Povestea care te transformă din nou în copil

Scris de • 18 January 2013 • in categoria

Titlu: Hobbitul
Numar pagini: 320
ISBN: 9786066093682

Hobbitul este una dintre acele cărți - puține, ce-i drept – pe care cred că este imposibil să nu le îndrăgești. Indiferent de vârstă, de genul de lectură pe care îl preferi în mod normal, de tipul de intrigi, personaje sau scenarii care te atrag de obicei la o poveste. Nu ai cum să nu fii fermecat de măiestria cu care Tolkien a construit o lume atât de complexă, atât de plină de culoare și fantezie și atât de încărcată de detalii uimitoare. Iar dacă un univers populat de hobbiți, elfi, gnomi, goblini, vrăjitori și alte creaturi supranaturale vi se pare că a devenit deja un subiect uzat și banal în literatura ultimilor ani, ar trebui să aflați că urmează să citiți de fapt una dintre operele care stau la baza literaturii moderne. Pentru că Hobbitul a fost publicată în 1937 și este una dintre cărțile care au dat naștere câtorva dintre tipurile de personaje pe care le întâlnim atât de des in romanele publicate recent.

Hobbitul este o poveste. Iar prin poveste, nu mă refer la sensul uzual al cuvântului, pentru că fiecare carte ne spune de fapt povestea personajelor. Mă refer la un basm. La o lectură care fascinează cititorul – copil, adolescent sau adult - în aceeasi măsură în care o făceau basmele copilăriei atunci când ni le citeau părinții înainte de culcare.

Îl descoperim în această istorisire pe hobbitul Bilbo Baggins, un personaj comod, lipsit de ambiții eroice. În scurt timp însă, micuțul hobbit se trezește forțat să intre într-o aventură incredibilă și primejdioasă. Trolii nemiloși, paianjenii uriași, goblinii sălbatici, dragonii înfricoșători și multe alte creaturi la fel de înfiorătoare sunt inamicii teribili pe care el și gașca de gnomi care îl însoțește sunt obligați să îi înfrunte. Pe lânga asta, călătoria de un an le rezervă o mulțime de alte obstacole, la fel de încurcate. Iar odată înfruntate acestea, Bilbo descoperă că misiunea sa e departe de a se fi încheiat. Pentru că în final, tot ambițiile și poftele omenești sunt cele care cauzează cele mai dezastruoase confruntări. Povestea hobbitului poate fi privită și ca un bildungsroman. Bilbo cel din primele pagini este departe de a mai fi același personaj și la finalul cărții.

Pe măsură ce înaintăm în poveste, observăm cum hobbitul se transformă într-o ființă curajoasă, ambițioasă, în măsură să ia cele mai bune decizii în situații critice și mai presus de orice, capabil să își pună viața în pericol pentru a-și salva tovarășii de drum. În ciuda faptului că misiunea în care a pornit nu este de fapt a lui, hobbitul este cel care o duce la capăt, cel căruia gnomii și restul ființelor îi datorează victoriile.

Este admirabil modul în care autorul reușește să te facă să vezi toate detaliile lumii pe care a creat-o. Romanul este extrem de vizual, cu toate că nici o secundă nu ai senzația că descrierile ar fi prea dese sau prea detaliate. În plus, utilizarea foarte frecventă a imaginilor drăguțe, a asocierilor neașteptat de gingașe și a diminutivelor transformă romanul într-unul uimitor de drăgălaș. Pur și simplu te trezești de nenumărate ori zâmbind larg și privind cu simpatie extremă personajele principale.

Aș enumera aproape toate detaliile romanului la plusuri. Pornind de la scenariul bine construit, până la portretele perfecte ale personajelor, stilul captivant de scriere și împletirea ingenioasă a firelor narative secundare, totul definește Hobbitul ca o lectură obligatorie.

Tuturor cititorilor. Așa cum spuneam și la început, cartea este perfectă pentru oricine, indiferent de vârstă și preferințe literare. Odată ce ai început povestea, ești absorbit imediat în lumea fantastică a lui J.R.R. Tolkien și stai cu sufletul la gură pe parcursul minunatelor aventuri ale protagoniștilor.