Lecturi la modă: Charles Bukowski

Scris de • 23 March 2017 • in categoria ,

Titlu: Dragoste la 17,50$
Numar pagini: 241
ISBN: 978-973-46-6421-4

De ceva timp, nerd chick este un model feminin dezirabil. Așa au apărut noile trenduri elitiste: fete cu ochelari supradimensionați, choker și o carte la vedere. Cartea în sine trebuie să aibă un aer fancy și periculos: se recomandă Lolita, Jane Austen pentru o notă pseudo-inocentă sau Bukowski. După ce faci impresie bună, lumea e la picioarele tale. The Motans ajunge chiar să-ți dedice o melodie: Mi-ai plăcut pentru că erai nice și pentru că citeai/Bukowski, Bradbury și Wilde. Când avem însă mai mult decât un cont pe Goodreads, când avem chef de lectură zilnic, în orice circumstanțe, atunci trecem de orice pretenții superficiale și citim Bukowski nu ca să ne molipsim de aura lui malefică, atât de cool azi, ci ca să ne răspundem într-un final la întrebarea: Ce-i domle cu autorul ăsta?

America: la periferia reprezentabilului

Charles Bukowski nu este un pudibond, nu are timp de ocolișuri și de intrigi bine cosmetizate. Nuvelele din acest volum sunt sacadate și mai întotdeauna se încheie în coadă de pește. Rareori se întrevede un final bine definit, singura notă clară este violența emoțiilor. Aproape că nu există compasiune sau iubire, ci doar mecanisme reactive, răspunsuri, convulsii și adicții. Dă-i lui Bukowski un pahar de whisky, o cameră micuță, o femeie și un pat, iar cuvintele se vor așeza aproape singure pe hârtie. Dacă răsfoiți în trecere această carte, nu vă lăsați păcăliți de limbaj. Desigur, multe înjurături, multe scene de sex, multă agresivitate… dar credeți-mă, nu e licențiozitate gratuită, făcută dintr-un spirit naiv de frondă, atât de demodat astăzi, este expresia crudă a unei vieți disperate, una trăită de azi pe mâine, unde singura speranță de a continua este uneori un titlu de ziar, așa cum o să citiți singuri în „Cum iubesc morții”.

Mostre și fragmente

Nuvelele din acest volum sunt eterogene din punct de vedere narativ. Se întâmplă atâtea, iar circumstanțele variază într-un ritm nebunesc, însă toate textele sunt unite de prezența constantă a personajului principal, deseori și narator: scriitorul fictiv Henry Chinaski. Nu are o identitate coerentă, e fie plin de speranță și politicos, fie blazat și cinic, mai apoi boxeur, în meci deschis cu Hemingway. Privirea lui acoperă multe realități sordide, uneori permițându-și libertăți de ordinul fantasticului. În „Diavolul era fierbinte”, asistăm la sforăriile de bădăran ale lui Satana însuși, iar în „Paradis interzis” niște oameni pitici, ținuți în colivie, fac sex în sincron cu stăpâna. Textul care dă titlul volumului e cu atât mai bizar: un bărbat plictisit de certurile cu iubita intră într-un magazin de modă și se îndrăgostește de un manechin, îl cumpără, îl transformă în obiectul obsesiilor lui, ajunge chiar să-l iubească până când femeia lui, aceea în carne și oase, îi distruge cu brutalitate fericirea bolnăvicioasă.

„Da, relația lor avea și avantaje. Ea nu semăna cu nici una dintre femeile pe care le cunoscuse. Ea nu voia să facă dragoste în momente nepotrivite. Putea să aleagă el momentul. Și nu-i venea ciclul. Iar ei îi dădea limbi. Îi tăiase niște păr de pe cap și i-l lipise între coapse.”

Poate nu e chiar ideea voastră de dragoste intensă, dar sinceritatea și disperarea acestui atașament spontan face din personaj o legendă urbană tristă, cam ca J. Alfred Prufrock, inși neputincioși, dar poetici în dorința lor de a fi iubiți. Nu citiți Bukowski pentru că e la modă, nu veți rezista șocului sau veți rezista, dar îl veți consuma sec, ca pe o reclamă stridentă, citiți cu multă înțelegere și curiozitate, scandalizați-vă, dar continuați să dați pagina...

Intrigi surprinzătoare, jocuri de cuvinte, scriitură energică.

Limbaj licențios și povești fragmentare, de obicei cu final deschis.

Pentru cititoarele de sezon, dar mai ales pentru cititoarele autentice, pentru fanii lui Bukowski, pentru Harold Bloom (care a omis să-l includă pe Bukowski în Canonul occidental), pentru fetele care sunt înnebunite după melodia Versus, pentru iubitorii de povestiri scurte, pentru tinerii scriitori aspiranți care cred că un text trebuie musai să respecte toate momentele subiectului.

1. Zina spune:

Eu mă îndoiesc că ”cititoarele autentice” s-ar da în vânt după scrieri ca ale lui Bukowski. Dar cine știe ce-o mai însemna ”autentic”?…