Jurnalul unei schimbări

Scris de • 12 March 2015 • in categoria

Titlu: Suge-o, Ramona!
Numar pagini: 488
ISBN: 978-606-719-287-2

Sexul vinde. Nu contează că e vorba despre literatură sau cinematografie, interesul publicului o să fie întotdeauna atras atunci când controverse legate de sex încep să apară în jurul unor cărți ori filme (cel mai recent exemplu este filmul „Fifty shades of Grey”, care a devenit un fenomen cu mult timp înainte să fie lansat). Acesta este și cazul cărții Suge-o, Ramona!, care a pornit de la câteva capitole postate pe un site de către autor, dar care au ajuns să fie citite de peste 1 milion de oameni.

Despre acțiune nu prea am ce povesti pentru că nu se întâmplă mare lucru. Totul se învârte în jurul naratorului – Andrei, un adolescent din Suceava, și a numeroaselor sale escapade mai mult sau mai puțin credibile. În urma aventurilor... nocturne, acesta se transformă dintr-un băiat timid într-un cuceritor fără inhibiții.

Personajele sunt lipsite de profunzimea care să le facă să pară reale, de cele mai multe ori mi s-au părut a fi doar niște stereotipuri banale. Nici măcar Andrei, naratorul și protagonistul poveștii, nu are parte de o caracterizare din care să reiasă că ar fi o persoană reală, în ciuda faptului că această carte se vrea a fi bazată pe întâmplări veritabile prin care a trecut autorul de-a lungul adolescenței.
suge-o-ramona1
Intriga se conturează în jurul celor două femei din viața lui Andrei: Ramona, colega de clasă de care protagonistul este îndrăgostit de o veșnicie, și Anemona, femeia fatală pe care o întâlnește într-o vacanță petrecută cu părinții la mare și care îl instruiește în tainele amorului. Anemona reprezintă idealul feminin din punctul de vedere al mai multor bărbați: arată bine, știe să se distreze și e lipsită de inhibiții. Ramona, în schimb, este acea fostă iubită enervantă, de care nu reușești să scapi nicicum și care s-a hotărât că singurul ei scop în viață este acela de a te face să suferi. Sau cel puțin așa o prezintă Andrei: ca pe o scorpie.

Și de aici pornește paradoxul... Din titlu ne facem o idee despre părerea pe care acesta o are despre Ramona, însă, pe tot parcursul cărții, Andrei aleargă după ea și este dispus să facă orice pentru a o impresiona și, mai apoi, cuceri. Ura și iubirea pe care Andrei i-o poartă Ramonei se bat cap în cap mereu și, astfel, reușesc să creeze o confuzie generală.

Umorul este prezent de-a lungul întregului volum, fie că este vorba despre situații comice ori replici amuzante. Din păcate, unele dintre ele sunt și incredibil de ofensatoare (un exemplu pe care eu l-am considerat prea de tot ar fi comparația dintre o fată și sinistrații din Moldova pe timp de inundații), dar și repetitive (glumele cu Dinamo apar aproape în fiecare capitol).

Cartea este structurată în 5 părți, ultima fiind în mod clar o adăugire bonus pentru varianta tipărită. Povestea principală are un final cât se poate de concret la sfârșitul celei de-a patra părți, așa că ultimele 120 de pagini mi s-au părut de umplutură, fără să aducă nimic nou sau interesant. Probabil cel mai mare plus al cărții este faptul că se citește foarte rapid, nici nu simți când ai și parcurs aproape 500 de pagini. Expresiile cotidiene folosite de autor ajută și ele la crearea impresiei că povestea este cât se poate de reală.

Suge-o, Ramona! este o carte aparent amuzantă în care un om își povestește aventurile trăite de-a lungul adolescenței, dar care nu reușește să transmită nimic.

Playlist-ul adunat la sfârșitul cărții (împrăștiat de-a lungul capitolelor) și codurile QR mi s-au părut o idee originală și în ton cu „generația Facebook”, cea care a făcut din acest volum un fenomen on-line.

Personaje slab conturate, o poveste care se contrazice singură de cele mai multe ori și exprimarea... manelistică.

Celor curioși.

Citeste cele 3 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Simona Ro spune:

Titlul este, probabil, la fel de neinspirat precum intreaga carte. O pierdere de vreme pentru cititorii de orice fel… ma mir ca au fost, totusi, atat de multi. Multumesc pentru recenzie :)

• razvantimar spune:

„De vină” pentru succesul cărții cred că este subiectul destul de controversat (după cum am spus la începutul recenziei, sexul vinde) și limbajul foarte accesibil, care nu dă bătăi de cap.

2. Simona Ro spune:

Au scris si altii pe acest subiect – dar mai inspirati, as zice(Sandra Brown si altii ca ea nu intra in categoria celor inspirati… zic eu), si vor fi inca altii care vor mai scrie, bineinteles. Sper, doar, ca nu se vor multumi toti sa apara chiar cu orice, si chiar oricum… precum cei ce apar in prezent in media, parca sustinand faptul ca “publicitatea negativa e tot publicitate”; altfel, de la scriitor la cititor, si invers, vor scadea nivelul lecturilor si pretentiile tuturor.