Titlu: Regatul Umbrelor
Numar pagini: 342
ISBN: 978-973-707-846-9

Într-un regat în care magia și armele luptă pentru putere, o fată orfană pare să fie cheia către eliberare. Însă nimic nu este ceea ce pare.

Tu și cu mine vom schimba lumea. Așteaptă și ai să vezi.
Îmbracă-te cu hainele tale elegante și așteaptă următorul sărut, următoarea vorbă frumoasă. Așteaptă cerbul. Așteaptă colierul. Așteaptă să fii transformată într-o criminală și o sclavă.
, pentru că Alina, fata orfană cu puterea de a invoca Lumina (cea mai de temut putere Grisha), este, în același timp, o adolescentă dezorientată într-o poveste de tipul coming-of-age. Eroină cu o putere unică, triunghi amoros, prietenul din copilărie și cel mai puternic Grisha, Întunecatul, atracția pentru personajele periculoase – avem toate ingredientele care au transformat YA fantasy într-unul dintre cele mai populare genuri contemporane de literatură de consum, fapt care mi-a răspuns așteptărilor, în ciuda clișeelor evidente.

Dacă în ceea ce privește cadrul general, avem de-a face cu o poveste tipică în limitele genului său, Regatul Umbrelor a reușit să îmi stârnească interesul prin atmosfera sumbră și opulentă, inspirată de cultura Rusiei secolului XIX, pentru a defini un nou stil, denumit de autoare tsarpunk. Descrieri ale luxului exagerat, ierarhii cu nume sonore (Corporalki, Etherealki, Materialki), denumiri de ținuturi precum Ravka sau Kribirsk și multe altele se amestecă pentru a contura un univers epic fantasy în care magia și tehnologia se ciocnesc pentru puterea absolută (fără a avea vreo legătură cu adevărul istoric al acestei Rusii, fapt contestat de unii critici, dar care pentru mine reprezintă doar o „formulă stilistică”):

Bineînțeles, din clasica luptă între Bine și Rău, în care părțile încep să se contureze pentru a se devoala spre final de roman (suntem, ca de obicei, la început de trilogie), se desprinde și povestea de dragoste care îi are în centru pe Alina, Mal (prietenul său de la orfelinat) și Întunecatul (stăpânul Grisha), în care se creionează devenirea eroinei în linia tipică a depășirii graniței dintre adolescență și maturizare. Deși bifează toate punctele forte ale schemei narative „de succes”, după cum spuneam și mai devreme, scriitura este alertă, descrierile introduc atmosfera, fără a încărca inutil povestea, iar personajele secundare sunt pline de umor, ironie fină sau aroganță, după caz, transformând romanul într-o călătorie plăcută. Nu lipsesc nici scenele de acțiune destul de sângeroase, nici intrigile de la curtea regală și nici momentele tensionate care să pună personajele în fața unor alegeri dificile. Iar cursurile de magie și lupta continuă cu sine pe care Alina trebuie să o ducă sunt unul dintre punctele centrale ale desfășurării acestui prim volum.

Regatul Umbrelor este o lectură lejeră, pe care împătimiții genului (ca și mine, de altfel) o vor aprecia pentru „schimbarea de decor” și împlinirea orizontului de așteptare creat de genul în care se înscrie povestea.

Imaginarul rusesc de secol XIX (tsarpunk), răsturnările de situație, ritmul alert

Câteva clișee ale genului, care par să confirme „rețeta succesului” – triunghiul amoros, prietenul cel mai bun și rolul său aparte, eroina și alegerile sale etc.

Pasionaților de fantasy, romance, young adult