Războaiele lui Napoleon cu… dragoni

Scris de • 18 September 2014 • in categoria

Titlu: Dragonul Maiestății Sale
Anul aparitiei: 2010
Numar pagini: 400
ISBN: 978-606-579-721-5

De-a lungul vremii, m-am îndrăgostit de personaje din cărți, mi-am dorit cu disperare să trăiesc în anumite timpuri demult apuse, am visat la portaluri care să mă transporte în diferite lumi, mi-am imaginat cum ar fi să trăiesc alături de tot felul de ființe fantastice. Însă nu îmi amintesc nicio carte care să îmi fi creat vreo dorință mai intensă decât cea pe care mi-a transmis-o primul volum al seriei Temeraire. Așa că, da, cea mai pregnantă dorință care mi-a stăruit în minte de-a lungul lecturii și care acum pare să îmi ocupe tot restul gândurilor este „Vreau un DRAGON!!!”

Nu cred că am mai citit povești în care dragonii să fie altceva decât niște personaje marginale, eventual doar un element de decor pentru a crea un ambient cât mai fantastic. Știu că există câteva serii cu dragoni extrem de apreciate, însă nu am avut niciodată curiozitatea necesară să mă apuc de ele. De Temeraire auzisem mai demult, însă abia câteva recenzii de pe niște bloguri pe care le urmăresc mereu cu încredere mi-au trezit interesul. Iar lectura s-a dovedit a fi pe măsura așteptărilor.

10

Naomi Novik ia istoria, o amestecă bine cu elemente fantastice și oferă cititorilor o poveste fascinantă. În perioada războaielor duse de Napoleon, ramura Aviației armate nu se ocupă de avioane sau alte mașinării de zbor, ci de... dragoni. Ființe incredibil de inteligente, înzestrate cu darul vorbirii, dragonii erau unul dintre cei mai importanți ași din mânecă ai Franței. În toiul războaielor dintre Franța și Marea Britanie, căpitanul de Marină Will Laurence capturează o fregată franceză la bordul căreia se află un ou de dragon. Cum Britania era în dezavantaj clar față de Franța în ceea ce privește efectivele de dragoni, oul pare a fi o cale sigură către un câștig serios, atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere al avansării în carieră. Însă toate planurile sunt date peste cap în momentul în care dragonelul eclozează și, mai mult, îl acceptă doar pe Laurence ca însoțitor. Ceea ce pare inițial să fie finalul dezastruos al carierei în Marină a protagonistului și condamnarea la o viață îngrozitoare în Aviația atât de blamată, se dovedește a fi un drum dificil, însă încărcat de recompense neașteptate.

Nu cred că pot descrie ce combinație surprinzătoare a obținut autoarea în acest roman. Acesta începe în forță, cu lupta dintre cele două ambarcațiuni, continuă cu nenumărate momente încărcate de tensiune și se încheie cu o confruntare încrâncenată între forțele marine și aviatice ale Franței și Britaniei, oferind pe tot parcursul cărții nenumărate descrieri tehnice ale sistemului și organizării militare. Însă toate aceste elemente sunt atât de bine balansate de povestea lui Laurence și a dragonului său, Temeraire, încât dai pagină după pagină pe nerăsuflate. Nu am avut nicio secundă senzația că ar fi fost prea multe descrieri, că nu m-ar interesa modul în care funcționează taberele aviatorilor sau că tacticile de război ar fi plictisitoare. Totul este în echilibru, astfel încât povestea să pară cât mai veridică.

Și ajungând acum la personajele principale ale seriei, dragonii, trebuie să vă spun că este imposibil să nu îi îndrăgești. Desigur, Temeraire este probabil cea mai adorabilă prezență din carte, însă toți dragonii care își fac apariția sunt fermecători. Fiecare are personalitatea sa unică, trăsături distinctive, dar toți sunt deopotrivă de fascinanți. Dragonii se nasc știind deja limbile pe care le-au auzit în timpul petrecut în ouă și sunt dotați cu o inteligență uimitoare. Odată ce și-au ales omul pe care îl vor avea ca și căpitan, îi oferă acestuia un devotament extraordinar. Nu este de mirare așadar că Laurence va descoperi în doar câteva săptămâni că sacrificiul suprem pe care îl întrevedea, schimbarea carierei, nu este deloc ceea ce se aștepta. Desigur, atât Laurence cât și Temeraire vor avea un drum dificil de parcurs. Laurence pentru că este un intrus în lumea aviatorilor, Temeraire pentru că este un specimen rar, iar originea sa va fi multă vreme necunoscută și prin urmare, diferențele față de restul dragonilor din rase populare îl fac să se simtă ca un oaspete nepoftit. Ambii trebuie să se dovedească la înălțime și să arate celor din jur că sunt demni de încredere și de rolul pe care va fi necesar să îl joace.

09

Trebuie să menționez faptul că romanul nu debordează de acțiune totuși. Întreaga poveste reprezintă de fapt adaptarea la o nouă lume a protagoniștilor, pregătirea lor pentru ceea ce va urma, așa că unii cititori ar putea fi dezamăgiți de faptul că gradul de suspans nu este mai ridicat. Însă, ținând cont de faptul că Dragonul Maiestății Sale este abia primul volum al seriei Temeraire, nu este de mirare că autoarea își rezervă probabil momentele critice pentru cărțile următoare. În acest volum, atenția este centrată în special asupra evoluției protagoniștilor și a consolidării relației dintre ei. Pentru că ceea ce se naște între Laurence și Temeraire este o prietenie atât de sinceră și dezarmantă încât este imposibil să nu îți dorești ca o minune să te transporte în lumea lor, în pielea unui aviator. Nu vă imaginați totuși că ritmul este unul monoton sau că nu există deloc răsturnări de situație. Există, atât că nu sunt tocmai genul care să te lase în stare de șoc.

Mi-a plăcut mult și personalitatea lui Laurence. Matur, deținând o înțelepciune căpătată de-a lungul anilor petrecuți în Marină, își preia rolul cu resemnare, chiar și în momentele în care credea că acesta va fi o adevărată pedeapsă ce se va întinde pe tot restul vieții sale. Renunță cu demnitate la visele unei familii, își înfrunta cu mult curaj tatăl și superiorii în momentele în care situația o cere, își îndreaptă greșelile fără crâcnire atunci când realizează că a pășit pe o cale minată și face mai mereu alegeri înțelepte. Deși nu l-aș caracteriza deloc ca fiind impulsiv, își pierde totuși firea de câteva ori, însă numai atunci când principiile sale sunt în dezacord total cu purtarea unora dintre personajele pe care le întâlnește sau când soarta vreunui camarad, fie el om sau dragon este amenințată. Firea sa calculată este deci ideală pentru a tempera caracterul mult mai nestăpânit al lui Temeraire care, deși de o istețime nativă ce va fi cultivată în lunile următoare, este totuși lipsit de maturitate și experiență și tinde să se înfierbânte prea tare. Cei doi fac o echipă în adevăratul sens al cuvântului, iar grija reciprocă este accentuată și de conștiința faptului că își vor petrece viețile împreună și că este necesar să fie mereu atenți la nevoile celuilalt, pentru a evita apariția unor eventuale nemulțumiri pe parcurs.

Foto 1, Foto 2

Relația dintre Laurence și Temeraire mi s-a părut adorabilă. Desigur, devotamentul și afecțiunea dintre dragon și comandantul său sunt elemente tipice aproape tuturor personajelor întâlnite în poveste (cu o singură excepție), însă neștiința inițială a lui Laurence cu privire la domeniul aviației a dus la o relație mai specială între el și dragonul său. Discuțiile celor doi sunt fermecătoare, momentele în care se sprijină unul pe celălalt și faptul că își preferă compania unul celuilalt în defavoarea celor din jur sunt înduioșătoare, iar setea de informații și învățătură a dragonului îl face să fie cu adevărat irezistibil.

Temeraire este nou-venitul respins inițial, care treptat își descoperă calitățile și devine tot mai popular. Câștigă afecțiunea și încrederea celor din jur, pentru ca la final să afle în sfârșit cât de special este de fapt statutul său. Prin urmare, romanul este construit pe anumite clișee tipice literaturii fantasy, doar că în loc să avem un personaj uman care trece de la stadiul de membru lipsit de importanță al societății la eroul care salvează situația, avem un dragon care face toate acestea.

Sunt convinsă că romanul va reprezenta o lectură fascinantă atât pentru cititorii tineri, dornici să descopere o poveste captivantă în care fantezia se îmbină cu luptele și aventura, dar și pentru publicul mai matur, pe care asocierea neașteptată a unor termeni precum „dragoni” și „razboaiele lui Napoleon” îi face curioși să afle mai multe.

1. Frumos!Am primul volum si de abia astept sa ma apuc de lectura!
    Superba recenzie!