Scris de • 23 July 2015 • in categoria

Titlu: MICHAEL SCHUMACHER. Dincolo de măreție
Numar pagini: 261
ISBN: 978-606-93031-0-6

Michael Schumacher? Părerea mea este că sub carapacea nu atât de impenetrabilă de pilot profesionist nemilos, se găsește o persoană foarte decentă și onestă, bine intenționată și chiar sentimentală.

Max Mosley, Președintele Federației Internaționale                                                                                                   de Automobilism

Mai demult, când timpul nu părea să pornească din pole-position, ca acum, urmăream cu un interes mult peste medie câteva sporturi: fotbal (ani de-a lungul în topul meu, m-am oprit după ce mi-am încheiat teza de licență cu un subiect conex), patinaj artistic (cu care încerc, încă, să țin pasul), gimnastică și sărituri cu schiurile. Și, cu toate că, la presiunea apropiaților, am reușit să urmăresc câteva curse de moto GP, niciodată nu am avut răbdare să dau o șansă Formulei 1 – despre care am spus, mereu, că nici măcar nu este un sport.

james allen

Ca outsider, ai impresia evidentă că F1 înseamnă o mașină puternică și sponsori fără limite în spatele echipei. Dar, după ce am citit biografia scrisă de James Allen, mi-am schimbat ușor viziunea. F1 nu se limitează numai la cele enumerate mai sus, ci mai ia în considerare și factorul uman, care nu se referă neapărat la abilitățile fizice ale pilotului (deși contează și acestea, în mare măsură), ci mai ales la aptitudinile sale psihologice, la capacitatea de a-și controla reacțiile și nervii, la rezistența la stres.

Pentru mine, a contat foarte mult că biografia este scrisă de un comentator de Formula 1 – principala „voce” ITV în competițiile televizate, care lucra încă din 1990, cu un an înainte ca Schumacher să debuteze la Jordan. Cu timpul, s-a impus printre scriitorii cu autoritate în F1, prin colaborarea sa asidură și constantă cu Financial Times.

În mulțumirile de la debutul cărții, autorul menționează nume cu greutate pe piste și la padocuri, alături de familie și de colaboratori. Citatele directe care marchează fiecare capitol sunt reale, și dau o notă de relevanță în plus „poveștii” prezentate. Departe de a scrie o biografie romanțată, care să te facă mereu să te întrebi dacă este realitate sau ficțiune, James Allen a ales, totuși, o formulă narativă plăcută și ușor de urmărit, fără a suprasolicita memoria cu nenumărate date dificil de reținut. Totuși, pentru pasionații de statistici, la finalul cărții se află un tabel cu toate punctajele obținute vreodată de Michael Schumacher, precum și o secțiune de trivia despre reușitele sale.

Michael Schumacher of Germany looks on during a news conference at the end of the official presentation of the new Ferrari Formula One race car 248 F1 at the Mugello racetrack in Scarperia, central Italy, January 24, 2006. REUTERS/Tony Gentile - RTR188ZY

Ca pasionată de biografii, recunosc cu ușurință că structura cărții este adecvată: istoria personală a lui Michael Schumacher este urmărită pas cu pas, detaliu cu detaliu semnificativ pentru cariera sa ca pilot, însă persistă, fără a deveni supărătoare, paralela cu viața sa personală. De exemplu, începuturile sale de copil modest, provenind dintr-o familie care a făcut multe sacrificii pentru a-l înscrie în circuitul competițional, și felul în care a știut să-i răsplătească sunt esențiale pentru definirea personalității sale și a unei potențiale motivații pentru conduita sa pe pistă.

Motivația este importantă în ceea ce-l privește pe Schumacher, în special pentru că James Allen abordează, în biografia de față, și aspecte mai puțin „ortodoxe” ale parcursului competițional al pilotului german care a schimbat... roata curselor de Formula 1 și, prin prestațiile sale nu rareori controversate, a ridicat ștacheta atât de sus, încât cu greu va putea fi ajuns din urmă.

Trebuie să înțelegeți că există doi Michael Schumacher. Este cel care se luptă cu alți piloți, tipul dur și agresiv, care încearcă să nu arate nicio slăbiciune și nu dă nimic din casă pentru că așa trebuie să apară în fața adversarilor.

Și mai este celălalt Schumacher, membru al echipei, căruia îi place să lucreze în grup, care adoră spiritul de echipă, empatia și căruia îi place să-i încurajeze pe ceilalți să discute despre diverse aspecte.

Ross Brawn, fost director tehnic F1

Dincolo de măreție se citește lejer, fără discontinuități pricinuite de o abundență exagerată de informații și fără pauze de oftat fiindcă povestea devine prea romanțată. Consider că autorul a găsit echilibrul aproape perfect între realitate și mit, și că a reușit să îmi ofere suficiente informații despre acest sport (fără a mă convinge și să-l urmăresc!) pentru a mă declara mulțumită.

Informații clare, la obiect, prezentate de manieră narativă plăcută, care nu descurajează lectura și nu te fac s-o consideri strict factică, ci modulează constant granița dintre realitate și ficțiune.

Fiind prima biografie sportivă pe care o citesc, nu am elemente de comparație. Poate amplasarea fotografiilor care însoțesc narațiunea ar fi fost mai potrivită în mod distribuit, pe etape de viață sau profesionale...?

Pentru pasionații de Formula 1 sau de psihologie și conduită sportivă în general, pentru fanii lui Michael Schumacher, dar și pentru „mirenii” asemeni mie, care au nevoie de o introducere facilă și deloc complicată în subiect.

1. Rodica Gavril spune:

Iulia abordeaza, pentru prima data, un gen literar care nu ii este deloc familiar. Si reuseste, fara indoiala, sa atinga exact acele elemente care “aliniaza” prezentarea la linia de start. Cred ca toti pasionatii de sport si de biografii, mai ales sportive, ar trebui sa o citeasca si apoi sa caute si cartea, pentru o lectura care le va face placere!