A emigra înseamnă a-i ucide pe ceilalți din viețile noastre

Scris de • 9 August 2021 • in categoria

Titlu: Exit West
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 241
ISBN: 978-606-710-708-1

Scriitorul de origine pakistaneză, Mohsin Hamid este, în mod clar, un autor care merită urmărit cu atenție. Exit West este a doua carte scrisă de el pe care o citesc (după The Reluctant Fundamentalist) și care îmi confirmă impresia că avem de-a face cu una dintre cele mai frumoase și speciale voci ale literaturii contemporane.

Exit West este o carte magică, o poveste despre iubire, pierdere, responsibilitate și istorie. O recenzie din Washinton Post menționa că poate un titlu mai adecvat al cărții ar fi fost „Dragoste în vremea migrației”, făcând o trimitere la stilul lui Marquez care se regăsește în construcția narativă a lui Hamid. Dar dincolo de asemenea similarități percepute de unii sau alții, Exit West creează o viziune magică unică a fenomenului migrației, a iubirii și eșecului, și în final, a speranței și supraviețuirii.

Nadia și Saeed sunt doi tineri inteligenți, educați, moderni care se îndrăgostesc cu puțin timp înainte ca țara și orașul lor să fie ocupate de militanții islamiști, iar destinele lor schimbate pentru totdeauna. Autorul nu precizează despre ce țară sau zonă gerografică este vorba, dar povestea se poate întâmpla cu ușurință în orice loc bântuit de conflicte religioase și extremism.

Cei doi tineri decid să emigreze, dar sunt nevoiți să îl lase pe tatăl lui Saeed în țara natală, după ce acesta refuză să părăsească casa în care trăise o viață și în care își dorește să moară.

„….el (tatăl) știa, mai presus de orice, că fiul său trebuia să plece, iar ceea ce nu i-a spus era că ajunsese în acel punct în viața unui părinte când, dacă se stârnește potopul, știi că trebuie să-i dai drumul copilului tău, contrar tuturor instinctelor pe care le aveai la o vârstă mai tânără, fiindcă a-l ține strâns nu-i mai oferă copilului protecție, poate doar să-l tragă în jos și să-l amenințe cu înecul, deoarece copilul este mai puternic acum decât părintele, iar circumstanțele sunt de asemenea natură încât el are nevoie de fiecare fărâmă de forță, iar arcul vieții unui copil doar pare pentru un timp a se suprapune arcului vieții unui părinte, în realitate unul stă deasupra celuilalt, o movilă deasupra altei movile, o curbă deasupra altei curbe, iar arcul tatălui lui Saeed trebuia acum să se curbeze în jos, în timp ce arcul fiului său încă avea o curbură ascendentă, deoarece un bătrân care să le fie piedică și povară nu le oferea acestor tineri decât pur si simplu mai puține șanse să supraviețuiască”.

Cartea lui Hamid este o lectură importantă în contextul polarizării tot mai accentuate a lumii noastre, autorul reușind să aducă în fața cititorilor realitatea dureroasă a migrației, alegerile dificile pe care aceste familii trebuie să le facă, provocările adaptării la culturi și obiceiuri noi, nostalgia locurilor natale. O călătorie emoționantă și emoțională pe care suntem datori să o facem pentru a înțelege mai bine și mai nuanțat una dintre marile probleme cu care lumea noastră se confruntă în acest moment.

Stilul narativ unic al lui Mohsin Hamid care nu te lasă să te desprinzi de lumea pe care o creează.
    Personaje conturate frumos și complex care ne oferă spectacolul minunat al naturii umane dincolo de contexte specifice și culoare locală.

O carte minunată despre iubire, speranță și pierdere.