O livră de carne pentru neguțătorul din Venezia

Scris de • 12 February 2018 • in categoria

Titlu: Shylock ste numele meu
Numar pagini: 276
ISBN: 978-606-779-110-5

În 2015, la aniversarea celor 400 de ani de la moartea lui Shakespeare, Editura Hogarth din Marea Britanie decidea să lanseze o colecție inedită de cărți, care ar reuși să revitalizeze și să aducă în atenția publicului operele marelui dramaturg. Devenit emblematic, proiectul a fost preluat de mai multe țări europene, deoarece se știe că opera marelui autor englez este deja patrimoniu al universalității. Și România, prin intermediul editurii Humanitas, a devenit parte a acestei inedite serii.

Unul dintre titlurile pe care am avut fericita ocazie să le lecturez a fost Shylock este numele meu, o reinventare a piesei Neguțătorul din Veneția. Până să purcedem la analiza prezentului volum este relevant să facem o incursiune în lucrarea originală, care se presupune că a fost scrisă între 1596 și 1598. Este cunoscută în special pentru personajul Shylock și pentru livra de carne. Protagonistul nu este Shylock, ci comerciantul din Veneția, Antonio.

În cazul romanului semnat de Howard Jacobson avem o reinventare a subiectului, în care protagoniștii centrali sunt doi evrei, Shylock și Strulovitch, ambii aflați în impasul regăsirii propriului sens al existenței. Destinele lor sunt trasate între două nefericiri: soții pierdute (una definitiv, alta iremediabil) și două fiice rătăcitoare. Astfel între cei doi se construiește un dialog cu întrezăriri splendide meditative, fapt pentru care volumul prinde structura unei piese dramatice, dar turnată într-o proză domoală.

Cei doi monologhează pe rând și dialoghează simultan, reflectând asupra unor probleme cotidiene de anvergură și delimitând unele suferințe care îi pot afecta în mod inerent. Mi se pare absolut fascinantă maniera în care dezbat condiția evreiască, fără ca acest demers să fie transformat într-o propagandă a veșnicei mile.

Ambii vorbesc cu calm și pace, în spatele cărora se ascunde fie o furie domolită, fie un vulcan de simțăminte, scoțând în față cele mai intime frici, de parcă ar fi puși în fața veșnicei judecăți a Providenței. Shylock este, am putea spune, un soi de Mefistofel, sosit să adjudece sufletul unui negustor evreu, Strulovitch, care nu prea știe dacă să fie ateu sau habotnic.

Cu paharele de whiskey în față și tenebrele trecutului în spate, cei doi vorbesc cu nonșalanță despre dimensiunea circumciziei spirituale, dar și fizice, ca și garanție inerentă a fericirii umane. Shylock este pe de o parte prototipul evreului vehement, care încearcă să ademenească alături de el cele mai prolifice figuri, iar Strulovitch este imaginea vie a unui tată posesiv care încearcă în fel și chip să implanteze în mintea fiicei sale educația evreiască, de parcă anume acest element i-ar clădi încrederea de sine.

Este demnă de atenția noastră modalitatea în care Howard Jacobson, maestru al umorului negru, reinventează laitmotivul livrei de carne, cea care ar finaliza procesul de convertire a creștinului la iudaism. Autorul reușește să spulbere aumite mituri despre evrei, fără însă a apela la clișeele cu care ne-am obișnuit. Dimpotrivă, scoate în relief habotnicia și desuetudinea în care plutesc aceștia, chiar cu prețul unor vieți ruinate.

În egală măsură, Jacobson a reușit să transpună în termeni moderni o problemă a veacurilor demult apuse, oferind o gură de aer proaspăt scriiturii lui Shakespeare, cel care a reușit să transpună viața în cele mai nefaste manifestări ale ei.

Despre Howard Jacobson este important să știți că a câștigat Man Booker Prize și este autorul a peste 14 cărți inedite. În Shylock este numele meu, Howard Jacobson îşi dă întreaga măsură a talentului său. El ia temele piesei lui Shakespeare şi le tratează cu umor negru şi multă inteligenţă. Nu există astăzi un scriitor de limbă engleză mai amuzant decât el, va remarca publicația Jewish Chronicle după apariția cărții.

Părțile pozitive ale cărții înglobează satisfacția unei lecturi ușoare, interactive, dar și de conținut. Fiți siguri că o sară în compania acestei cărți va fi pe măsura așteptărilor dumneavoastră.