Femeia nisipurilor

Scris de • 2 April 2007 • in categoria Lit. contemporana, Oana Mezanote

Autor: Kobo Abe
Rating: Kobo Abe - Femeia nisipurilor rating - recenzii carti

Kobo Abe - Femeia nisipurilor - recenzieLuna cenuşie căzând ca o cicatrice peste întinderi nesfârşite de nisip şi o văgăună în care plictisit, urinează un bărbat.

Iată o imagine emblematică din Femeia nisipurilor, romanul lui Kobo Abe, iată un detaliu din tabloul suprarealist al condiţiei umane, evocate în roman.

Un profesor obscur, Niki Jumpei, pasionat de entomologie, pleacă într-o expediţie în deşert, în căutarea unor specii rare de insecte. Acolo va descoperi un sat ciudat, unde casele sunt cufundate în gropi de nisip. Va rămâne sechestrat într-o astfel de casă împreună cu o femeie văduvă care are nevoie de ajutor să scoată nisipul pentru a evita acoperirea casei şi va încerca prin toate mijloacele posibile sa evadeze.

Kobo Abe, medic de profesie, îşi construieşte cartea ca pe un demers ştiinţific despre nisip. Şi pentru că aşa începe orice demers ştiinţific, cu definiţia obiectului de cercetat, aşa procedează şi autorul în cartea în care, lăsând la o parte alegoriile existenţiale, nu rămâne decât un singur personaj ca o nesfârşire fremătătoare, o nelinişte plină de întrebări, frenetică, contradictorie: NISIPUL. Un zeu ubicuu, mai puternic decât însăşi existenţa sau poate esenţa ei, un sânge milenar al idei de mişcare, de trecere.

Cartea este o meditaţie pe tema condiţiei umane. Omul e prins în existenţă ca într-o văgăuna de nisip având ca preocupare majoră munca abrutizantă, istovitoare a scoaterii nisipului din groapă pentru supravieţuire, fără a-şi găsi adevărata menire. E ca o aplicare a mitului platonian al peşterii: toţi trăim în gropi de nisip, nu trăim decât într-o iluzie căreia îi zicem realitate. Sunt evidente apropierile şi faţă de mitul lui Sisif: nesfârşita muncă de scoatere a nisipului fără un sens real.

Femeia nisipurilor conţine în sine un simbol contradictoriu: pe de o parte, privit în ansamblu, absurdul existenţei şi, pe de altă parte, dezvoltarea frumoasei teorii filosofice a nisipului. Sau, mai degrabă, simbolistica este concentrică: în sfera mai largă a problematicii existenţiale se include filosofia "trecerii". De fapt, ea, femeia este premiul lui Nikki Jumpei, căutătorul de insecte rare, unice. Ea este specia nouă descoperită de el şi astfel sensul călătoriei sale, într-o lume lipsită de sens; Femeia, sub aspect filosofic, în corelaţie cu teoria nisipului; vocea, spiritul nisipului. Nisipul, în cartea lui Kobo Abe, este lumea, sau mai degrabă esenţa ei, o materializare a timpului. Într-o relaţie mergând până la confuziune cu timpul, nisipul e o forţă primordială, accentuând şi mai mult fragilitatea condiţiei umane.
"Curenţii de nisip înghiţiseră şi distruseseră oraşe înfloritoare, imperii imense" Imperiul Roman, cetăţi din antichitate"nu au rezistat curgerii nisipului de 1/8 mm".

Pe de altă parte, poemul acesta al nisipului poate fi interpretat şi ca un protest faţă de ideea de stabilitate sau, mergând mai departe până la ideea de normă, de dogmă, de societate.
"Nisipul este antiteza formei".

La fel de bine putem privi romanul şi ca pe un thriller psihologic, urmărind toate reacţiile unui om prins într-o groapă de nisip împreună cu o femeie, faţă de lipsa apei, căldură insuportabilă, tortura nisipului care pătrunde peste tot, munca îngrozitoare. Şi aici, sunt reproduse la un alt nivel, aspecte obişnuite ale vieţii cotidiene: ideea muncii, finalitatea, valenţele ei (până la urmă lui Nikki Jumpei îi face plăcere munca în sine), ideea sexului, ideea evadării, comunicarea ce se creează între cei doi.
Finalul este surprinzător, dar poate aşa sunt finalurile marilor cărţi.

Romanul este o capodoperă. Originalitatea subiectului, profunda încărcătură simbolistică, simplitatea şi frumuseţea expunerii, densitatea derulării evenimentelor îl recomandă de la sine. Să percepem scrierea lui Kobo Abe într-o manieră entomologică, ca pe un ochi imens de insectă faţetat multiplu, complex, un ochi prin care să încercăm să privim lumea.

O recenzie de: Oana Mezanote

Citeste cele 8 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. vitalie spune:

mi-a placut in special povestea paznicului si a castelului sau imaginar…este o parabola despre iluziile cu care ne amagim uneori si pe care le aparam totusi cu obstinatie, pentru ca mai apoi, sa se dovedeasca simple visuri de Narcis…

2. Siderite spune:

E si un film din 1964 (pe care nu am apucat inca sa il vad :”> desi il am pe hard de vreo citeva luni) Woman in the Dunes / Suna no onna http://imdb.com/title/tt0058625.

3. BlueNinja spune:

Mie mi s-a parut cartea cam ca si eroul principal din carte. La inceput dupa ce am citit cateva pagini am vrut sa o las la fel cu el a vrut sa plece din groapa cu nisip, apoi am revenit la ea dupa un timp la fel cum a fost el obligat sa se intoarca in groapa si la sfarsit… dar mai bine sa nu stric placerea altora de a citi cartea. Inca nu stiu daca mi-a placut cartea, daca am urat-o sau daca m-a plictisit.

4. kiki spune:

Oana, recenzia ta foarte buna m-a ajutat sa inteleg mai bine cartea pe care tocmai am terminat-o de citit. Mi-a plcut. Mi-a placut mai ales finalul si… mult talent la acest scriitor, multa finete…te face sa emaptizezi cu personajul. De multe ori m-am dus cu gandul la “Colectionarul” lui Fowles. Alta lume… ce lume, hm

5. eneida spune:

Cartea in esenta e buna…face referire la mitul lui sisif ,la conditia omului condamnat sa faca la nesfarsit acelasi lucru ,revolta sa fata de aceasta munca infinita si fara sens si in final conformarea …caci eroul va deveni involuntar o parte din tinutul nisipurilor si va ramane captiv in acest univers chiar si atunci cand poate evada.Are un substrat f interesant si chiar merita citita

6. Pingback: Kobo Abe « Tiberiuorasanu's Blog

7. Tudor spune:

Se joaca Femeia Nisipurilor la Teatrul Maghiar din Cluj, in regia Monei Marian, e sublim.

8. Nadi spune:

Am citit romanul in urma cu 30 de ani. E o carte fenomenala, poate cea mai buna carte pe care am citit-o. Poate nu i-am inteles mesajul profund in momentul in care am citit-o, sau poate l-am inteles dar nu-mi venea sa cred ca e adevarat. In mod ciudat, sau poate nu, imi aduc aminte din cand in cand de ea
    Recenzia Oanei i-a surpins esenta.

Abia astept s-o recitesc, sa-i revad cu ochii mintii….