Pretorianul

Scris de • 13 October 2015 • in categoria

Titlu: Pretorianul
Numar pagini: 567
ISBN: 978-606-579-802-1

Mi se întâmplă rareori să ajung la o masă oficială abia când se servește desertul. De data aceasta, însă, așa s-a întâmplat: Pretorianului este taman a unsprezecea (!) carte dintr-o serie. Totuși, am hotărât să-i dau o șansă. În lumea serialelor TV, cineva mi-ar spune: Ah, dar uită-te liniștită! Episoadele n-au legătură. Din experiența mea, cel puțin în ultimul deceniu, până și un serial de mâna a doua „are legătură”, fiindcă esențial este acum să atașezi publicul de personaje, și nu să-l momești cu cazuri nemaipomenite. Se pune accent pe character building, pe emoții și pe atașament.

Cu toate acestea, lectura Pretorianului a mers bine. Nu am avut nici o bază pentru cei doi protagoniști, în afara puținelor informații spicuite online, sau deduse printre rânduri. Am înțeles ulterior că au fost publicate la Nemira alte două romane anterioare (#9 și #10), pe care m-am grăbit să mi le comand. Nu de alta, dar măcar să se închege în sens invers Bildungsroman-ul.

preto - scarrow

Pe scurt, întreaga serie are ca actori principali doi soldați romani. Lucius Cornelius Macro este un veteran cu 15 ani de experiență în luptă deja la începutul seriei. Nu am calculat cât ar fi asta cu 10 romane mai târziu, însă îmi pot imagina că vârsta începe să-l ajungă. Cu toate acestea, Macro (al cărui nume mă amuză, firește, pentru diversele semnificații pe care le-ar putea dobândi) pare în perfectă stare, și chiar urmărește cu asiduitate fiecare siluetă feminină care-i iese în cale, preferând și alte moduri relaxate de petrecere a timpului – cum ar fi în compania unui ulcior cu vin.

Quintus Licinius Cato, pe de altă parte, deși cu mult mai tânăr decât tovarășul său, este întruparea virtuții. Pe tot parcursul acțiunii din Pretorianul, cel mai imperios gând al său este să fie reunit cu iubita sa, Iulia (sâc!). Este totodată o plăcere și o tortură, fiindcă tânărul Cato se îngrijorează constant că, de la ultima lor întâlnire, a căpătat o cicatrice care l-a desfigurat ușor – devenind astfel nesigur că frumoasa Iulia îl va mai accepta. Dincolo de aceste preocupări, se pare că este destoinic și priceput în ale armatei, fiindcă, din câte am înțeles citind printre rânduri, ajunge să-l depășească în rang pe prietenul său mult mai experimentat.

Intriga cărții se învârte în jurul unui complot pus la cale de minți tăinuite, complot care implică însăși Garda Pretoriană și care pare să-l aibă ca țintă pe însuși Împăratul Claudius. Dacă până acum cei doi prieteni au luat parte la felurite aventuri în ținuturi îndepărtate și au cunoscut viața de campanie, de data aceasta zarurile se aruncă la Roma, în jurul Palatului Imperial.

Cato și Macro sunt „racolați” în Garda Pretoriană și forțați să pretindă că sunt simpli soldați, pentru a se infiltra în rândurile pretorienilor și a afla cine se află în spatele complotului. Ei se amestecă printre personaje care mai de care mai dubioase: soldați corupți, liberți care se consideră mai presus de lege, și chiar familia imperială. Claudius este un bătrân cu un picior în groapă, a doua lui soție – propria sa nepoată! – îl joacă pe degete, iar fiii săi, Britannicus și Nero (acel Nero) au pornit deja o luptă crâncenă, surdă, pentru succesiune.

preto - collection in EN

În mijlocul acestor ițe încurcate, cei doi comandanți încercați, reduși la statutul de simpli soldați, sunt nevoiți să lupte cu dușmanii care-i înconjoară și, nu o dată, cu propriile impulsuri sau orgolii. Totul este bine când se termină cu bine, deși, firește, finalul nu este lipsit de surprize și nici de întorsături de situație.

După cum spuneam, am comandat cele două cărți anterioare, disponibile tot la Nemira. Este vorba despre Centurionul (2007) și Gladiatorul (2009). Nu este cel mai inventiv scriitor și nici cel mai expresiv, însă cărțile sunt extrem de potrivite pentru o călătorie lungă cu trenul – ocazie cu care chiar am citit-o pe aceasta!

Se citește ușor, fără pauze de „meditație” – categoria thriller istoric.

Dacă nu ați citit cărțile anterioare, lipsa fundamentului pentru personaje se face simțită. Acțiunea este prea complexă pentru caracterele simpliste ale protagoniștilor.

Pentru fanii serialului Rome și pentru cei care doresc o incursiune în Roma antică fără a se complica să rețină multe nume și date.

1. Cris spune:

Tipic pentru Nemira, vezi seria Merrily Watkins, autor Phil Rickman, primul volum apărut la noi, Urzeala păcatului, era de fapt al 9-lea din serie. După aceea au scos vol 8, Relicvele altarului…Dar nu-i “marcă înregistrată”, mai sunt edituri care practică acest stil, ca şi cum, atunci când o serie e la modă, cititorul ar vrea ce e mai nou, nu să se familiarizeze cu eroii…

2. Marian spune:

Imi place foarte mult aceasta serie. O recomand!

3. Rodica Gavril spune: