Povestea unei vieți sau Tenacitatea unui conducător

Scris de • 10 May 2015 • in categoria

Titlu: Regele Carol al României
Numar pagini: 158
ISBN: 978-606-8623-49-8

„Regele a izbutit nu prin ceea ce era și prin ceea ce avea, ci tocmai prin ce nu era și nu avea. El nu și-a dobândit locul în istoria lumii prin înțelepciune și bunătate sau prin tăria de nezdruncinat a voinței sale, ci prin faptul că avea o foarte mare conștiință de sine... El a izbutit prin aceea că a putut îndura mai mult, a putu aștepta mai mult și a avut mai multă răbdare decât orice domn pământean... A devenit stăpânul acestui popor latin cu sânge fierbinte mai mult prin lipsa patimilor... prin iscusința sa în a-și lăsa deoparte pornirile și de a cârmui doar prin nemaipomenita putere a minții...”

Descrierea de mai sus, pe care Mite Kremnitz, i-o făcea Regelui Carol I, în 1903, este, poate, una dintre cele mai pertinente analize a personalității și domniei primului Rege al Românilor. Și mai mult decât atât, ea conturează profilul ideal al unui conducător de care o țară aflată mereu la confluența istoriei și a vremurilor are nevoie.
Carol_I_King_of_Romania
Cartea scriitoarei Mite Kremnitz. Regele Carol al României – Povestea unei vieți a apărut în 1903, la Leipzig, în limba germană, și s-a bucurat de un succes neașteptat. La 100 de ani de la publicare, cartea – tradusă în limba română – retrăiește acest succes, nu numai din perspectiva interesului pe care personalitatea Regelui l-a suscitat, dar și prin construirea modelului ideal al unui om care își asumă conducerea unei țări dificile din multe puncte de vedere. Astfel, există două nivele ale textului lui Mite Kremnitz: unul care ne face să retrăim o perioadă zbuciumată din istoria României (1866-1900) și să înțelegem contribuția esențială pe care Regele Carol I a avut-o pentru tot ceea ce a însemnat, politic, economic, social și cultural, România epocilor ulterioare; și un al doilea nivel implicit, care desenează, prin lumini și umbre, o soluție viabilă de leadership politic, poate cea mai bună și cea mai coerentă, pe care România a avut-o vreodată.

Înainte de a ne întoarce în România anului 1866, se cuvine să amintim câteva lucruri despre autoare: Mite Kremnitz s-a născut în Germania, în 1852, în familia unui reputat chirurg și profesor universitar, a urmat studii de filosofie, literatură și artă în țara natală și în Anglia, s-a căsătorit cu medicul Wilhem Kremnitz, a cărui soră, Klara, era soția lui Titu Maiorescu. Soții Kremnitz se stabilesc în România, în 1875, și se vor bucura de atenția Familiei Regale, fiind deseori invitați la Castelul Peleș. Învățând limba română, se spune cu ajutorul poetului Mihai Eminescu, Mite începe și traduce în limba germană, basme și poezii românești, și publică alături de Regina Elisabeta (Carmen Sylva).

În ceea ce privește personajul principal al cărții sale, principele Karl Eitel Friederich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern s-a născut în 1839, la castelul Sigmaringen, fiind cel de-al doilea fiu al prințului Karl Anton și al principesei Josephine. Crește în casa părinților săi, înconjurat de fericirea unei căsătorii reușite a părinților și de spiritul liberal al vremurilor. La 27 ani, era locotenent în Regimentul de artilerie al gărzii prusiene și nimic nu prevestea destinul excepțional pe care urma să îl aibă ca Rege al unei țări despre care, la momentul respectiv, nu știa nimic.

În 1866, România și Carol de Hoherzollern-Sigmaringen nu aveau nimic în comun – „El a fost abătut din drumul pe care îl parcurgeau, de obicei, fiii regilor și silit să-și croiască un nou drum într-o țară străină. În mijlocul unui popor lipsit de tradiția monarhiei, desprins doar cu schimbarea domnilor, el, omul rezervat, obișnuit a chibzui îndelung... a ajuns domn peste o țară în care totul era în neorânduială și nimic nu avea ordine, dar oamenii aveau geniu... El, care nu ar fi dorit să meargă în viață decât pe drumul de aur al chibzuinței și al măsurii... el avea să devină regele unei țări, în care toate, de la vreme la frământările sufletului nu au măsură, ci pendulează la fiecare ceas între extreme.”

În ciuda tuturor obstacolelor, nepotrivirilor și circumstanțelor dificile, relația lui Carol cu România a fost una fericită, mai ales prin prisma realizărilor epocii sale – construirea primei căi ferate, a podului peste Dunăre, sistemul bancar, Constituția, dar mai ales, a nașterii statului român independent și suveran, după secole de dominație otomană.
King_Carol_I_of_Romania_with_his_nephew_and_great_nephew
Cartea punctează cele mai importante momente ale domniei lui Carol I, momente, care sunt, de fapt, repere privind evoluția statului și a societății românești. La capătul celor 48 de ani de domnie (cea mai lungă din istoria României) a lui Carol I, țara avea un regim monarhic constituțional ereditar, o viață politică stabilă, cu un sănătos principiu al alternanței la putere, recunoașterea internațională a independenței sale, o armată bine dotată și un sistem de căi ferate și drumuri la nivel european.

Cea mai potrivită încheiere a acestei recenzii sunt, poate, cuvintele lui Mite Kremnitz prin care descrie Bucureștiul epocii lui Carol I: „Frumoasa capitală a regatului României, Bucureștiul, cu străzile sale largi și drepte, în parte asfaltate și luminate electric, ce palpită de viață... cu vilele sale așezate în mijlocul unor întinse și bine îngrijite grădini, cu romanticul chei al Dâmboviței, cu impozantele clădiri ale diferitelor instituții ale statului, acest București nu se aseamănă întru nimic cu vechiul București, care era un oraș semioriental. Este un oraș mai curat și mai elegant decât multe capitale europene...”

Dincolo de portretul frumos conturat al Regelui Carol I, cartea lui Mite Kremnitz transmite și un altfel de mesaj: o țară poate deveni mai mult decât este doar prin conducători care pot schimba, prin tenacitate, onestitate și consecvență, Istoria și vremurile…

Multitudinea de informații istorice și sociale despre epoca de început a statului român independent și suveran
    Stilul frumos și clar, care păstrează aerul sfârșitului de secol al XIX-lea, al lui Mite Kremnitz

O carte despre istoria adevărată a României și despre conducătorul care rămâne exemplul cel mai clar de onestitate și integritate din istoria noastră