Magia unui vis… nemuritor!

Scris de • 17 March 2015 • in categoria

Titlu: Poveste de iarnă
Numar pagini: 816
ISBN: 978-606-579-896-0

Poveste de iarnă este una dintre acele cărți pe care fie o îndrăgeşti de la primele pagini, fie îți crează un sentiment de repulsie. Nu este o lectură ușoară și nici o lectură pe care să o poți citi între stațiile de metrou sau autobuz. Opera lui Mark Helprin necesită o stare aparte, de confort, de relaxare și multă răbdare. Pentru că nu veți găsi o acțiune alertă, nu veți găsi întorsuri de situație și nici crime în stilul lui George R.R. Martin. Veți descoperi în schimb descrieri frumoase, personaje fantastice, călătorii neafectate de timp și spațiu, dragoste, speranță, sacrificiu, toate construite pe premiza că moartea nu există, că această condiție poate fi învinsă prin iubire pură și intensă.

Trăind într-o perioadă în care literatura fantasy este în floare, în care autorii își expun creațiile și ne încântă cu lumi magice, cu personaje inimaginabile, Mark Helprin aduce în atenția cititorilor o poveste care se întinde peste marginile fantasticului, cu un stil literar aparte, cu jocuri de cuvinte și imagini vizuale încântătoare.

Acțiunea se petrece pe două planuri, într-un New York magic al perioadei Belle Epoque (1884 - 1914) și în timpurile noaste. Portretizarea orașului din prima parte a romanului te vrăjește, iar descrierile peisajelor de iarnă te uluiesc. E aproape imposibil să faci un rezumat al acestei povești, datorită complexității sale. Pe de-o parte este o poveste despre iubire, despre speranță, despre convingerea că dragostea, în cazul nostru între orfanul/hoțul Peter Lake și frumoasa Beverly, poate învinge moartea și timpul. Este povestea unui mare oraș, al tuturor posibilităților. Helprin recreează New York-ul astfel încât acesta devine viu, trăind și respirând prin viscolele care îl acaparează, prin personajele care îl populează și care trăiesc după legi neștiute. Este de asemenea o poveste de iarnă, despre puterea, cruzimea și în același timp, frumusețea ei.

Există câteva momente memorabile, care îți tăie respirația: momentul în care Peter Lake este salvat de către părinții lui, scenele de pe lacul înghețat din Coheeries, catedralele și teatrele, povestea de iubire, scurtă și intensă.

M-au dezamăgit însă, într-o oarecare măsură, personajele. În afară de Peter Lake și Beverly, chiar dacă există un număr prea mare de protagoniști pentru a fi amintiți, aceștia se aseamănă, nu se remarcă și nu au nimic care să atragă. Mark Helprin s-a axat mai mult pe construcția descrierilor, și a lăsat în umbră personajele. Și în momentul în care Peter Lake dispare, se stinge și magia.

Vor exista salturi considerabile în timp, între personaje, acest lucru cauzând confuzie și frustrare în rândul cititorilor. Vor exista momente în care nu veți ști ce legătură există între o tânără bolnavă de tuberculoză care își petrece nopțile pe acoperiș, un cal zburător, o fetiță bolnavă de cancer, o luptă între bine și rău, un nor imens, un criminal, un hoț dispus să renunțe la tot în numele dragostei, misteriosul ținut al lacurilor Coheeries. În final, însă, toate aceste fire care au zăpăcit cititorul se împletesc, recompensându-l nu doar cu dezvăluirea adevărului ci și cu experiența unei călătorii magice.

De asemenea, romanul a fost ecranizat în 2014, avându-i ca actori principali pe Colin Farrell, Russel Crowe și Jessica Brown Findlay. Și chiar dacă acesta este doar o schița a operei lui Helprin și nu surprinde întreaga magie, vă puteți face totuși o idee și cu siguranță îl veți adora.

Este clar că principalul atu al acestei cărţi îl reprezintă cadrul magic creat de autor, descrierile frumoase, iarna cruntă şi bineînţeles New York-ul, readus în atenţia cititorilor într-o manieră unică.

După cum am spus şi mai sus, personajele. Dacă unele dintre ele sunt plate şi lăsate în umbră, caracterul celorlaltor personaje este exagerat. De exemplu Beverly. Întruchipează protagonista perfectă: este extraodinar de frumoasă, poate citi în stele şi scrie ecuaţii complexe care explică mecanismele universului. Oamenii se schimbă când sunt în preajma ei, iar răufăcatorii se opresc din făcut rău. Şi, bineînţeles, se află pe patul de moarte suferind de tuberculoză. O boală care nu îi afectează frumuseţea şi perfecţiunea.

O recomand cititorilor care îndrăgesc genul fantasy, poveştile de dragoste nemuritoare şi doresc să ia parte la o calătorie magică.