Locul căruia îi aparținem

Scris de • 10 August 2016 • in categoria

Titlu: Tulpina de bambus
Numar pagini: 392
ISBN: 978-973-46-5876-3

Câștigător al International Prize for Arabic Fiction în 2013, Saud al-Sanousi este, din multe puncte de vedere, o surpriză în peisajul literar al lumii arabe. Deși ultimii zece ani ne-au obișnuit cu o calitate extrem de bună a operelor literare produse în acest spațiu cultural (iar creșterea constantă a cărților traduse în limbi de circulație internațională a contribuit mult la formarea unei categorii de cititori fascinați de literatura arabă modernă), tânărul scriitor și jurnalist kuweitian, Saud al-Sanousi reușește să surprindă publicul nu numai printr-un stil literar extrem de personal, dar și prin alegerea unor subiecte, care până acum câțiva ani, erau considerate tabu în lumea arabă.

Jose, eroul romanului Tulpina de bambus, este fiul unei servitoare filipineze și al unui kuweitian. Aparține, prin naștere, celor două culturi ale parinților săi, dar nu reușește să se integreze complet în niciuna dintre ele. Este un kuweitian care arată ca un filipinez, și un filipinez care își caută drumul către patria tatălui său. Jose (filipinezul) și Isa (kuweitianul) sunt aceeași persoană… sau poate nu. Personajul înțelege că trebuie să își caute drumul și identitatea.

Într-un interviu acordat imediat după primirea premiului internațional pentru Literatura Arabă, autorul mărturisea: „Nu cred că situația lui Jose este un fenomen de mare amploare în Kuweit. Totuși, el există... Ceea ce este foarte interesant pentru mine este faptul că deși aparținem cu toții aceluiași loc și vorbim aceeași limbă, trăim încă cu sentimentul că facem parte din triburi, familii și secte religioase diferite. În consecință, suferim cu toții de problema identității. Blocat între două culturi, două religii și două limbi, Jose este doar exponentul acestei probleme a identității”.

tulpina-de-bambus-saoud-al-sanousi

Povestea de dragoste a părinților lui Jose ajunge la un final hotărât de presiunile sociale și de conformismul familiei Al-Taruf, care nu poate accepta că unicul lor fiu s-a căsătorit cu o servitoare filipineză. În vârstă de doar câteva luni, Jose va pleca, împreună cu mama lui, în Filipine și va trăi în familia bunicului matern, într-o atmosferă dominată de sărăcie și abuzuri. Kuweitul – patria tatălui său – este paradisul construit de poveștile mamei sale, iar Jose crede cu tărie că locul său adevărat este alături de familia paternă. Ajuns în Kuweit, înțelege că paradisurile nu există. Bunica și mătușile sale îl resping și îl izolează… el rămâne semnul unei greșeli de tinerețe a tatălui său și nimic mai mult.

Cartea lui Saud Al-Sanousi este o mărturie a luptei pentru căutarea unei identități personale, a dorinței umane de a fi acceptat și de a se simți parte a unei comunități. Credințele limitative, tradițiile, concepțiile deformate, presiunile sociale sunt doar semnul incapacității noastre de a trăi în acord cu adevărurile simple ale vieții.

Jose este, de fapt, fiecare dintre noi… luptând cu diferențele culturale, cu limitările create de societate… pentru a ne simți integrați și acceptați, condiție esențială a dezvoltării noastre ca indivizi, indiferent de cultura în care trăim.

Nu putem încheia această recenzie fără a menționa calitatea excepțională a traducerii profesorului Nicolae Dobrișan, care de ani buni reușește să aducă în fața publicului roman cărți importante ale literaturii arabe, delectând cititorii cu poveștile unui spațiu cultural de mare profunzime și valoare.

Stilul puternic și autentic al unui scriitor care se impune ca una dintre vocile importante ale literaturii arabe modern.

O carte-mărturie a dorinței umane de a-și găsi identitatea și de a trăi în acord cu umanitatea autentică din noi înșine.

1. Monique spune: