Parisul anilor nebuni și amintirea dragostei

Scris de • 14 February 2017 • in categoria ,

Titlu: Amintirea dragostei
Numar pagini: 249
ISBN: 978-606-779-070-2

Am citit Amintirea dragostei în două avioane... unul care m-a dus de la București la Istanbul și un altul de la Istanbul la Ankara. În ultima vreme, m-am suprins alegându-mi strategic momentul în care citesc o anumită carte: fără să realizez, caut un context în care să evolueze povestea, de obicei diametral opus cu subiectul acesteia. E, poate, o formă de rezolvare a unei anumite doze de anxietate asociate involuntar, zilele acestea, cu călătoriile în Europa sau e doar dorința de a savura o carte în loc de a o consuma, pur și simplu. Nu am găsit încă un răspuns care să mă mulțumească, dar cred că am reușit, pe alocuri, să trăiesc actul de a citi altfel... și, uneori, povestea cuprinsă între paginile unei cărți coboară în realitate și o transformă în ceva mai bun și mai bogat în semnificații decât spațiul limitat, egocentric și periculos care pare conturat pe multe ecrane de televizor.

Amintirea dragostei este o poveste frumoasă, și această propoziție cuprinde, cred, esența cărții. Ia cititorul de mână și îl plimbă prin Parisul anilor ’20, prin statul american Colorado, prin tranșeele Primului Război Mondial, prin atelierele pictorilor din cartierul Montparnasse, prin barurile și bordelurile orașului Luminilor. O plimbare plăcută, educativă, sensibilă, la finalul căreia rămâi un pic visător, un pic îndrăgostit și dornic să mai prelungești câteva momente în plus starea aceasta de bine.

”Orgie”-de-Chrysis-Jungbluth

Jim Fergus, autorul cărții, pornește de la povestea reală a vieții artistei Chrysis Jungbluth și a tabloului Orgie pictat de aceasta, la Paris, în anul 1925. Înainte de a muri răpusă de cancer, partenera de viață a scritorului se îndrăgostește de acest tablou, într-un anticariat din Nisa, iar autorul i-l cumpără – un cadou pentru ultimul Crăciun pe care îl petrec împreună. Apoi, pornește pe urmele nonconformistei pictorițe și descoperă o poveste fascinantă despre feminitate, artă, destin și iubire. Relația dintre tânărul Bogart Lambert, un cowboy din Colorado, care vine în Europa și se înrolează în Legiunea Străină pentru a lupta împotriva nemților, în Primul Război Mondial, și Chrysis Jungbluth, o artistă aflată la început de carieră, talentată și pasionată de artă se petrece pe fundalul Parisului anilor ’20, „un loc cu o atmosferă aparte și un fel de energie clocotitoare, care dispăruse în anii războiului, dar răbufnise apoi ca dopul unei sticle de șampanie ce se revarsă pentru a sărbători eliberarea... o nouă formă de expresie și un nou fel de a fi.... Parisul devine un personaj al cărții, singurul care supraviețuiește pasiunii, iubirii și nebuniei acelor ani.

Vă las să citiți Amintirea dragostei, o poveste care, măcar pentru câteva ore, vă va face să uitați realitatea acestor zile, oferindu-vă în schimb frumusețea, tinerețea și libertatea Parisului anilor nebuni.

O carte frumoasă și o poveste sensibilă despre viață, artă și pasiune.
    Stilul simplu, puternic vizual al autorului care creează o experiență aproape senzorială din această carte.

O nouă mărturie a fascinației perpetue pe care perioada interbelică o exercită asupra omului zilelor noastre.