O altă viziune asupra vieții „călăului lui Hitler”, Reinhard Heydrich

Scris de • 29 April 2015 • in categoria

Titlu: Călăul lui Hitler. Viața lui Heydrich
Numar pagini: 688
ISBN: 978-606-8623-50-4

„Reinhard Heydrich este socotit a fi una dintre cele mai malefice figuri ale secolului XX, un personaj detestabil chiar și în cadrul elitei naziste. Nenumăratele documentare televizate, izvorâte din fascinația răului, au oferit imagini cunoscute din viața sa uimitoare, existând nenumărate relatări senzaționale despre asasinarea sa în 1942 și valul de represalii de o brutalitate fără precedent, care au culminat cu distrugerea satului Lidice din Boemia. Cea mai spectaculoasă operațiune a serviciilor secrete de pe tot parcursul celui de-al Doilea Război Mondial, istoria operațiunii Anthropod și urmările sale violente au acaparat imaginația populară încă din 1942, furnizând material pentru creațiile lui Heinrich Mann, Lidice (1942), Bertolt Brecht, Și călăii mor (1943) și Laurent Binet HHhH (2010), roman extraordinar, căruia i s-a acordat premiul Goncourt.” (din Introducere, semnată de Robert Gerwarth).

Biografia de față este fascinantă. Spre deosebire de cele câteva filme pe care le-am urmărit de-a lungul timpului (mărturisesc o veche și constantă pasiune pentru biografiile naziștilor și pentru cel de-Al Treilea Reich, în general), printre care se numără The Face of Evill: Reinhard Heydrich (documentar History Channel din 2002) și Conspiracy (film HBO în regia lui Frank Pierson din 2001), dar și spre deosebire de celelalte cărți, unele menționate în Introducere de către autor, biografia lui Robert Gerwarth își propune să se desprindă de linia adoptată în general în ceea ce-l privește pe Heydrich. Cheia pentru aceste creații este „fascinația răului”. Este văzut drept un „călău”, un om care a urât evreii dintotdeauna, căruia cel de-Al Doilea Război Mondial i-a oferit ocazia perfectă de a se „răzbuna” pe ei.

Gerwarth își numește abordarea „empatie glacială”. Despre ce este vorba? Atunci când scriu biografii, unii autori au „nevoie de un oarecare grad de empatie cu subiectul cărții”, pe când alții se folosesc cu precădere de „o cercetare detașată, de chirurgie medico-legală, a vieții” [subiectului]. „Empatia glacială” combină cele două metode, încercând să se detașeze atât de resentimentele pe care un personaj precum Heydrich le naște, dar și de fascinația care întotdeauna însoțește o figură atât de proeminentă. În propriile sale cuvinte, autorul își ia angajamentul de a ne oferi „o încercare de a reconstitui viața lui Heydrich printr-o distanțare critică, dar fără a interpreta istoria prin prisma contextului actual și fără a cădea în păcatul de a confunda rolul de istoric cu cel de procuror în procesul unui criminal de război”. Cred că exact din acest efort rezidă valoarea reală a cărții Călăul lui Hitler. Viața lui Heydrich.

Biografia lui Reinhard Heydrich este destul de cunoscută, în special perioada dintre 1931, când aderă la SS, și 1942, când este asasinat. În cele aproape 700 de pagini ale cărții însă, Gerwarth intră în detalii nu doar în ce privește această perioadă, ci și cea dinainte de ’31. Imaginea pe care reușește să o creeze este cea a unui om idealist, obsedat de anumite idei care-i marchează și îi modelează profund caracterul, un om care a reușit să se orienteze într-o epocă în care nu era deloc ușor să te descurci, un om ale cărui credințe s-au concretizat ca urmare a educației, a presiunilor puse de anturaj asupra sa, precum și a evenimentelor care i-au marcat copilăria și adolescența.

Interesant este că, pentru prima oară, observ un efort real – și susținut de documente și mărturii cu greu contestabile – de a analiza cu adevărat răul de care suferea Heydrich. În opinia autorului, ura lui față de evrei a prins contur în timp (combătând astfel teoria lui Joachim Fest, care a susținut că exact originile evreiești pe care a încercat să și le ascundă, l-au transformat într-un atât de înverșunat antisemit). Deși este cunoscut drept arhitectul soluției finale de exterminare a evreilor, „problema” evreilor părea la un moment dat foarte ușor rezolvabilă prin simpla strămutare („simplă” în comparație cu exterminarea, evident) a evreilor. Iar acest lucru, s-a încercat a se face în condiții cât de cât umane în primă fază, chiar dacă doar de frica opiniei publice internaționale. În lumina presiunii acesteia, exterminarea i s-ar fi părut lui Heydrich, în, să spunem, 1936, un act abominabil. Unul dintre cele mai simple (dar și puternice) argumente pentru a susține că Heydrich a fost determinat practic de sistem, de cel de-Al Treilea Reich, de presiunea începutului războiului, de Hitler și de Himmler, să conceapă o asemenea „soluție” este faptul că în 1938 niciun gauleiter din Germania nu agrea ideea ca pe teritoriul controlat de ei să înființeze zone evreiești de rezidență permanentă.

Evident, aceste argumente nu-l absolvă pe Heydrich de acuzațiile care i se aduc. Nimeni nu contestă justețea epitetului „călăul lui Hitler”, pe care Thomas Mann i l-a pus în comentariul pe care l-a rostit la BBC după asasinat. Până la urmă tot romancierul german laureat al Premiului Nobel pentru Literatură i-a spus, în același comentariu, „câine turbat” și nici acesta nu poate fi contestat.

Totuși, biografia pe care o propune Robert Gerwarth este cu mult superioară celor pe care le-am citit până acum – și nu mă refer doar la biografii ale lui Heydrich, dar și ale celorlalți naziști, care sunt profund antigermane și pline de resentimente. Cred că, prin această carte, Gerwarth deschide noi frontiere în abordarea scrierii unei biografii.

Cred că cel mai mare plus pe care îl are această biografie este acea detașare cu care a încercat Robert Gerwarth să abordeze studiul vieții lui Reinhard Heydrich, pe care a numit-o foarte sugestiv „empatie glacială”. Evident, mai este și numărul satisfăcător de mare de pagini pe care se întinde biografia. Sunt adeptul cărților voluminoase, dar când vine vorba de un astfel de subiect, consider că niciun număr nu este prea mare.

Deși în privința lui Heydrich, autorul reușește ceea ce-și propune, adică să evite „a cădea în păcatul de a confunda rolul de istoric cu cel de procuror în procesul unui criminal de război”, în privința unora dintre celelalte figuri ale celui de-Al Treilea Reich care apar în această biografie, nu poate susține același lucru.

Călăul lui Hitler. Viața lui Heydrich se numără printre lecturile obligatorii pentru cei pasionați de cel de-Al Doilea Război Mondial, precum și de biografiile personajelor istorice. Biografia de față este o extraordinară lecție de obiectivitate când vine vorba de figurile proeminente ale celui de-Al Treilea Reich.