Războiul pulberii negre

Scris de • 24 October 2014 • in categoria

Titlu: Războiul pulberii negre
Numar pagini: 384
ISBN: 978-606-579-723-9

Având în vedere faptul că cel de-al doilea volum al seriei Temeraire (citește recenzia) nu îmi plăcuse la fel de mult ca primul (citește recenzia), eram foarte curioasă să văd ce impresie îmi va lăsa Războiul pulberii negre. Am fost încântată să descopăr că seria continuă într-o manieră fermecătoare și că acest volum a reprezentat o lectură aproape neașteptat de captivantă.

Aflați încă pe țărmuri orientale și pregătindu-se de călătoria spre Europa, Laurence și Temeraire se trezesc cu planurile date peste cap de o misivă oficială ce îi trimite către Turcia, pentru a prelua de acolo trei ouă prețioase de dragon. Deși această alegere a lor ca și mesageri pare ciudată și de neînțeles, nu își permit să pună la îndoială autenticitatea ordinului și se pregătesc pentru misiune. Însă aceasta se dovedește a fi una extrem de dificilă încă de la început, de la crearea echipei: găsirea unui ghid care să îi conducă prin deșertul primejdios, gestionarea resurselor împuținate, achiziționarea proviziilor și animalelor necesare în călătorie și până la drumul propriu zis.

Iar odată plecați, obstacolele nu ezită să apară. Atât de multe și atât de primejdioase încât de câteva ori, te îndoiești sincer de reușita misiunii. Mai ales că în momentul în care Temeraire și echipajul său ajung într-un final în Turcia, întâmpină o altă serie de probleme neprevăzute. Iar modul în care aleg să le abordeze este evident unul care are toate șansele să dea naștere pe viitor unui adevărat război între Anglia și Turcia. Mai târziu, ceea ce sperau să fie salvarea lor se dovedește a fi un popas nedorit într-o altă țară străină, unde sunt nevoiți iar să își modifice planurile. Laurence și Temeraire sunt prinși chiar în mijlocul războiului cu Napoleon, ajungând în doar câteva săptămâni într-o capcană fără scăpare. Iar ura și furia unui personaj viclean îi urmărește încă din China, agravând și mai mult lucrurile.

Romanul este încărcat de suspans, tensiunea nu slăbește nicio clipă, iar situațiile periculoase se răstoarnă asupra protagoniștilor precum o avalanșă de neoprit. De asemenea, întâmplările prin care au trecut în lungul lor periplu prin lume le-au lăsat pe urme o mulțime de inamici însetați de răzbunare și deciși să îi hăituiască oriunde ar merge.

Volumul este probabil cel mai complex și cel mai alert de până acum, având nenumărate răsturnări de situație șocante, un număr mare de personaje în care nu ai habar dacă te poți încrede sau nu și cel mai larg cadru de până acum, acțiunea desfășurându-se în mai multe țări, pe oceane, în deșerturi, în ținuturi pustiite, la curți imperiale, pe câmpuri de luptă, în cetăți sub asediu și în tabere militare.

Și pentru că de obicei lucrurile rele nu vin niciodată singure, nici relația dintre Laurence și Temeraire nu trece prin cea mai roz perioadă. Planurile lui Temeraire de a îmbunătăți soarta dragonilor din Anglia se lovesc de convingerea lui Laurence că acestea nu doar că nu au sorți de izbândă, dar pe deasupra, le vor mai și aduce o mulțime de probleme. Într-un fel, intervine o trădare în relația celor doi, întrucât la plecarea din China, Laurence încurajase ideile dragonului, doar pentru ca mai târziu să nu i le mai sprijine. Totodată, simțul dreptății dragonului îl face pe acesta să se simtă nedreptățit de legile oamenilor și mai cu seamă de cele ce privesc specia sa, cu atât mai mult cu cât acum a experimentat diferența enormă dintre organizarea și mentalitatea din Anglia față de cea din China. Personal, sunt în continuare convinsă că Laurence ar fi trebuit să își sacrifice propriile sentimente pentru a se asigura că Temeraire rămâne în locul în care ar fi fost cu siguranță fericit.

Așa cum ne-a obișnuit autoarea până acum, momentele amuzante nu lipsesc nici din volumul acesta. Cele mai multe sunt provocate, bineînțeles, de Temeraire, însă de data aceasta nu el este singurul care le declanșează. Așa cum spuneam mai devreme, facem cunoștință cu câteva personaje noi, iar unul dintre acestea este un dragon nou născut, dar cu o personalitate de-a dreptul explozivă. Din momentul în care acesta își face apariția, este imposibil să nu chicotești aproape continuu de-a lungul capitolelor ce urmează. Cred că umorul oferit în doze atât de mari este unul dintre motivele pentru care nu aș reuși să mă hotărăsc care dintre volumele 1 și 3 este preferatul meu.

Finalul aduce o surpriză totală, mai ales că situația înfiorătoare de până atunci părea fără ieșire. Seria mai continuă cu alte câteva volume, așa că pot doar să sper că va fi în continuare tradusă și la noi. Temeraire mi se pare una dintre cele mai bune și mai originale povești fantasy de până acum și sunt convinsă că poate cuceri în aceeași măsură atât publicul tânăr, cât și pe cel adult.

Suspansul și umorul sunt la cote înalte, iar aventurile din ce în ce mai tensionate și mai emoționante ale personajelor îți creează un sentiment de dependență.

Desigur, cititorilor care au parcurs primele două volume. Însă recomand insistent seria tuturor cititorilor care își doresc o poveste inteligentă și originală care îi va fermeca de la primele pagini.

1. Joshua Jasmine spune: