„Nu te teme de întuneric, în el se odihnește lumina.
Vezi oare stele acolo unde nu sunt tenebre?
Pupila neagră e-mbrățișată de irisul luminos,
Căci toată lumina în întuneric nădejdea și-o are.
Nu te teme de întuneric, în el se odihnește lumina.
Nu te teme de întuneric, fiindcă în miezul lui lumina se coace.”

În timpul zilei, Siri este un psiholog excepțional, capabil să ajungă la rădăcina problemelor cu care se confruntă pacienții ei. Ajunsă acasă, se transformă într-o femeie bântuită de incertitudinea umbrelor din trecut proiectată în teama de întuneric și neputința de a se împăca cu absența celui iubit. Ascunzându-și problemele sub preș, înecate în vin și multă muncă, reușește un timp să păstreze aparența unui echilibru emoțional. Găsirea unui cadavru în apropierea locuinței sale vine ca un factor declanșator al declinului psihic al femeii.

Povestea în sine nu este una originală și nefiind fan al acestui gen, probabil că nu m-ar fi atras dacă nu aș fi fost convinsă prin intermediul lui John Ajvide Lindqvist de calitatea scriiturii ce poartă amprenta plaiurilor nordice. Surorile Camilla Grebe și Asa Traf aduc o mulțime de elemente noi pe teritoriul literaturii de suspans. Cu un efect tulburător este alternanța celor două perspective, pe de-o parte ședințele de terapie pe care le realizează Siri, pe de altă parte incursiunile în mintea celui care o urmărește cu dorința de a-i face rău, generându-i anxietate și transformând-o într-o ființă la fel de fragilă precum aceia pe care-i tratează.

Punctul forte al acestui roman este personajul central, nu doar prin complexitatea sa cât, mai ales, prin faptul că ne oferă un scenariu al crimei atipic, în care nu vom avea de-a face cu detectivi și cercetarea unor fapte exterioare. Firul narativ va urmări investigațiile unor reprezentanți ai domeniului medical, acțiunile lor axându-se pe sondarea psihicului uman, în încercarea de a realiza profilul criminalului.

Îmbinând o fină observație psihologică cu imaginile vii, scormonind printre temeri, dorințe, pasiuni și porniri distructive, ceea ce pare un caz destul de comun, o femeie în care se zbat două personalități distincte, vine și ca o dovadă menită a spulbera iluzia că psihologii sunt oameni care le știu pe toate și nu au nici un fel de probleme.

Până și locația în care se fixează acțiunea, între Stockholmul plin de viață, luminos, unde lucrează, și locuința izolată din mijlocul pădurii, devine o unealtă eficientă în reliefarea contrastului dintre cele două personalități ale femeii. În același timp dovedește nivelul la care cele două surori își ridică scriitura prin utilizarea abilă a tot felul de mijloace stilistice, imprimând romanului, pe lângă povestea captivantă și valoare estetică.

Siri, victimă nu doar a celui care o pândește din întuneric, ci și a proprilor angoase, nu este cel mai credibil narator, aspect ce învăluie povestea într-o doză considerabilă de mister și suspiciune ținând cititorul tensionat până la final.

Pe tot parcursul ei, cartea te forțează la sondarea propriei tale lumi interioare, întrebându-te cine e oare cel mai de temut dușman, cel care te amenință din exterior, sau acela ascuns în sufletul tău, de care adesea nu ești conștient? Iar cei care au avut neplăcerea experienței de a fi urmăriți vor simți intens teroarea personajului principal.

Oare câți astfel de oameni există în lume? Copleșiți de nevroză, „ființe care trebuie să-și adune întreg curajul pentru a-și ține viața pe drumul drept, pentru a da coerență zilelor și nopților lui. Oameni obligați să existe suportând clipă de clipă consecințele acestui fapt, forțând timpul să curgă înainte pentru a-i oferi un sens, pentru a-l putea învinge...”

Mister, suspans, umor și teroare, personaje complexe, abordare creativă

Ritmul insuficient de alert.

Cei care nu au îndrăznit să abordeze încă acest gen, sau cei saturați de romane polițiste de mâna a doua vor găsi această carte ca fiind o lectură surprinzător de captivantă