Puterea și riscurile impunerii binelui

Scris de • 19 June 2017 • in categoria

Titlu: Riscurile puterii celor care ajută
Numar pagini: 170
ISBN: 978-606-719-897-3

Adolf Guggenbuhl-Craig a fost professor la Institutul C.G.Jung din Zurich  și unul dintre cei mai cunoscuți analiști jungieni. Cartea sa „Riscurile puterii celor care ajută” este o lectură absolut necesară celor care activează în profesii de sprijin: psihologi, medici, asistenți sociali, preoți, etc., și ar trebui să facă parte din lista de lecturi obligatorii în formarea acestor categorii profesionale.

Importanța cărții lui Adolf Guggenbuhl-Craig este legată de examinarea resorturilor interioare care determină oamenii să aleagă aceste profesii, dincolo de motivul aparent al dorinței de a-și ajuta semenii aflați în suferință. Este o abordare aproape unică într-un domeniu, care se concentrează, în principiu, asupra motivațiilor corecte și pozitive, asupra empatiei și onestității acestor profesioniști.

Toți cei ce activează în cadrul profesiilor de asistenți și consiliere, lucrând pentru a ajuta oamenii, ascund în spatele motivației psihologice a acțiunilor lor o intensă ambivalență. În raport cu mediul și în fața propriei conștiințe, asistentul social se simte obligat să considere dorința de a ajuta drept motivul principal al demersurilor sale. Din umbrele psihicului se conturează însă, în același timp, și reversul, respectiv nu dorința de a ajuta, ci satisfacția și dorința de a prelua controlul și de a diminua puterea clientului.

Puterea devine, astfel, principalul factor motivator, iar pe baza acestui factor, Guggenbuhl-Craig construiește câteva profile psihologice regăsite în rândul practicanților profesiilor de sprijin – șarlatanul, ipocritul, impostorul și falsul profet. Una dintre concluziile cărții este aceea că: „Rareori pot fi oamenii mai cruzi decât atunci când e nevoie să impună binele cu mijloace nemiloase”. Istoria este plină de astfel de exemple. Ororile din istoria umanității s-au construit pe ideea de a face „bine” celorlalți, acest „bine” construit pe forța pespectivei unice a unei categorii sau a alteia, care a folosit puterea ca vehicul al propriilor avantaje.

Soluția pe care Guggenbuhl-Craig o propune este maturizarea psihică, reducerea tentației de a folosi puterea prin explorarea și cunoașterea propriului psihic și prin asumarea curajoasă a unui proces solid de dezvoltare personală a celor care lucrează în domeniile de sprijin social. Aceasta este o necesitate absolută, dacă ne dorim să ne ajutăm cu adevărat semenii.

O carte interesantă și captivantă, care „prinde” cititorul încă de la primele pagini.

O carte care se adresează în principal specialiștilor din domeniile de asistență socială, dar care poate fi o lectură interesantă pentru publicul larg, grație stilului clar și explicit al autorului și exemplelor relevante pe care le folosește acesta.