Visul îl alege pe visător, nu invers

Scris de • 9 June 2017 • in categoria

Titlu: Strange the Dreamer
Anul aparitiei: 2017
Numar pagini: 536
ISBN: 9781444788976

Anul trecut, undeva la sfârșitul lui septembrie, am făcut cunoștință cu Laini Taylor și m-am lăsat sedus de lumea magică, unică, stranie și minunată din trilogia sa, Daughter of Smoke and Bone. Când am aflat că următoarea sa extravaganță literară urma să apară cât de curând, am apelat la prietenii noștri de la Books Express, care au fost într-atât de amabili încat să ne trimită, pentru recenzie, un exemplar din Strange the Dreamer, cu a sa copertă uimitoare, de un albastru ireal pe care se odihnește, nepăsătoare, o uriașă molie aurie, al cărei trup este tatuat cu fel de fel de însemne mistice... A fost dragoste la prima vedere! Descrierea m-a intrigat, povestea a avut un început destul de modest, dar cu fiecare pagină pe care o întorceam, cu fiecare capitol pe care-l parcurgeam, însetat să aflu cât mai multe într-un timp cât mai scurt, mă regăseam în ipostaza de a mă minuna – din nou și din nou! – de cât de incredibil de viu, complex și abundent în descrieri și imagini care pur și simplu îți taie răsuflarea este stilul autoarei.

Într-o lume puternic inspirată de exotica și fascinanta cultură a orientului îndepărtat, în urma unei bătălii epopeice în care un singur bărbat a reușit să învingă, prin forța propriei voințe, creaturi ce dispuneau de puteri colosale, slăvite și temute de către oamenii de rând, un oraș și-a pierdut adevăratul nume, ajungând să fie cunoscut drept Weep. Bibliotecarul Lazlo Strange, un individ pirpiriu și... straniu, și-a petrecut întreaga viață visând la cetatea uitată din Weep, învățând tot ce era de învățat despre aceasta și perfecționându-și vocabularul în graiul demult pierdut al orașului ce, în ochii multora, nu e decât un mit. Dar când, într-o zi oarecare, șansa plecării într-o călătorie lungă și istovitoare spre tărâmul pierdut în negura timpului se ivește la orizont, Lazlo decide că a sosit momentul să apuce frâiele propriului destin și pornește într-o aventură care îi va schimba viața pentru totdeauna.

Descrierea de mai sus nu e decât o foarte mică fracțiune a poveștii, nici măcar o jumătate din ceea ce se întâmplă în prima dintre cele patru părți ale romanului. Aș fi putut intra mai mult în detaliu, pentru că sunt multe lucruri despre care vreau să vorbesc, dar nu o s-o fac deoarece o foarte mare parte din farmecul lui Strange the Dreamer e reprezentată de misterul fiecărui capitol, de anticiparea a ceea ce urmează să se întâmple, de minunea descoperirii tuturor surprizelor de unul singur.

Strange the Dreamer e un roman perfect. Punct. Cu acesta, Laini Taylor a depășit cu mult granițele convenționale ale genului fantasy, dar și pe cele ale cărților pentru adolescenți, și a creat o adevărată capodoperă, din toate punctele de vedere. Proza e fantastică, atât de melodioasă și epică încât îți vine să recitești la infinit anumite fraze doar pentru a te asigura că ai reușit să captezi și să păstrezi pentru tine o părticică minusculă din frumusețea lor; am spus-o și mă repet: dacă aveți impresia că Daughter of Smoke and Bone a fost un festin al lirismului absolut, nu aveți nici cea mai mică idee în legătură cu ce vă așteaptă de această dată.

Personajele sunt multifațetate, cu personalități profund umane, defecte, care le fac cu atât mai reale: fie că vorbim despre obsesia lui Lazlo Strange pentru orașul Weep, de lăcomia și comportamentul meschin al lui Thyon Nero, de regretele amarnice și coșmarurile ce-l bântuie pe Eril-Fane, de puritatea și delicatețea lui Sarai... sunt convins că nu va exista cititor care să spună că nu s-a îndrăgostit iremediabil de cel puțin un personaj. Apoi ar mai fi universul detaliat și minuțios conturat în care se desfășoară acțiunea, o lume cum nu am mai văzut până acum, atât de colorată și de excentrică, cu niște descrieri vii și tumultuoase încât am avut impresia că mă aflam acolo, alături de grupul ciudat al lui Lazlo și că trăiam totul pe propria-mi piele; dar, probabil cel mai important aspect la această nouă lume care ne este prezentată prin ochii lui Lazlo nu e faptul că aproape emană frumusețe și exotism prin toți porii, ci că lasă deschisă posibilitatea unui viitor crossover între seriile autoarei, un concept pentru care mi-aș vinde sufletul doar ca să-l văd realizat. Nu în ultimul rând, trebuie să vă atenționez că Strange the Dreamer abordează niște subiecte foarte delicate și mature și că, după mine, nu ar fi recomandată cititorilor mai mici de 16-17 ani, deoarece Laini Taylor nu se sfiește să-și ghideze personajele spre marginea prăpastiei, la limita suportabilului, doar că o face într-o manieră care te lasă fără cuvinte.
Cu greu am reușit să-mi adun ideile pentru a descrie această carte. Strange the Dreamer va rămâne, cu siguranță, în topul cărților citite de mine în acest an și tocmai a propulsat-o pe Laini Taylor în grupul „select” al scriitorilor mei favoriți. Am citit romanul fără să simt cum trece timpul, fiind captiv în această poveste stranie și dureroasă despre dragoste, prietenie, dreptate, onoare, moarte, răzbunare și multe, multe altele. Un roman extraordinar, în fața căruia orice laudă pălește, Strange the Dreamer vă va lăsa cu inima frântă, nerăbdători să puneți mâna pe următorul volum, cu lacrimi în ochi și recunoscători pentru durerea pe care v-a pricinuit-o.

Absolut tot, fără să exagerez.

Cititorilor ceva mai experimentați, care pot asimila cu ușurință subiectele delicate în jurul cărora este dezvoltată acțiunea.

1. Monique spune: