Plonjonii din cer de la sfârșitul timpului

Scris de • 21 December 2012 • in categoria

Titlu: Mileniu
Numar pagini: 352
ISBN: 978-973-707-675-5

„Mașinile, ca și oamenii, se descurcă mai bine dacă dispun de cifre. Le aplică și atunci când n-au nici un înțeles, ca în cantitatea pe care o numesc timp. Sherman n-a înțeles timpul mai bine decât Louise. Eu îl înțeleg în toate amănuntele. Anii n-au nici o legătură cu timpul. Liberul-arbitru e una dintre invențiile mele preferate. Aș detesta să renunț la el. Cauzează totuși probleme nesfârșite. Dacă li se acordă liberul arbitru, devine necesar să fie mințiți”.

Punctul de pornire pentru Mileniu a fost scurta povestire din 1977, intitulată Raid aerian, transformată ulterior în romanul din 1983, ba chiar și într-un film în regia lui Michael Anderson, cu Kris Kristofferson și Cheryl Ladd în rolurile principale. Însă, nu un film prea reușit, având la bază idei interesante dar prea puțin și slab exploatate, pierzând la capitolul efectelor speciale și al prestației actorilor, dar mai ales prin simplificarea la modul extrem a cărții. L-aș recomanda doar amatorilor de SF clasic, nostalgicilor după filme de felul Star Trek-ului din anii ’60.

La 50.000 de ani în viitor omenirea se află pe moarte în urma impactului nefast al omului asupra întregii planete. Fiind descoperită calea de a călători în timp, oamenii au implementat un proiect numit Poarta, prin care se întorc în trecut, răpind oamenii pe cale de a muri. Scopul acestei acțiuni este în principal acela de a-i conserva pentru o eventuală repopulare a Pământului. În viziunea lui Valrey, viitorul omenirii alternează între analgezicul preferat al multora-viața trăită la maxim, și sinuciderea- atât de populară încât primăvara nu îndrăznea nimeni să mergă pe stradă de teamă să nu fie strivit de vreun corp care cade din înălțimi (sărind solitari, în cuplu sau grupuri).

Romanul se deschide cu scena coliziunii dintre un Boeing 747 și un DC-10 deasupra Californiei, impact în urma căruia, în varianta oficială, conform investigaților lui Bill Smith, nu există supraviețuitori. Ce nu se știe în realitatea secolului 20 din care face parte acesta, este că Louise Baltimore împreună cu echipa sa din viitor s-au asigurat că ajung la timp pentru a răpi așa-zisele victime ale incidentului.

Îmbinând două perspective narative într-un stil simplist, dar cu ritm alert și nelipsit de umor sau optimism, autorul construiește un univers nu foarte diferit de al nostru, sufocat de povara unei proaste guvernări și a înclinațiilor spre violență. Alambicate uneori, dar foarte fascinante și punându-te mereu pe gânduri sunt regulile universului creat de John Valrey, una dintre ele fiind aceea că odată ce te-ai uitat sau ai călătorit în trecut, acel timp se ascunde privirilor din viitor. Cauzalitatea ajunge o simplă glumă și orice teorie rațională despre univers devine inutilă:

La investigația aceea avea să fie ascultată banda cu înregistrările din carlingă. Așa încât noi urma să înregistrăm înregistrarea, s-o punem într-un player autodistructiv și să-l lăsăm în carlingă, unde ceea ce urma să redea avea să fie înregistrat de recorderul original. Paradox! Din cauza celor ce făceam acum, sau a celor pe care le făcusem deja, cuvintele respective n-aveau să fie niciodată rostite de bărbatul al cărui glas urma să-l audă toți. Ele trebuiau să fie/vor fi/ fuseseră doar înregistrate chiar din înregistrarea originală, care nu fusese, de fapt, realizată niciodată, din cauza celor ce făceam noi sau a celor ce făcusem deja.

Tonul încărcat cu umor și ironie, finalul neașteptat, teoriile care te pun pe gânduri

Mileniu este una dintre acele cărți ce îți lasă impresia că lipsește ceva, că putea
    fi scrisă mult mai bine