Introducere în cultura navajo

Scris de • 7 October 2016 • in categoria

Titlu: Lupul din umbră
Numar pagini: 232
ISBN: 978-606-8673-08-0

În noaptea aceea, Copiii Vântului traversară rezervația. După calendarul navajo, trecuseră opt zile de la încheierea Anotimpului Când Doarme Tunetul, 25 mai, o noapte cu o seceră târzie a lunii. Vântul împingea un front atmosferic de presiune ridicată, cu centrul deasupra podișului din Nevada, și sculpta tot felul de forme în stratul de zăpadă de pe vârful San Francisco, parte a Muntelui sacru al Femeii de Cremene Albastră.

Atunci când cadavrul unui tânăr indian navajo este găsit în deșert, ofițerul de poliție Joe Leaphorn și amicul său, profesorul Bergen McKee, se văd prinși într-o furtună stârnită, se pare, de forțe supranaturale. Deși reticent la început, pe măsură ce ancheta avansează, Leaphorn se vede nevoit să accepte că, poate, undeva există forțe pe care nu ni le putem explica.

Lupul din umbră strălucește acolo unde te aștepți cel mai puțin: lumea indienilor navajo care ne este prezentată în paginile cărții poate rivaliza cu ușurință cu alte universuri mai cunoscute – fantasy, ce-i drept – cum ar fi Pământul de Mijloc al lui Tolkien sau Cele Șapte Regate ale lui Martin. Atenția pe care autorul o acordă fiecărui detaliu legat de cultura și obiceiurile navajo este demnă de apreciat. Ritualuri, cântece străvechi, obiceiuri moștenite din străbuni și o puternică credință în existența unor puteri mai presus de înțelegerea noastră, toate aceastea sunt doar o mică parte din fascinanta cultură navajo despre care Tony Hillerman scrie cu atâta pasiune. Deși trebuie să recunosc că, uneori, povestea mi s-a părut puțin cam greu de urmărit tocmai din cauza dedicației autorului față de subiect, notele de subsol extrem de detaliate m-au ajutat să nu mă pierd în marea de termeni noi și... destul de greu de pronunțat.

lupul-2

Ce mi-a mai plăcut foarte mult a fost misterul țesut în jurul cadavrului apărut parcă de nicăieri. Posibilitățile sunt infinite, mai ales într-o comunitate precum cea a indienilor navajo, unde superstițiile sunt la ele acasă. Într-un fel a fost amuzant să văd cum o persoană atât de „înfiptă” în realitatea palpabilă cum e Leaphorn cedează, într-un sfârșit, și admitee că s-ar putea ca de această dată să aibă de înfruntat un inamic supranatural. Și, de parcă autorul mi-ar fi citit gândurile și ar fi ales de acolo fix una dintre creaturile care mă fascinează, principalul suspect este un Lup navajo, poate mai bine cunoscut sub denumirea sa originală, aceea de skinwalker. Lupul este, în principiu, un vrăjitor care poartă pielea unui animal pe post de haină și își poate schimba forma la nevoie (aveți trei încercări să ghiciți care este înfățișarea pe care o preferă). Dacă într-adevăr făptașul este o ființă desprinsă din legende va trebui să aflați singuri, dar vă promit că veți avea parte de o aventură pe cinste: nu am avut nici cea mai vagă idee despre cine sau ce s-ar putea ascunde în spatele crimei, nici de ce a făcut-o. Și, ca bonus, întregul caz este presărat de o savoare irezistibilă, de școală veche.

Din păcate, cartea suferă de o mică... problemă de identitate. Joe Leaphorn ne este prezentat ca fiind protagonistul seriei, însă acesta apare în mai puțin de jumătate din roman. În locul lui îl urmărim pe Bergen McKee, profesor universitar specializat în miturile și legendele navajo, în timp ce încearcă să dea de capăt misterului folosindu-și cunoștințele pentru care a fost luat, de nenumărate ori, peste picior de colegii săi. Nu cred că e un detaliu care ar putea știrbi prea mult din farmecul cărții pentru alții, dar personal mi s-a părut puțin ciudat și nu m-am putut abține să nu mă întreb de ce Lupul din umbră e clasificat drept „primul caz al detectivului Joe Leaphorn” când McKee e, în mod evident, personajul principal aici.

În cazul în care doriți ca, pe lângă o lectură care să vă țină cu sufletul la gură câteva ore bune, să descoperiți o cultură deosebită, interesantă și variată, Lupul din umbră e cartea perfectă pentru voi. Morțile suspecte și posibilitatea existenței unei creaturi supranaturale cu puterea de a-și schimba forma după bunul plac, plus incursiunea uimitoare și detaliată în viața indienilor navajo, fac din romanul lui Tony Hillerman alegerea perfectă pentru orice împătimit al thrillerelor, istoriei ori antropologiei.

Detaliile fascinante despre societatea indienilor navajo și imprevizibilitatea cazului ce trebuie rezolvat.

Autorul, pe alocuri, pare să nu știe cine este adevăratul protagonist al cărții.

Fanilor cărților thriller, istoriei ori antropologiei.