Rating: Evgheni Zamiatin - Noi rating - recenzii carti
Editura: Univers
Anul apariţiei: 2007
Traducător: Dan Ciobanu
175 pagini
ISBN:978-1-60257-068-9

(ediţia în limba engleză)
Roman de anticipaţie, Noi a fost, se pare, sortit unei existenţe subterane, circulând mult timp numai în samizdat, deşi a fost cel mai probabil sursă de inspiraţie pentru mai celebrele 1984 sau Minunata lume nouă. Creator al distopiei, Evgheni Zamiatin a scris o carte în care prezintă o societate inumană, mecanicizată, expresia cea mai vie a totalitarismului. Dând dovadă de o intuiţie extraordinară, scriitorul rus a înfăţişat cu acurateţe ororile "socialismului victorios".

Trăind şi muncind pentru Statul Unic, populaţia de numere a romanului trăieşte în case cu pereţi transparenţi, pentru că intimitatea nu îşi găseşte justificare, poartă acelaşi tip de uniforme, hrana lor este pe bază de petrol, iar visele constituie o "boală psihică gravă". Dumnezeu este reprezentat de Statul Unic, iar reprezentantul lui este Binefăcătorul, stăpân absolut, reales mereu cu unanimitate de voturi.

Eficienţa statului este dată de matematică, totul poate fi înscris în liniile unei ecuaţii. Deoarece viaţa este concepută ca divin-raţională, unde Binefăcătorul are grijă ca numerele să fie separate de restul lumii printr-un Zid Verde, oamenii nu simt nevoia să pună la îndoială sau să se revolte împotriva captivităţii, care nu este simţită ca atare. Obişnuiţi ca Statul Unic să le reglementeze până şi somnul sau activitatea sexuală, noţiunea de liber arbitru le este cu desăvârşire necunoscută.

Astfel, romanul aduce în prim-plan o multitudine de întrebări. Din moment ce lumea lor este singura pe care o (re)cunosc, putem considera că oamenii-numere sunt nefericiţi? Mai mult, tindem să credem că nici temniţa în care locuiesc nu este o temniţă adevărată, pentru că ei nu înţeleg valoarea libertăţii. Aşadar, nici speranţa nu poate să existe pentru că oamenii nu ştiu că au nevoie de ea.

Construit ca o critică adusă statului sovietic condus de Lenin, romanul lui Zamiatin ar putea avea ecou şi astăzi. Vizionar, autorul nu combate vehement şi sarcastic doar spiritul totalitarist, comunist, al vremii sale, ci şi orice alt tip de politică -fie ea şi democratică- care vizează dezvoltarea, evoluţia prin eficienţă şi tehnologie, utilitate şi mercantilism.

Scris de Ioana Ristea

Categorie: | Editura:

1. Păcat că “Noi” a apărut necenzurată în ţara de baştină a lui Zamiatin abia în anii ’80, când autorul deja decedat nu se mai putea bucura de asta şi când România trăia într-o lume similară celei descrise de el.
    Dar vorba aceea, mai bine mai târziu decât niciodată.

2. Jean Bica spune:

Cu adevarat un vizionar… Am citit si eu cartea…si mi s-a parut atat de actuala…de parca nu era totusi un roman SF, ci chiar un roman…realist!