Regăsirea sinelui

Scris de • 6 June 2016 • in categoria ,

Titlu: Lecții aparte
Numar pagini: 200
ISBN: 978-973-46-5613-4

„Oare învățăm să trăim altfel decât prin suferința experienței? Viața este rodul unei ucenicii îndelungate. Pentru mine, ea a fost multă vreme ciocnire de plăci tectonice – nici nu vă puteți închipui ce cutremure a strârnit! Astăzi, sunt împăcată cu mine și cu lumea. Am găsit un echilibru între muzică și celelalte vieți ale mele, consacrate naturii, scrisului, solitudinii.”

Sunt recenzii pe care nu știu cum să le încep. De unde să mă apuc să povestesc – de la autor și povestea lui personală, de la premiile primite până acum pentru scrierile sale care ar trebui să mă convingă de valoarea operelor sau de la poveste în sine, fără ocolișuri și fără preambul? Chiar de aș prefera cea din urmă variantă, dau uneori peste cărți ce refuză să se cristalizeze în jurul unei idei centrale și par să plutească în aer asemeni particulelor de praf vizibile doar în lumină.

lectii2

Hélène Grimaud, celebră și apreciată pianistă, iubitoare și protectoare a lupilor, revine cu o nouă carte autobiografică, Lecții aparte, în care se caută pe sine și leacul unei tristeți care o bântuie. Pornind din New York cu destinația Europa, autoarea ne poartă printr-un fel de călătorie inițiatică în care veridicul se împletește cu ficțiunea, amintirile cu întâmplările prezentului, oamenii care i-au marcat existența cu o serie de străini meniți să o reînvețe cum să trăiască.

Hélène atinge o serie de teme universale care variază de la îndoielile personale, la înălțarea sufletului într-un plan superior, reflecții asupra pasiunii și viziunii iubirii. Pașii o poartă prin Italia (Veneția, Asisi, Como) pe care o zugrăvește în mod pitoresc, și care îi oferă prilejul unor întâlniri accidentale ce o pun față în față cu dilemele sale, reflectate și enunțate de personaje variate care îi indică totodată calea spre propria regăsire și alungarea tristeții. Dar până să ajungă să-și biruie demonii trebuie să închidă periplul în Hamburg pentru o întâlnire a unui suflet pereche, a versiunii sale masculine care îi relevă că până la urmă fericirea vine din interior, sursele exterioare deconecând-o de adevăratul său sens, de puterea de a ne face cu adevărat fericiți. Reperele exterioare taie legăturile cu motivația intrinsecă pentru care facem de la bun început ceva, pentru care ne pasionează un anumit lucru. În absența unor spectatori lucrul acela se întoarce la noi, în sufletul nostru și are puterea de a aduce bucuria în absența perfecțiunii și aprobării.

„Iubirea e peste tot unde e arta. Arta subîntinde dragostea. Când oamenii cred în Ea, mă refer la Iubire, ei bine, operele lor se pătrund miraculos de existența ei. ”

N-aș putea să spun cu exactitate care este scopul acestei cărți dincolo de faptul că incită la reflecții personale, la o analiză a propriilor surse de fericire, a unei atente examinări a modului în care trăim și a surselor de conectare a ceva ce nu ține de superficial.

Așa că vă învit să vă regăsiți propriul echilibru printr-o meditație asupra vieții, iubirii, solitudinii.

Temele pe care le abordează în stil filosofic, fără pretenția de a rosti adevăruri absolute

Stilul un pic prea înfloritor care recurge la figuri de stil și dă cărții o notă prea dulce.