mitul Camelot de numele lui Jack Kennedy și a vegheat toată viața ca povestea să fie spusă așa cum ar fi dorit el.

Dincolo de toate acestea, Jackie Kennedy rămâne figura emblematică a anilor 60 și a unei Americi care a fost cândva „un loc, care preț de o clipă scurtă și luminoasă, a fost cunoscut drept Camelot”.

O carte care aduce o perspectivă nouă și incitantă asupra personajului Jackie Kennedy.
    O poveste care combină amănuntele mondene cu observațiile istorice și insight-urile psihologice.