Noaptea în care totul este permis

Scris de • 26 December 2016 • in categoria ,

Titlu: Seri Antice
Numar pagini: 823
ISBN: 978-973-46-6175-6

Gânduri abia încolțite și forțe de nestăpânit îmi definesc starea. Nu știu cine sunt. Nici ce anume am fost. Nu aud nici un sunet. Se apropie o durere ce nu se va asemui cu nici o altă durere simțită înainte.” Astfel își începe Norman Mailer cartea despre poveștile Egiptului Antic, aducând în fața cititorilor o lucrare narativă de mari dimensiuni despre viață, moarte, reîncarnare și erotism. O carte care seamănă, ca și construcție, cu monumentele lumii antice a faraonilor: grandioasă, aproape luxuriantă, colorată, tragică, plină de misticism și spiritualitate.

Mailer împărtășește obsesia lui Yeats legată de lumea de dincolo, de evocarea spiritelor, motto-ul „Serilor Antice”, fiind, de altminteri, un fragment din „Reflecții despre Bine și Rău”, a lui W.B.Yeats. Totuși, Mailer se desparte de Yeats prin faptul că lumea spiritelor și a vrăjilor este invocată nu metaforic și prin reprezentări, ci cu scopul bine definit al înțelegerii vieții, morții, sexualității și reîncarnării cu ajutorul unei construcții literare descriptive și foarte directe.

norman-mailer

Menenhetet, copilul de țăran care devine general în armata faraonului Ramses al-II-lea, supraveghetorul haremului și însoțitor al celebrei regine Nefertiri, își dorește puterea supremă, aceea a Faraonului. O veche vrajă spune că orice bărbat poate să renască dacă înainte de a muri lasă însărcinată o femeie, copilul astfel conceput întrupându-și tatăl mort și păstrând toate cunoștințele și înțelepciunea acestuia. În timpul Nopții Porcului, când totul este permis atât muritorilor, cât și zeilor, Menenhetet își poveștește viețile succesive, care sunt, de fapt, povestea a 150 de ani de istorie a Egiptului Antic. Faraoni se perindă la tron, regine în paturile lor, orașe se construiesc și se distrug, războaie se pierd și se câștigă, piramide sunt înălțate și devastate…doar Nilul rămâne martor impertubabil al trecerii timpului și a oamenilor.

Menenhetet vorbește cititorilor despre magie, despre puterea și dependența pe care aceasta o crează în rândul celor care îi pătrund tainele: „Dar cât de puțin poate să facă vraja atunci când vrăjitorului îi este inima grea și plină de teamă... Primul paradox al magiei și, cel mai rău, este că e cel mai puțin la îndemână atunci când avem cea mai disperată nevoie de ea”. Magia acționează asupra celui căruia îi este adresată, dar și asupra celui care o inițiază. Această dualitate constituie, de fapt, esența magiei, iar Egiptul Antic este decorul perfect în care ea se desfășoară.

Cartea lui Mailer este un maraton narativ, la capătul căruia cititorul este epuizat. Uneori, pare că scriitorul își caută ritmul și structura și nu oferă cititorului decât alternativa de a asista la această căutare. Dincolo de această observație, Seri Antice poate fi citită ca o mărturie a unei epoci trecute, a unui timp privilegiat al misterelor vieții, senzualității și magiei.

Un roman puternic, vizual și magic despre Egiptul Antic.
    Stilul luxuriant al autorului, care reușește să își construiască lucrarea în congruență cu spiritul bogat și contradictoriu al lumii faraonilor.

O carte care se citește destul de greu. Peste 800 de pagini care fac apel la cunoștințe de istorie a Egiptului Antic, facându-l pe cititorul nefamiliarizat cu această epocă să se simtă pierdut pe alocuri.

O reușită a stilului narativ al lui Norman Mailer, Seri Antice are o forță care atrage și invită la reflecție.