Povestea de dinainte de culcare…versiunea dark

Scris de • 3 May 2017 • in categoria

Titlu: O lebădă sălbatică și alte povești
Numar pagini: 137
ISBN: 978-973-46-6116-9

Michael Cunningham este numele din spatele filmului The Hours (2002), o adaptare postmodernă a romanului Doamna Dalloway. Este un scriitor prolific, romancier și scenarist, cu orgoliul de a face literatură autentică, ferită de umbrela textelor politically correct. Este homosexual și acest detaliu biografic a influențat câteva dintre operele sale, Michael Cunningham se vrea în primul rând o voce literară, nu un pretext social. Volumul O lebădă sălbatică și alte povești cuprinde 11 adaptări ale basmelor cu care ne-am obișnuit în copilărie. Sunt cam aceleași fire narative, doar că răsucite în așa fel încât să uităm că au avut vreodată happy-ending. Mai mult decât atât, colaborarea cu artista Yuko Shimizu face din această carte o capcană psihologică seducătoare. Ilustrațiile sunt ireal de frumoase și de triste, create în spiritul unei estetici melancolice, dar hipnotizante.

Belle și Rapunzel, mai triste ca oricând

Dacă ați fost recent la cinema să vedeți Beauty and the Beast, atunci Emma Watson aka vechea noastră Hermione v-a convins ușor că fericirea e la o vrajă distanță și că după câteva obstacole, poți dansa fericită cu prințul ales în sala de bal. Cunningham obiectează… bestia a fost cândva un bărbat rapace, cu un trecut întunecat, fata caută pur și simplu afecțiunea pe care nu a primit-o în familie, iar sărutul care desface blestemul poate la fel de bine să fie începutul unui blestem și mai mare: cruzimea nou-descoperită a celui salvat. Brrrr, parcă așa se destramă de tot mirajul fancy-dancy al celebrei rochii galbene.

Dacă privim și mai în urmă, poate că ați urmărit anul trecut la TV difuzarea animației Tangled, amuzându-vă de firea pragmatică și pusă pe șotii a lui Rapunzel. Obstacolele par situații comice și părul ăla blond fluturat în mai toate scenele importante aduce a lasou, mereu salvând situația și făcând din protagonistă un cowboy glamour. Cunningham obiectează…ce-ar fi dacă vrăjitoarea ar fi tuns-o pe Rapunzel, iar prințul ar fi orbit, cu globii oculari goi, atacat de forțele răului? Mai mult decât atât, atunci când ar regăsi-o, ar crede cu naivitate că părul ăla blond a rămas pe creștetul iubitei lui. Rapunzel joacă în textul lui Cunningham o simulare dureroasă, întreținând iubirea prin proiectarea obsesivă, dar subtilă a unor amintiri care nu mai sunt demult de actualitate. Nu ai cum să-i servești asta unui preșcolar… pur și simplu îi induci o fobie nouă: frica de frizer.

O galerie de inimi frânte

Cartea asta se citește când ești excesiv de fericit, iar în fundal îți trebuie neapărat Metallica, The Unforgiven. Sunt 11 texte deprimante, aducând la lumină toate meschinăriile și toate tristețile de care e în stare natura umană. E un text bun pentru studenții la Psihologie, de asemenea e un prilej de a demitiza ce auzeam când eram de-o șchioapă. E o ocazie excelentă de a mai tăia de pe listă ceva ce credeai de neatins. Totuși, în ciuda acestui șoc, tonul scriiturii se vrea ambiguu: naiv uneori, compensând imediat într-o notă plină de compasiune. Ce face Cunningham aici nu este un experiment postmodern pretențios și distructiv, e un exercițiu de empatie, un exercițiu care te costă pe tine ca cititor…și te costă scump. Îți pierzi seninătatea, dar obții o înțelegere nouă asupra relațiilor complexe dintre personajele tale preferate, vechii tăi eroi. Îți pierzi candoarea, cât a mai rămas din ea, dar câștigi o mulțumire sufletească bizară: orice merge prost în viața ta, nu e nou, ci arhetipal… necazul tău nu e numai al tău acum, subit îl împarți cu toate cărțile de povești după care ți-ai creat mai demult idealurile de fericire. După o asemenea lectură, am oftat derutată: Asta e o carte ca un duș scoțian!

O abordare inedită a unor povești vechi de când lumea și mai ales, vechi de când... propria copilărie.

Are potențialul de a-și deprima cititorii și de a le distruge amintirile din copilărie, nu e pentru cei slabi de înger.

Pentru cei care pot să renunțe la finalurile fericite, pentru cei care iubesc poveștile, dar înțeleg și estetica goth, pentru cei care au văzut deja Beauty and the Beast și vor să vadă și versiunea întunecată a aceleiași narațiuni, pentru pesimiști, pentru hiperoptimiști, dar în niciun caz, pentru copii.