Scris de • 10 September 2018 • in categoria

Titlu: Regândirea Infidelității – o analiză a relațiilor de cuplu
Anul aparitiei: 2018
Numar pagini: 372
ISBN: 978-606-44-0048-2

„Lanțurile căsniciei sunt atât de grele încât este nevoie de doi să le care, uneori chiar de trei”. (Alexandre Dumas)

Am descoperit-o pe Esther Perel în timp ce căutam niște materiale TEDTalks și am petrecut câteva ore abandonând subiectul inițial al căutărilor mele (probabil, mai plictisitor decât cele abordate de Esther Perel) și urmărind-o cum schimbă în mod carismatic și informat conversația despre cupluri, fidelitate și relații interumane. Apoi, am citit câteva dintre cărțile ei (Inteligența erotică, Mating in Captivity. Sex, lies and domestic bliss) și am fost fermecată de felul în care scrie, cu mult umor și ironie fină despre subiecte considerate taboo în multe societăți și zone ale lumii. Esther Perel are meritul de a se îndepărta cu grație de discursul politically correct și de a formula idei, opinii și perspective care aparent riscă să contrarieze, dar care sfârșesc prin a câștiga cititorul, susținute fiind de o logică elegantă și de o doză sănătoasă de „common sense”, cum spun britanicii.

În Regândirea Infidelității, autoarea privește relațiile de cuplu printr-o paradigmă nouă a conceptului de fidelitate. Ea afirmă că nu neapărat sexul este cel care îi determină pe oameni să caute consolare în braţele altcuiva, ci nevoia de a fugi de ceea ce au devenit ei înşişi.

Când căutăm privirea altuia, nu e întotdeauna partenerul nostru cel căruia îi întoarcem spatele, ci persoanei care am devenit. Şi nu căutăm neapărat pe altcineva, ci pe noi înşine, într-o altă versiune”, susţine Esther Perel. „Într-o relaţie, trădarea ia multe forme: desconsiderare, neglijare, violenţă, indiferenţă. Trădarea sexuală este doar un mod de a-ţi răni partenerul, iar de multe ori, victima unei trădări nu este victimă în căsnicie. Idilele sunt mai puţin legate de sex şi mai mult de dorinţă: dorinţa de atenţie, de a te simţi special, de a te simţi important. Structura unei aventuri este faptul că nu poţi avea nicicând iubitul acela, iar asta ţine dorinţa vie. Ăsta e un mecanism al dorinţei, deoarece incompletitudinea, ambiguitatea te fac să doreşti ceea ce nu poţi să ai. Suntem ispitiţi de puterea fructului oprit”, continuă psihoterapeutul.

Dacă acceptăm această perspectivă și înțelegem dinamica relațiilor de cuplu, atunci pasul următor este să ne punem câteva întrebari: Cum gestionăm trădarea? Poate fi ea folosită ca un nou început într-o relație transformată de rutină și lipsă de imaginație? Poate fi infidelitatea prevenită în vreun fel? Există vreo garanție că trădarea nu se va repeta și că nu vom cădea pradă acelorași ispite?

Esther Perel nu pretinde că a găsit răspunsul final la aceste întrebări, dar oferă cititorului cadrul în care acesta poate explora propriile răspunsuri. Regândirea Infidelității este o poartă deschisă elegant și coerent către reflecție, conștientizare, înțelegere și apreciere – a noastră și a celuilalt, ca indivizi și ca părți ale unui cuplu.

Stilul narativ care îmbină exemple din experiența de psihoterapeut a autoarei cu teorii și studii despre relațiile de cuplu.
    Umorul, relaxarea și ironia fină a autoarei care oferă cărții toate calitățile unei lecturi captivante.

O carte care ar trebui să se afle pe lista de lecturi „obligatorii” a fiecărui cuplu.