Cei pe care îi iubim… sunt dușmanii statului

Scris de • 12 August 2020 • in categoria

Titlu: Focul din casă
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 302
ISBN: 978-973-46-8085-6

Pentru mine, Kamila Shamsie a fost o supriză foarte plăcută. Nu citisem niciuna dintre cărțile ei, iar ceea ce m-a determinat să deschid Focul din casă a fost faptul că romanul este câștigătorul prestigiosului Women’s Prize for Fiction 2018 (a fost și nominalizat la Man Booker Prize în 2017). Nu știam nimic despre autoare sau despre subiectul cărții. Mărturisesc că descoperirea a fost uluitoare: o poveste îndrăzneață, scrisă într-un ritm alert și echilibrat, și o scriitoare care nu pare copleșită de faptul că își scrie cartea revizitând celebra Antigonă a lui Sofocle. Dacă ar trebui să definim cartea Kamilei Shamsie într-un singur cuvânt, acesta ar fi Curaj.

Focul din Casă trasează liniile care traversează teritoriile dificile ale loialității față de familie, iubirii, fericirii personale și serviciului public și încearcă să răspundă la o întrebare-cheie: Cât de mult poate justifica iubirea acțiunile și deciziile noastre ? Și ca orice carte bună, aceasta nu oferă un răspuns clar, ci doar construiește cu măiestrie oportunitatea cititorilor de a reflecta și găsi propriile răspunsuri.

Isma este o tânără pakistaneză care își crește singură frații gemeni mai mici – Aneeka și Parviz – după moartea părinților. După ani de eforturi și sacrificii, Isma reușește să își împlinească visul de călători în Statele Unite ale Americii pentru a-și pregăti un doctorat în sociologie. În timp ce Aneeka, sora cea frumoasă și misterioasă a Ismei rămâne la Londra unde studiază Dreptul, Parviz, fratele lor, este cooptat de ISIS și se înrolează în Siria în cadrul diviziei de social media a organizației extremiste. Tatăl lor luptase în mai multe conflicte (Cecenia, Bosnia) și murise în urma torturilor la care fusese supus de armata americană. Parviz pleacă, de fapt, pe urmele tatălui, fascinat de bărbatul misterios care dispăruse din viața lor, atunci când erau foarte mici. În viața Ismei și a Aneekăi apare și Eamonn, fiul unui important politician britanic de origine pakistaneză.

Povestea acestor personaje ilustrează convingător celebrul concept de „clash of civilizations” – cultura, religia, patria, comunitatea, fericirea personală – toate aceste microcosmosuri intră într-o coliziune din care toată lumea pierde. O pierdere care atrage o suferință ce pare atotcuprinzătoare și ireparabilă. Un univers al durerii și al regretelor...

Stilul narativ puternic, cu detalii bine conturate și personaje contradictorii și complexe, dar, în fond, atât de umane.

O carte bulversantă, ce abordează probleme morale complexe și invită la o reflecție serioasă asupra lumii în care trăim.