Meseria de romancier

Scris de • 23 January 2017 • in categoria

Titlu: Meseria de romancier
Numar pagini: 284
ISBN: 978-973-46-6252-4

Fiecare carte nouă scrisă de Murakami este o bucurie pentru mine, așa că această recenzie va avea o notă subiectivă de entuziasm. Recomand cartea pasionaților de Murakami, care își doresc să poată arunca o privire după perdeaua sub care se ascunde deseori scriitorul (la propriu, l-am văzut dând autografe după o perdea ca să nu fie expus), renumit pentru discreția sa.

De asemenea, lectura poate fi utilă celor care aspiră să scrie un roman și își doresc să descopere tainele meseriei. În carte, Murakami ne împărtășește sfaturi practice desprinse din experiența sa, de la cum și-a definit și rafinat stilul, la cum abordează relația cu cititorii și importanța pe care o acordă disciplinei în scris și mișcării.

Vă împărtășesc și eu un mic secret - cheia lecturii stă în mărturisirea din postfață: „[...] am încercat să scriu așa cum aș fi vorbit cu un interlocutor aflat chiar în fața mea. Am simțit că scriu (vorbesc) cu mai multă ușurință și atunci am unificat tot textul în stilul notelor de prelegere“.

Astfel, volumul de față este asemenea unei conversații cu o audiență fictivă, în care Murakami povestește cu o voce onestă despre principiile pe care și-a clădit cariera de romancier și încearcă să explice relația pe care o are cu comunitatea literară, cu cărțile și personajele sale și nu în ultimul rând cu cititorii. Vorbește despre ce înseamnă pentru el actul creației, cu o modestie pe care nu o găseşti frecvent la alți scriitori (dar frecventă în cultura japoneză). În carte am recunoscut același Murakami care ne povestea franc acum 3 ani, pe o scenă din Edinburgh, că nu își recitește niciodată romanele după ce au fost publicate.

În cele douăsprezece capitole scriitorul abordează, pe rând: ce înseamnă pentru el a fi romancier, cum a ajuns să scrie primul roman (aici se clarifică câteva lucruri despre stilul lui caracteristic), ce crede despre importanța premiilor literare, cum simte diferența între a scrie un roman scurt și unul de mari dimensiuni, importanța pe care o acordă sportului și activităților fizice, ce presupune o traducere și modul în care construiește personaje. Vorbește despre disciplina și rigoarea cu care scrie și mai ales rescrie textele, până când acestea ajung în forma potrivită, întocmai ca un artizan japonez care își șlefuiește cu răbdare opera, țintind perfecțiunea.

Unul din capitolele mele preferate este cel în care povestește despre timpul petrecut în Statele Unite și provocările pe care le-a întâmpinat ca scriitor japonez cu oarece succes, ajuns pe tărâm american. Ne destăinuie cum și-a construit o carieră internațională, pornind din Statele Unite și rolul important pe care l-a avut revista The New Yorker în apropierea de publicul american.

Astfel de cărți, cum este Meseria de romancier, completează foarte frumos universul unui scriitor deoarece îi ajută pe cititori (și mai ales pe fani :) ) să aibă o perspectivă din interior asupra operei lui și să dobândească o nouă înțelegere a romanelor japonezului. Dar, ca un fan Murakami ce sunt, mă bucur să vă anunț că își practică în continuare meseria și în luna februarie ne bucură cu un nou roman în două părți, The Killing Commendatore (primul în 4 ani).

Sfaturi practice despre meseria de romancier, o lectură plăcută și onestă.

Celor care își doresc să afle sfaturi despre cum se scrie un roman, cititorilor pasionați de Murakami.

1. Zina spune: