Secrete la puterea a patra

Scris de • 21 February 2011 • in categoria

Titlu: Micuţele mincinoase
Numar pagini: 320
ISBN: 978-973-102-317-5

Este complicat să fii adolescent. Mai ales când ai o prietenă dispărută, iar un secret întunecat te apasă pe umeri.

Trebuie să recunosc că am început să citesc Micuţele mincinoase cu oareşce aşteptări după ce am văzut o mare parte din serialul omonim. La primul episod m-am uitat din curiozitate, la al doilea pentru că nu reuşisem să decid dacă-mi place sau nu, iar apoi m-a prins fără să pot spune clar ce anume îmi place la el. Mergând pe principiul "cartea bate filmul", mi-am imaginat că lectura va fi una alertă, condimentată cu intrigi adolescentine, suspans şi neprevăzut.

Micuţele mincinoase
este povestea a patru fete pe care le leagă multe secrete mici, plus unul mare şi apăsător, numai de ele ştiut. De ele şi de prietena lor Alison. Însă Alison nu se pune la socoteală, întrucât a dispărut în urmă cu trei ani şi nimeni nu ştie ce s-a întâmplat cu ea. De la sfârşitul clasei a şaptea, când s-a petrecut nefericitul eveniment, relaţia dintre Aria, Emily, Hanna şi Spencer s-a răcit brusc şi fiecare şi-a văzut de viaţa ei.

Probabil că situaţia ar fi rămas aşa dacă cineva din umbră n-ar fi început să le trimită mesaje despre unele dintre cele mai bine păzite secrete ale lor. Semnătura acestei persoane, un simplu "A", le-a dus cu gândul la Alison, dar oare chiar ea să fie? Şi dacă da, de ce se ascunde? Le pregăteşte o surpriză?

Rămâne să aflaţi voi răspunsul citind cartea, iar pe lângă răspuns veţi mai descoperi şi patru personaje cât se poate de normale, aflate într-o situaţie neobişnuită. Patru adolescente cu probleme tipice vârstei şi societăţii din zilele noastre: aspectul fizic, homosexualitatea, presiunea de a fi cel mai bun, curajul de a fi altfel decât majoritatea şi nu numai. Patru firi total diferite în care e aproape imposibil să nu regăseşti măcar ceva din adolescenţa proprie.

Pe tot parcursul lecturii am trăit cu impresia că o prietenă cu ceva ani în minus îmi povesteşte întâmplările ei din liceu, punând reflectoarele când pe Hanna, când pe Aria, când pe Spencer, când pe Emily, construind treptat fiecare personaj în parte. Iar atunci când ajunsesem să le cunosc pe cele patru fete şi ritmul poveştii devenise mai alert, s-a terminat cartea. În suspans, bineînţeles.

Comparând cu filmul, acţiunea urmează acelaşi fir, însă cartea are avantajul că te lasă să faci pauze şi să pătrunzi dincolo de limbajul banal şi întâmplările care te ţin cu sufletul la gură. Depinde doar de tine dacă vrei să faci din Micuţele mincinoase o lectură relaxantă şi atât sau să mergi mai în profunzime şi să citeşti printre rânduri.

limbaj simplu, fluid; personaje credibile şi bine conturate

pasajele care-ţi lasă impresia că au fost scrise pentru a putea "plasa" tot felul de branduri de îmbrăcăminte/maşini/accesorii

celor care-şi doresc să citească o carte ce nu-i va pune să gândească prea mult, ci doar să trăiască povestea intens, alături de personajele principale