O colecție de povestiri eterogene

Scris de • 23 October 2015 • in categoria

Titlu: Între cer și pământ
Numar pagini: 288
ISBN: 978-606-758-243-7

Între cer și pământ este o colecție de povestiri scrise de Liviu Radu, scriitor SF care ne-a părăsit recent. Scrierile lui sunt fie de un umor care frizează absurdul și ridicolul în același timp, cum ar fi seria ai cărei protagoniști sunt Taravik și Kostik, fie de o seriozitate surprinzătoare, cum e cazul nuvelei Constanța 1919 sau câteva dintre povestirile din acest volum, toate, însă, indiferent de cât de „amuzant” sau „serios” sunt scrise, sunt rodul imaginației absolut debordante a autorului. Rar o asemenea imaginație la un scriitor român.

Cele nouă povestiri din volumul de față îi șochează în cea mai mare parte chiar și pe cititorii obișnuiți cu ceea ce scrie Liviu Radu. Tonul ironic, parodic, al autorului se regăsește în povestirile Călătoria împuternicitului imperial și Pată albă, cavaler argintiu, panteră blondă. Între cele două stiluri, într-un ton ușor ironic, dar preponderent serios, fără tendințe de ridiculizare, dar cu ușoare exagerări sunt scrise povestirile Eu te-am iubit Paraschivo, O butelie din cer și Între cer și pământ. Toate celelalte, Despre infern și calculatoare, ARI, Fuga domnească și Epitaf pentru Laura, au un stil grav, serios și sunt scrise foarte migălos, cu atenție sporită acordată detaliilor.

Spuneam că Liviu Radu este unul dintre cei mai imaginativi scriitori români. Asta înseamnă, printre altele, că tot ce scrie el este, pe departe, un breviar de idei. Și, într-adevăr, luând la puricat fiecare dintre cele nouă povestiri din volumul Între cer și pământ, descoperim suficiente idei cât unii dintre mult mai cunoscuții – și apreciații – scriitori de SF să scrie mai multe romane. De cele mai multe ori, o povestire conține cel puțin două, chiar trei idei, dintre care una este genială. ARI, probabil cea mai bogată în acest sens, are ca idee principală călătoria în timp, doar că expusă în așa manieră încât reușește să rescrie întreaga istorie și mitologie umană cu doar câteva fraze. Apoi ideea modificărilor structurale ale ființei umane, a posibilității ca oamenii să revină, la o anumită vârstă, asupra respectivelor modificări care ar putea să nu le convină, dar și asupra numelui pe care îl poartă… Mai sunt multe astfel de povestiri, cu multe idei și multe elemente inedite, îmbinate cu o măiestrie deosebită.

ARI este, pe departe, capodopera volumului. Este, de fapt, o nouă și extrem de plauzibilă teorie asupra istoriei omenirii.

Călătoria împuternicitului imperial, după cum spuneam, frizează ridicolul în cele mai multe locuri. Este prima povestire din volum, dar eu cred că editorul ar fi trebuit să o așeze undeva mai la mijloc. Superficialitatea cu care este scrisă, ca și cum autorul ar povesti un roman sau un film mult mai complex, din care parcă lasă intenționat deoparte esențialul, profundul, ar putea descuraja cititorul.

Despre infern și calculatoare este scrisă într-un stil total opus. Gravitatea a ceea ce se întâmplă și profunzimea cu care întâmplările sunt relatate contrastează total cu prima povestire. În ansamblu însă, povestea este în sine o ironie… religioasă.

Eu te-am iubit Paraschivo oferă o soluție pentru o guvernare competentă, dar în același timp îi explică și un eventual eșec.

Fuga domnească este o povestire stempunk foarte reușită. Este plasată undeva în evul mediu târziu al istoriei României, fugarul fiind Vodă Caragea. O neașteptată incursiune într-o lume de genul celei din filmul Wild, Wild West.

Între cer și pământ atinge subiectul misticului, al ședințelor de spiritism, atât de răspândite în secolul al XIX-lea. Doar că Liviu Radu s-a hotărât să le dea o explicație. Și încă una din nou, foarte plauzibilă.

Dincolo de acest amalgam aproape contradictoriu de stiluri, orice lectură a scriitorului Liviu Radu este o experiență – cum altfel, decât plăcută. Între cer și pământ este un volum care nu ar trebui ratat. Cred că satisface toate gusturile în materie de SF.

După cum spuneam, volumul satisface toate – sau aproape toate – gusturile cititorilor SF. Nu multe cărți, fie ele romane sau colecții de povestiri se pot lăuda cu așa ceva.

Pentru că am spus de gusturi, voi recomanda volumul făcând apel la genurile pe care le acoperă cele 9 povestiri. Astfel veți aprecia cel puțin una dintre ele dacă sunteți fani ai parodiei SF, ai SF-ului profund, filozofic, ai genului space opera, ai fantasy-ului, ai horror-ului apocaliptic, ai ipotezelor alternative pentru proveniența umană pe Pământ, ai disptopiilor, ai steampunk-ului sau ai SF-ului mistic.