SF la şase mâini

Scris de • 28 June 2012 • in categoria

Titlu: Fuga vânătorului
Autor: , ,
Numar pagini: 438
ISBN: 978-606-579-361-3

„Noi nu vrem nimic, a zis extraterestrul. Din nou, vorbeşti în afara realităţii. Tu ai o funcţie: prin urmare, tu exişti. Tu îţi vei exercita acea funcţie fiindcă este ţelul tău să faci aşa [...]. A vrea nu are niciun amestec: totul este flux inevitabil. Eşti om. Vei curge în traiectoriile pe care curge un om.”

Pe la începutul liceului citeam literatură SF cu o poftă pe care aş fi crezut-o durabilă. Problema a fost că, după ce am terminat seria Dune, n-am descoperit nimic măcar comparabil, aşa că, destul de multă vreme, am ocolit rafturile cu SF. Fuga vânătorului mi-a atras atenţia prin faptul că este un roman cu trei autori, care, conform copertei a patra, a fost elaborat de-a lungul a vreo treizeci de ani (între 1976 – 2007). După cum am aflat între timp, povestea a stagnat timp de două decenii, iar cei trei au dezvoltat-o pe rând, cedându-şi-o unul celuilalt în momentele de blocaj.

Ramón Espejo, emigrant galactic de origine hispano-americană, îşi împarte timpul între cercetările geologice menite să-l îmbogăţească peste noapte, conflicte prin baruri şi relaţia anostă cu o Elena, pe care niciunul dintre cei trei scriitori nu s-a prea obosit să o justifice în cadrul narativ (la un moment dat nu poţi să te abţii de la o paralelă între acest Ramón şi Antonio Banderas în… multe dintre rolurile sale). Una dintre isprăvile de beţie ale eroului nostru îl transformă în persona non grata, astfel că el se retrage într-o zonă aparent nelocuită a planetei adoptive, tulbură echilibrul natural, scoate din vizuină o specie de extratereştri încă necunoscută oamenilor, este luat prizonier etc., etc.

Romanul prezintă detaliat două specii de extratereştri, făcând referire la câteva altele; dintre acestea două, specia „bună” vede fiecare vieţuitoare drept îndeplinind anumite funcţii (devianţii trebuind eliminaţi), pe când cea „rea” urmăreşte supremaţia intergalactică. Omenirea s-a desprins de Pământ abia de câteva decenii, timp în care vechile relaţii geopolitice nu s-au modificat în mod esenţial. Ramón se dovedeşte circumspect în faţa oricărui „nord-american” sau „european”, nefiind sigur dacă l-ar prefera pe unul dintre aceştia vreunui membru al raselor extraterestre. Secvenţa călătoriei de-a lungul râului alături de Maneck, o creatură cu formă vag umanoidă, care se consideră cu mult deasupra dezvoltării intelectuale a fiinţelor umane, a fost creată de George R. R. Martin, după modelul celor mai cunoscute romane ale lui Twain.

Unul dintre momentele remarcabile ale romanului este cel în care protagonistul este informat, scurt şi la obiect, că a fost clonat din degetul secţionat al adevăratului Ramón Espejo. Numele său de familie, care în spaniolă înseamnă „oglindă”, nu este singurul indiciu de o transparenţă un pic forţată; totuşi, Fuga vânătorului e un roman foarte, foarte uşor de plăcut.

În confruntarea cu originalul, Ramón cel copiat îşi dă seama pentru prima oară ce fiinţă enervantă este, se pare că dintotdeauna. Previzibila amiciţie cu partenerul extraterestru nu presupune o transformare miraculoasă de personalitate, eroul din paginile finale păstrându-şi alura de Banderas în spaţiu. Oricum, a se fi observat din exterior şi a fi fost nevoit să colaboreze cu sinele original pentru a scăpa de ameninţările speciilor recent cunoscute îi conferă personajului capacităţi introspective pe care, din fericire, le ţine în frâu. Iar titlul?... Titlul se referă la misiunea lui Ramón de a-şi elimina fiinţa-sursă.

: ritmul foarte alert, dialogurile adesea comice, problemele morale şi rezolvările lor.

abordările clişeice, în special cu privire la relaţia dintre nord-americani şi hispano-americani.

fanilor Isaac Asimov, Douglas Adams, George R. R. Martin.