Viața nepovestită nu merită trăită

Scris de • 5 July 2021 • in categoria

Titlu: Cabinetul albastru
Anul aparitiei: 2021
Numar pagini: 255
ISBN: 978-606-33-7223-0

Pe Simona Preda am cunoscut-o la evenimentele Fundației Calea Victoriei și am fost fascinată nu numai de cunoștințele sale de istorie și cultură universală, dar mai ales de pasiunea cu care le împărtășește. Cred că poate vorbi ore în șir despre interbelic, familii regale, bijuterii, cărți, iar audiența este captivată nu numai de poveștile minunate pe care le spune cu rigoarea istoricului și cu pasiunea și căldura iubitorului de frumos, ci și de prezența ei care este, într-un fel, cel mai bun suport al Poveștii.

Am așteptat cu nerăbdare să citesc Cabinetul Albastru, o carte diferită de celelalte scrise de autoare. Dacă Regina-mamă, Elena, mariajul și despărțirea de Carol al II-lea, apărută în 2018, este cartea unui istoric, scrisă cu finețe psihologică și un fler pentru poveste, Cabinetul Albastru este, în esența ei, o altă dimensiune a personalității autoarei. Bucureștiul artistic, cabinetul unei terapeute, trei povești de dragoste și o voce feminină profundă, frumoasă, cu parfum de interbelic – toate alcătuiesc o carte pe care o citești într-o zi ploioasă și care te marchează și te cucerește fără să îți dai seama. Personajul feminin principal pictează icoane, dar nu reușește să deseneze ochii personajelor religioase. Ochii care văd dincolo de realitate... Discuțiile din cabinetul terapeutei sunt pretextul și mijlocul prin care se formulează întrebări și nu se caută neapărat răspunsuri. Cartea poartă, cu siguranță, amprenta unei scriitoare care are multe de spus și de împărtășit.

Am dorit să includ în această recenzie un fragment dintr-o mărturisire a Simonei Preda referitoare la nașterea primului său roman, text publicat pe site-ul www.citestema.ro. Cred că explică foarte bine nu numai drumul acestei cărți din sertar către public, dar și modul în care scriitoarea a abordat construcția narativă.

Romanul l-am scris în București, vara trecută. La drept vorbind, o schiță de-a lui a stat ani de zile uitată într-un folder, până în momentul în care a ajuns la scriitoarea Doina Ruști. Într-o dimineață mi-a telefonat și mi-a spus să transform totul într-un roman. A repetat de vreo trei ori cuvântul talent. Am zâmbit și i-am răspuns că nu mă văd scriind roman… De-a lungul anilor mai scrisesem proză, eseuri, cronică literară, prefațasem cărți, dar roman nu îndrăznisem să încerc. Persuasivă cum este, m-a convins să accept provocarea. Dar, îmi rămâneau în continuare două mari temeri: una legată de faptul că cine a terminat facultatea de filosofie scrie prost literatură (...) și una legată de proba onestității. Știam – din numeroasele interviuri cu scriitori pe care le-am realizat în timp – că doar talentul, talentul singur, nu e suficient. Că poți rata totul dacă nu e dublat de inteligență și mai ales de suflet, de onestitate. Cât despre inteligență, am ales să cred că nu e loc de speculații! Cu onestitatea am avut de luptat, pentru că a trebuit să depășesc un anumit trac. Scriind cărți de istorie, mă obișnuisem să mă ascund în spatele documentelor. Or, la literatură, abordarea este diferită. Dacă cititorul simte că nu ești sincer, te părăsește după primele două-trei pagini. Și e dreptul lui să o facă.”

Cabinetul Albastru este o poveste despre ceea ce suntem și ceea ce uităm despre noi, despre rostul poveștilor noastre și ale întâlnirilor care ni se întâmplă, despre introspecție ca șansă la o nouă viață și despre munca permanentă de a ne șlefui esența pentru a ne descoperi. Este o carte despre viață, iubire, artă și... albastru.

Vă invit să citiți cartea Simonei Preda și să o urmăriți în anii ce vor veni. Literatura română contemporană tocmai a câștigat o nouă voce de mare profunzime și frumusețe.

Stilul narativ emoționant, frumos, puternic vizual care transformă povestea într-o bijuterie potrivită unor epoci de mult apuse.
    Minunatele descrieri ale unui București, care fascinează și care îi oferă cititorului posibilitea re-descoperirii și a rescrierii poveștii unui spațiu spiritual și cultural.