Noua ordine mondială – studiu de caz asupra metodelor de implementare

Scris de • 8 April 2015 • in categoria

Titlu: Confesiunile unui asasin economic
Anul aparitiei: 2010
Numar pagini: 320
ISBN: 973-675-816-4

„De fapt, ceea ce noi, asasinii economici, facem cel mai bine este să clădim tocmai acest imperiu global. Suntem un grup de elită alcătuit din femei și bărbați care utilizează organizațiile financiare internaționale pentru a crea condiții în măsură să determine aservirea celorlalte națiuni corporatocrației aflate în fruntea celor mai mari corporații, guverne și bănci. Asemenea echivalenților noștri din Mafie, și noi, asasinii economici, facem tot felul de favoruri. Acestea iau forma împrumuturilor pentru dezvoltarea infrastructurilor – centrale electrice, autostrăzi, porturi, aeroporturi sau parcuri industriale. O condiție a acordării acestor împrumuturi este ca numai companiile de construcții și inginerie tehnologică din țara noastră (SUA n.e.) să se ocupe de respectivele proiecte. În esență, cea mai mare parte din bani nu părăsește niciodată Statele Unite, fiind pur și simplu transferați din conturile din Washington către firmele prestatoare din New York, Huston sau San Francisco.”

Asasinul economic este soluția la care a recurs sistemul corporatist american pentru a rezolva problema nevoii de acaparare a resurselor altor state de către SUA. Justificarea lor este aceea că își doresc dezvoltarea economică a țării pe care urmează să o acapareze, pentru ca, apoi, această țară să nu-și mai poată plăti datoriile și astfel să trebuiască să-și înstrăineze resursele. Iar acest lucru este perpetuat până când respectiva țară sărăcește prea mult ca să mai prezinte interes pentru SUA. John Perkins a fost, potrivit confesiunilor sale din acest volum, unul dintre acești asasini. Pare însă oarecum incredibil, considerând că un astfel de personaj, odată ce s-a confesat, ar fi trebuit să dispară de pe firmament. Și totuși, nu s-a întâmplat asta. Deci, care e secretul lui? De fapt, secretul nu este al lui, ci al sistemului și este absolut înfiorător: confesiunile nu mai prezintă un pericol. Sistemul este atât de bine înfipt, încât nu poate fi dărâmat doar de ideea că masele au aflat de el.

Cartea este într-o oarecare măsură precum filmul Matrix. Lipsește doar Morpheus care să spună it is a world has been pulled over your eyes to blind you from the truth. O face însă Perkins, în felul lui. Iar lumea pe care ne-o arată nu este cu nimic mai prejos decât cea pe care Morpheus i-o arată lui Neo după ce acesta alege pastila roșie. Doar că, din păcate, lumea aceasta nu este un film. Lumea aceasta este chiar reală.

Unul dintre exemplele de asasinare reușită pe care le dă Perkins este Ecuadorul. La momentul la care a sosit el în această țară, nici măcar nu știa că se află pe continentul american. Era un teritoriu virgin, cu multe triburi, multe limbi și multe tradiții care reușeau să trăiască într-o oarecare armonie, chiar dacă exista o permanentă stare conflictuală. După sosirea lui în țară și începerea procesului de asasinare economică, lucrurile au luat întorsături incredibile. Președintele Jaime Roldos Aguilera și ministrul Apărării din Ecuador, au fost asasinați într-un „accident” de avion (nu este singurul președinte asasinat prin această metodă; un caz recent este președintele polonez Lech Kaczynski și principalii lideri ai armatei poloneze), peisajul din Ecuador s-a schimbat atât de mult încât a devenit irecognoscibil în urma distrugerii sale în vederea exploatării sălbatice a resurselor naturale, iar conflictul permanent care mocnea în țară a erupt, făcând un număr incredibil de victime.

Un alt exemplu este Panama, unde autorul s-a implicat, se pare, emoțional, mai mult decât în orice altă misiune pe care a avut-o de îndeplinit.

Schema de funcționare a sistemului este simplă: asasinul economic este angajat al unei corporații (deoarece guvernul SUA nu are dreptul de a interveni în alte state) și oferă diferite favoruri conducerii unei țări care are resurse naturale. Uneori, acestea sunt împrumuturi imposibil de rambursat de la instituții financiare internaționale. Rolul lui Perkins a fost acela de a elabora documente false care să justifice împrumutul, promițând, pe baza unor calcule eronate foarte bine ascunse, posibilitatea rambursării în doar câțiva ani. Uneori, ca în cazul Arabiei Saudite, tot ce oferă corporațiile este protecție pentru clasa conducătoare. Totuși, atunci când asasinii economici eșuează, intră în scenă șacalii, asasini fizici, care se ocupă de accidente de genul celor în care și-au pierdut viața Lech Kaczynski sau Roldos Aguilera. Iar dacă și aceste acțiuni dau greș, atunci intră în acțiune armata SUA.

Nu e de mirare, spune Perkins, că unele state răspund cu atacuri teroriste. Acestea sunt statele în care nici asasinii economici, nici șacalii și nici armata nu au reușit cu adevărat să facă ce trebuia și atunci s-a trecut la lovituri de stat și alte acțiuni subversive. Unul dintre statele în care s-a trecut prin toate cele trei faze – a treia fiind încununată de succes – este Panama. Capitolele dedicate acestui episod sunt pur și simplu șocante.

Pe parcursul cărții, Perkins prezintă mai multe corporații care lucrează prin sistemul asasinilor economici. Printre ele se numără MAIN, compania la care era angajat el, dar și Bechtel, „cea mai puternică firmă de inginerie din lume, și un colaborator frecvent al MAIN”. Menționarea acestui nume mi-a sugerat faptul că și România a fost vizitată de un asasin economic, iar rezultatul îl resimțim cu toții. Evident, dacă se încearcă o analiză mai profundă a activităților economice din România ultimilor 25 de ani (de fapt a ultimilor 50 de ani!!!), cu siguranță descoperim nenumărate astfel de vizite.

Unul dintre capitolele cărții este dedicat evoluției asasinilor economici, care au trecut la o altă fază, sunt mult mai mulți și mult mai bine pregătiți. Dacă Perkins și colegii lui inventau meseria aceasta, cei de-acum au învățat-o în școli ceea ce-i face să fie mult mai periculoși.

Cartea este un bun promovator al lumii noi în care trăim și care diferă mult de 1984 sau A brave new world, dar fără a fi mai puțin terifiantă.

Confesiunile unui asasin economic este o carte care deschide ochii. O prietenă mi-a spus că i s-a făcut greață când a început să citească această carte. Eu am pățit la fel. Acest lucru conferă cărții premisa unei experiențe inedite – revelația este întotdeauna o experiență inedită.

Recomand Confesiunile unui asasin economic oricărui om care vrea să înțeleagă mai bine funcționarea lumii, mai ales în contextul noii tendințe de globalizare, care pare să pună la pământ orice formă de rezistență prin cultură și/sau tradiție.