Povestea sfârșitului unei lumi – Rusia Imperială

Scris de • 21 April 2015 • in categoria

Titlu: O Dragoste tragică. Destinul ultimului Romanov
Numar pagini: 299
ISBN: 978-606-741-083-9

Masacrarea familiei ultimului țar al Rusiei, în iulie 1918, lângă Ekaterinburg, a fost unul dintre acele evenimente care schimbă istoria și care împarte timpul în înainte și după. O întreagă literatură a văzut lumina tiparului și a explorat acest eveniment din toate direcțiile – de la documentare elaborate, la memorialistica celor din jurul familiei imperiale și chiar a unor membrii ai acesteia, până la povești fanteziste despre supraviețuiri miraculoase și întâmplări mistice.

Subiectul fascinează prin amploarea tragediei declanșate de Primul Război Mondial și a dezastrului pe care l-a reprezentat bolșevismul nu numai în Rusia, ci și în întreaga Europă. Este, însă, vorba și despre tragedia unei familii, a unei instituții și a unui imperiu.

Dora Levy Mossanen, scriitoare americană, originară din Israel, a scris romane de ficțiune istorică, care au îmbinat în mod fericit informații istorice veridice cu povești izvorâte din imaginația autoarei, care au oferit cititorilor ore plăcute de lectură, în compania unor celebre figuri din istoria universală.

O Dragoste Tragică. Destinul ultimului Romanov este povestea Dariei Borisovna, o tânără din înalta aristicrație rusă, născută cu un ochi de opal și puteri mistice. Rămasă orfană, ea își găsește refugiul la curtea țarului Nicolae al II-lea, devenind o apropiată a familiei imperiale, ca urmare a dragostei sale pentru țareviciul Alexei, bolnav de hemofilie, și a leacurilor miraculoase din ambră cenușie care par să aline suferințele moștenitorului Imperiului Rus. De-a lungul anilor petrecuți alături de familia imperială, Daria este martor al evenimentelor fericite sau tragice prin care trece această familie și națiunea pe care o conduce. Tânăra asistă și la execuția Romanovilor și scapă în mod miraculos de gloanțele ucigașe. Ea este convinsă că țareviciul Alexei a supraviețuit teribilei nopți din 17 iulie 1918 și își dedică viața găsirii acestuia și restaurării monarhiei ruse.

Scriitoarea reușește să creioneze imaginea unei Rusii împărțite dramatic între luxul curții imperiale, cu balurile fastuoase și palatele splendide, și clasele sociale tot mai nemulțumite și frustrate de lipsa mijloacelor de trai de bază și a libertății de exprimare. Familia imperială este preocupată de crizele de hemofilie ale moștenitorului și încearcă modalități disperate de a-l vindeca de această boală. Figura călugărului Rasputin apare ca un blestem asupra familiei țarului, creând o dependență a acesteia față de mijloacele mistice prin care călugărul reușește să amelioreze starea de sănătate a țareviciului. În final, avem în față povestea unei familii care își iubește cu pasiune copilul bolnav și este gata să sacrifice orice, inclusiv binele personal și continuitatea dinastiei pentru a-l salva.

Daria ajunge la venerabila vârstă de 104 ani și îl găsește pe țarevici, care a supraviețuit masacrului de la Ekaterinburg, dar speranța de a-l readuce pe acesta pe tronul Romanovilor se năruie în fața unui bătrân cu mințile rătăcite și a cărui unică preocupare este să facă fotografii.

Dora Levy Mossanen spunea despre această poveste: Am introdus propriile mele personaje fictive, cum e Daria Borisovna, printre figurile mărețe ale istoriei. Am întreprins cercetări extinse și i-am cunoscut îndeaproape pe țarul Nicolae al II-lea și pe țarina Alexandra Feodorovna, pe cele patru mari ducese și pe Alexei, moștenitorul suferind de hemofilie. Am aflat că Nicolae și Alexandra se iubeau foarte mult, fapt care poate să fi fost un alt motiv al destinului lor tragic. Am văzut cum suferința singurului lor fiu a afectat nu doar viețile lor particulare, ci și viitorul politic al Rusiei și chiar al lumii întregi. Scopul meu în această carte a fost să-i ofer cititorului înțelegerea profundă a unei curți decadente, a cărei viață este învăluită în mituri, superstiții și tăgăduire, pe fundalul uneia dintre cele mai tumultoase epoci politice din istoria Rusiei...

Dincolo de familia imperială și istoria ei, personajul Dariei Borisovna este o figură cu lumini și umbre, o femeie frumoasă și inteligentă, care își dedică viața și își sacrifică fericirea personală pentru o idee. Forța cu care ea crede, până la capăt, în justețea acestei idei și în viziunea unei Rusii imperiale, condusă de Romanovi, face din Daria un personaj care aparține literaturii de mare calibru.
Nu puteam încheia această recenzie fără a menționa cuvintele țarinei Alexandra, regăsite într-o scrisoare adresată soțului ei, și care sintetizează povestea tragică a Romanovilor și a altor personaje din istoria zbuciumată a secolului al XX-lea: „Nu există fericire pe pâmântul acesta; sau dacă există, ea se plătește foarte scump.”

Acesta este, în final, și mesajul Dorei Levy Mosannen în Destinul ultimului Romanov.

Stilul descriptiv și colorat al scriitoarei care reușește să creioneze scene realiste de viață de la curtea imperială
    Amestecul fericit și coerent de informații istorice veridice și povești și personaje create de fantezia autoarei