Mayerling. Sfârşitul unui Imperiu

Scris de • 11 December 2015 • in categoria

Titlu: Rudolf de Habsburg. Mayerling sau Sfârşitul unui imperiu
Numar pagini: 152
ISBN: 978-606-8723-09-9

Mayerling, un sat de vânătoare, în apropiere de Viena. Dimineaţa zilei de 30 ianuarie 1889. Principele moştenitor al Imperiului Austro-Ungar, arhiducele Rudolf de Habsburg a fost găsit mort, împreună cu amanta sa de numai 17 ani, baroana Maria Vetsera.

Acestea sunt faptele. Restul…istorie, scenarii fanteziste, supoziţii, contradicţii şi, peste toate acestea, un mare semn de întrebare, un caz nerezolvat asemenea multor altor evenimente care au schimbat Istoria.

Rudolf de Habsburg, născut în 1858, la palatul Hofburg din Viena, este unicul moştenitor al împăratului Austro-Ungariei, Franz Joseph, şi al soţiei sale, celebra împărăteasă Elisabeta, care a rămas în istorie sub numele de Sissi. Toate speranţele dinastiei de Habsburg se leagă de acest fiu îndelung aşteptat, care este imediat după naştere, luat de lângă mama sa şi încredinţat guvernantelor şi educatorilor. Anii copilăriei şi adolescenţei principelui moştenitor sunt marcaţi de crizele matrimoniale ale părinţilor, absenţele îndelungate ale mamei, metodele spartane de educaţie şi de o mare singurătate. Toate aceaste pe fondul unei situaţii politice internaţionale dificile, a incapacităţii tatălui său de a moderniza sistemul monarhic şi de a aduce reforme consistente şi necesare.

Crown_Prince_Rudolf_1886_(cropped)

Principele moşteneşte spiritul deschis, orientat către noutate şi progres al mamei sale, ca şi ataşamentul său faţă de Ungaria şi de un model monarhic descentralizat, parte a unui imperiu în cadrul căruia diversitatea culturală şi socială ar ocupa primul plan. Trăsături şi credinţe în totală contradicţie cu interesele aristocraţiei vieneze, care va reuşi să îl ţină departe de activităţile tronului pe acest principe liberal şi ateu. Rudolf intuieşte că nu va domni niciodată, iar Imperiul Austro-Ungar se va dezintegra o dată cu moartea tatălui său.

Cartea Christinei Mondon este un portret coerent şi detaliat al principelui Rudolf de Habsburg, aducând informaţii solide despre situaţia politică a vremii şi despre problematica Imperiului Austro-Ungar. Este rezultatul anilor de cercetări asidue ale autoarei, ce a adus în faţa publicului documente istorice inedite.

Interesantă pentru cititorii români este şi descrierea vizitei Principelui moştenitor, la Bucureşti, în aprilie 1884. Este primit cu căldură de primii regi ai României, Carol şi Elisabeta, asistând la o defilare a armatei române, la un dineu de gală şi la un bal în costume naţionale, care are loc la Teatrul Naţional.

Rudolf de Habsburg moare, deci, la Mayerling, în 1889. Sinucidere sau crimă? Familia imperială va susţine tema sinuciderii. Unele cercuri maghiare vor vorbi despre un atentat cu motivaţii politice. Aristocraţia vieneză va lua în considerare şi povestea romantică a unei sinucideri din dragoste. Subiectul rămâne învăluit în mister, dar dă naştere unei bogate literaturi şi unor realizări cinematografice notabile (cea mai cunoscută fiind Mayerling, producţie franco-britanică, din 1968, din a cărei distribuţie au făcut parte Omar Sharrif, Catherine Deneuve şi Ava Gardner).

Dincolo de aceste scenarii, autoarea cărţii, Christine Mondon apreciază că: „Dacă afacerea Mayerling a captivat într-atât spiritele este pentru că a căpătat un caracter premonitoriu, prevestind sfârşitul imperiului. Lipsit fiind de un moştenitor direct, tronul Habsburgilor revine nepotului lui Franz Joseph, arhiducele Franz Ferdinand, a cărui asasinare, la Sarajevo, pe 28 iunie 1914, antrenează Europa într-una dintre cele mai cumplite tragedii din istoria ei (n.r. Primul Război Mondial)”.

O lectură tulburătoare despre destinul întrerupt prea devreme al unui personaj transformat în mit.

Informaţii istorice relevante şi o analiză completă şi coerentă a unuia dintre evenimentele care au schimbat istoria lumii.