Libertatea financiară

Scris de • 12 November 2013 • in categoria

Titlu: Poţi face avere, chiar dacă începi mai târziu
Numar pagini: 360
ISBN: 978-606-588-498-4

Economia și banii ne privesc pe toți oricât de boemi ori de artiști pretindem c-am fi. La o adică, și Capela Sixtină a fost construită cu o mare investiție financiară, chiar dacă nu aparţinând artistului… Prin urmare, libertatea financiară va fi fiind acel vis de huzur care ţi-ar permite să-ţi cumperi pe loc şi după cheful personal: o vilă la mare sau un pian alb sau o bijuterie de aur sau o barcă sau un ponei sau o ciocolată de colecţie sau o rochie roşie de mătase naturală sau o motocicletă? Mă tem că da, asta ar însemna imediateţea de a cumpăra de îndată ceea ce-ţi pofteşte inima. În tot acest timp, pe minut mor aproximativ douăzeci de copii la nivel mondial, de malnutriție.

Așa cum afirmam şi cu alte prilejuri, din când în când este necesar să ne racordăm la prezentul prozaic citind un volum de literatură motivațională. Este și cazul meu, care am parcurs cartea unui mare specialist american în finanțe de această dată pentru a afla cum se poate să ne gestionăm bugetele mai bine. Unul ca el n-ar putea fi angajat, oare, măcar pe doi ani de zile de către Ministerul nostru de Finanţe?

În primele pagini, dincolo de discursul optimist tipic american, nu am putut să nu ironizez sugestia autorului de a face avere economisind câțiva dolari pe zi. Cinci dolari, să zicem. Mi-era limpede că teoria se aplica poporului american, David Bach ignorând se pare o realitate românească (africană, arabă şamd.) terifiantă: cinci dolari reprezintă pentru multe familii bugetul pentru alimente, zi de zi. Mai concis, David Bach propune un exerciţiu simplu, anume: ia, să calculăm singuri cât economisim dacă renunţăm la o cafea băută zilnic la o terasă mai scumpă, sau dacă ne lipsim de o gustare fast-food nu obligatoriu necesară. Într-adevăr, într-un an de zile se adună o sumă frumuşică. Cu toate acestea, poporul român iese atât de rar la cafenea sau la restaurant că modelul s-ar aplica unui procent foarte mic din populaţie. Şi atunci cum să economiseşti real? Regula sfântă, de la bunici învăţată, ar fi să consumi mai puţin decât produci. Adică se poate încă şi mai puţin?

O parte centrală a cărţii este dedicată celor familiarizaţi cu finanţele, cu planurile economice şi cu investiţiile. În acel capitol de pildă se ilustrează cum ai putea accesa un fond de pensii autonom şi cum ai putea da altă destinaţie banilor pe care statul ţi-i trage din salariu. Sună foarte ademenitor, dar ia să vedem cine are curajul să se măsoare cu Statul Român, acel gestionar ciudat şi păgubos al nostru, al tuturora?!

Ca de fiecare dată, nu pot să nu salut simţul practic al americanilor care, fie ei experţi ori academicieni, devin capabili să-ţi explice simplu şi onest ,,cu creionul pe hârtie’’ sofisticate idei financiare. Ceea ce iarăşi zic, nu aud niciodată din gura finanţiştilor români. Şi, în fine, o demonstraţie simplă ne readuce speranţa. La un moment dat, David Bach ne oferă un tabel sinoptic al crizelor care au fracturat secolul XX, vă veţi uimi ce numeroase au fost! Dar, matematic vorbind, după orice criză, se instaurează revirimentul şi chiar prosperitatea, care însă nici ele nu vor dura la infinit. Dacă trăiţi cu speranţa eternă de a cumpăra ieftin şi de a vinde scump, ei bine, da, şi aceasta e o iluzie. Se întâmplă, dar nu funcţionează întotdeauna. Astfel că probabil cea mai interesantă sugestie a cărţii mi-a părut a fi ideea că investiţia financiară nu este pură matematică mereu, ci ea trebuie mixată cu o doză de creativitate, imaginaţie şi risc. Doar un demers dublu ne poate salva de la falimentul personal, informaţie financiară diversă şi corectă plus curajul imaginaţiei financiare.

Este o carte cu soluții valabile, dar și cu unele excentrice, idei de afaceri de neaplicat în România.

Un discurs american standard și totuși mândru de sine.

Micilor antreprenori în devenire precum și curajoșilor.