Vedenii, nave, socoteli

Scris de • 2 June 2015 • in categoria

Titlu: Profeții din Fiordul Veșniciei
Numar pagini: 480
ISBN: 978-973-46-5066-8

După o călătorie de 3 zile pe o mare agitată, te poți aștepta la câteva felicitări din partea echipajului navei, dacă nu ți-a fost rău deloc. La așa ceva se așteaptă tânărul norvegian Morten Pedersen, care sosește la Copenhaga pentru a studia teologia.

Faptul că respectul anticipat nu se manifestă în niciun fel îl neliniștește pentru foarte scurt timp. În iunie 1782, la douăzeci și șase de ani și zece zile știe că totul va merge bine, chiar dacă nu conform planurilor.

Pasionat de medicină, Morten urmează cursurile facultății de teologie și se lasă hirotonisit pentru a îndeplini dorința tatălui. Deși se manifestă multă vreme drept o fire influențabilă, mai degrabă curioasă decât hotărâtă, el renunță la numele de familie care îi dă de gol originea umilă, rupe logodna cu una dintre fiicele proprietarului său și pleacă în Groenlanda, ca preot misionar, fără a-și justifica hotărârea în ochii celorlalți: „El, Morten Falck, nu vrea […] să înțepenească într-o formă fixă și să îmbătrânească înainte de vreme. E o decizie pe care o ia acum, în diligența poștală care se îndreaptă spre nord, de-a lungul golfului Køge.”

La Godthåb, inspectoratul sudic al Groenlandei, Morten descoperă că localnicii ușor de remarcat nu sunt oamenii primitivi despre care i s-au spus povești înspăimântătoare, ci coloniștii danezi, pe care îi găsește „leneși, chibzuiți, schimbători, jegoși”. După o călătorie pe mare cu zărit de monstru și îngrijorare constantă în legătură cu însoțitoarea lui, o vacă pe nume Roselil, protagonistul se apucă de misionariat în colonia Sukkertoppen cu un zel explicabil exclusiv prin admirația lui pentru scrierile lui Rousseau.

Romanul Profeții din Fiordul Veșniciei, apreciat de publicul nordic drept o saga a unei comunități rurale aflate sub stăpânirea unei civilizații parazitare, este dedicat independenței Groenlandei – încă în stadiul de proiect în prezent. Munca documentară se simte, împreună cu implicarea emoțională a scriitorului în proiectul politic al independenței. Personajele groenlandeze – Habakuk și Maria Magdalene, văduva, zecile de copii ilegitimi ai bătrânului misionar Lauritz Oxbøl – sunt modelate după idealul lui Rousseau al omului natural. Chiar dacă fiecare dintre ei respinge anumite aspecte ale doctrinei catolice și acceptă altele pentru că îi convin, ni se dă de înțeles, prin ochii lui Morten, că opțiunile lor intuitive sunt cele „corecte” dintr-o perspectivă istorică.

În așezarea Igdlut, puterea reală se află în mâinile Mariei Magdalene, ale cărei vise premonitorii sunt interpretate de Habakuk, soțul ei, în fața întregii comunități, pe parcursul slujbelor păgâne cărora Morten învață să nu li se împotrivească prea energic. În definitiv, și lui i se arată uneori „oameni care, mda, n-ar trebui să fie acolo”, oameni dragi despre morțile cărora a fost anunțat.

Fără timpi morți, cel de-al patrulea roman al lui Kim Leine și prima sa carte tradusă în română este un experiment ambițios, cu mize multiple. M-am apropiat mai ușor de porțiunea narată sub forma jurnalului misionarului Falck, decât de cele narate omniscient, mereu la prezent, însă un prezent în care dispariția sau reapariția câte unui personaj ascunde câte o nenorocire provocată cu indolență. Se poate ca timpul verbal să facă aluzie, rigid, la situația actuală a Groenlandei, sub masca trecutului îndepărtat.

Morten, cunoscut de ceilalți drept un tânăr cu ambiții moderate și, mai târziu, drept un bătrân plin de păduchi și cu mai multe probleme digestive decât spirituale, care se mai servește când și când din rezervele Bisericii, se dezvăluie în jurnal drept un exaltat, care primește, pentru scurt timp, darul de a face minuni pur și simplu fiindcă a ajuns în locul unde martorilor nu li se acordă credibilitate.

„Cine poate ști ce e un om, mai ales un om care a murit, de exemplu, în 1802? Mi-am permis să ghicesc”, mărturisește autorul - ceea ce explică, în parte, inconstanța de care suferă personajele pe care le-a îndrăgit mai mult.

Vorbele și purtarea personajelor nu par niciodată inadecvate timpului și locului lor. Printr-o documentare profundă, Kim Leine răspunde curiozității cititorilor contemporani cu privire la Danemarca și Groenlanda sfârșitului de secol XVIII, luându-și libertatea de a transforma date istorice, sociale și geografice într-o ficțiune relativ ușor digerabilă. În plus, romanul conține cea mai simpatică vacă despre care am citit vreodată.

Pe alocuri, opoziția colonist danez (= rău) – groenlandez oprimat (= bun) mi s-a părut schematică.

Celor pasionați de istoria și de cultura țărilor nordice, dar și de istorie în general.

1. Bookish spune: