Michelangelo – talent desăvârșit în artă și în negoț?

Scris de • 21 June 2011 • in categoria

Titlu: Michelangelo, o viață neliniștită
Numar pagini: 510
ISBN: 978-973-571-951-7

Între mitul geniului artistic și trivialitatea unui temperament ros de avariție, stă numai adevărul istoric, ce scapă, însă, chiar și celei mai atente lupe.

Când am ales să citesc această carte, nu știam foarte multe despre viața lui Michelangelo, fiind obișnuită cu clișeele tipice care sălășluiesc în mitul sculptorului perfect și cu trăsăturile ”ideale” ale acelui homo universalis renascentist. Însă, depășind frânturile de informație care îmi rămăseseră de pe băncile școlilor, am descoperit o poveste plină de farmec și chinuri ale unui creator tipicar și perfecționist, acuzat, totuși, de Antonio Forcellino a fi fost de o avariție cruntă.

Michelangelo, o viață neliniștită prezintă Omul Michelangelo, plasat într-un context foarte bine surprins de acest istoric al artelor, care reconstituie cu precizie detaliile de natură istorică, socială și economică ale orașelor-stat ce guvernau Peninsula Italică în secolul XVI, care nu știrbesc din strălucirea Artistului Michelangelo, subliniând tocmai succesul și renumele pe care sculptorul le căpătase de la o vârstă fragedă printre nobilimea din Florența, Roma și nu numai. Mai mult decât atât, parcursul sinuos al artistului este notat încă de la naștere si până la moarte, atrăgând atenția asupra unor aspecte mai puțin cunoscute ale vieții sale, pe baza unei cercetări minuțioase și a unor surse variate: biografiile comandate de Michelangelo în timpul vieții, documente privind situația sa financiară sau inventarele întocmite de notarii vremii.

Scrisă cu măiestrie, biografia aceasta nu vrea să îl demitizeze pe Michelangelo, ci pare să atragă atenția asupra talentului său, tocmai prin prisma trăsăturilor negative pe care Forcellino i le atribuie, puțin exagerat, lui Michelangelo – dacă a fost într-adevăr avar, dacă a făcut artă și negoț în același timp sau dacă a fost, pur și simplu, asemeni eroilor romantici, un artist chinuit de talentul său, cred că este o întrebare la care nu vom putea afla un răspuns ”adevărat”, însă cred că această perspectivă nici măcar nu este atât de relevantă decât pentru a îl plasa pe Michelangelo în timpurile sale.

Trecând, așadar, de această insistență a lui Forcellino pentru conturile lui Michelangelo, am descoperit la fiecare pagină încă o frântură de poveste, la care s-au adăugat comentariile de natură tehnică, ce merită atenția, în special pentru pasionații și cunoscătorii artelor, scoțând în evidență inovațiile și ”nebunia” unui Michelangelo care nu putea urma calea știută și care își croia, cu fiecare comandă acceptată, încă o tehnică de lucru. Deși cunoștințele mele în acest domeniu sunt limitate, am apreciat toate aceste intervenții care fac, în fapt, jumătate din savaoarea acestei cărți.

Michelangelo a fost, fără doar și poate, un geniu în arta sculpturii și a picturii, indiferent de motivațiile care l-au mânat, iar Antonio Forcellino a reușit să arate și alte aspecte ale vieții sale, reușind, deși pretindea că nu dorește nici să distrugă, nici să întrețină mitul, să ofere o altă nuanță a acestuia.

Cat costa cartea Michelangelo - o viata nelinistita

maniera de a scrie a lui Forcellino, povestea fără întreruperi și detaliile privind tehnica lui Michelangelo

insistența cu care îi atribuie lui Michelangelo rațiuni pragmatice și lacome pentru arta sa