---

Monstrul Colombre si alte cincizeci de povestiri

Scris de • 20 May 2007 • in categoria Altele

Autor: Dino Buzzati
Rating: Dino Buzzati - Monstrul Colombre si alte cincizeci de povestiri rating - recenzii carti

Dino Buzzati - Monstrul Colombre si alte cincizeci de povestiri - recenzie cartiBuzzati mi-a placut atat de mult incat dupa ce am terminat cartea, mi-am dorit sa ii pot uita povestirile pentru a i le putea descoperi din nou. Imposibil. Ti se lipesc de suflet si-ti amintesti de ele pretutindeni, bucuros de misterul ce ti-a fost rostit si nerabdator de a-l mai regasi si pe altundeva, in vreo melodie, in vreo fotografie, vreun film sau poate intr-o alta carte"

In Monstrul Colombre", autorul nu mai e nici tanara voce framantata si aspra din Barnabo, omul muntilor, nici duhul zglobiu din Secretul padurii batrane, nici gravul contemplator al Desertului tatarilor, nici infricosatul demistificator din Marele portret. Minunat histrion, Buzzati parca vrea sa cuprinda in acest volum intreaga lume, schimbandu-si jucaus timbrul cu fiecare particica de viata privita.

Daca mi se permite un mic periplu sincretic, as spune ca povestirile au un spirit ludic aproape mozartian, un mister vaporos ca de nocturne de Chopin, eleganta frusta a filmelor lui Eric Rohmer, concentrarea narativa si voiosia molipsitoare de a povesti a teatrului lui Dan Puric, toate ingemanate pe o baza rationala de maturitate gogoliana. La fel ca la Saint-Exupery, exista la Buzzati o forta uriasa de a depista metafora incrustata in cotidian si de a o exprima apoi stralucitor si fara rest. Ca la orice alt geniu, substanta sufleteasca din care isi naste opera inseamna un amestec febril de salbaticie si joc. E atata verva in scrierile lui, incat ai impresia ca in loc de "a trai pentru a-ti povesti viata", profesiunea lui de credinta este "a povesti viata pentru a o trai""

Dar pentru ca nu imi plac atat de mult parafrazele de acest gen, si pentru ca trebuie sa fim tot timpul suspiciosi si relativisti, si pentru ca pretul cartilor este ridicat, (si mai ales pentru ca un recenzent sau un critic nu trebuie niciodata crezuti pe cuvant), va propun urmatorul test al calitatii :

Mergeti intr-o librarie si cititi orice povestire - au cam intre cinci si opt pagini "poliromice" (daca nu vreti sa alegeti la intamplare si aveti atat curaj incat sa mergeti pe mana subsemnatului, as recomanda Creatiunea daca e o zi insorita, Falsul raposat daca e vreme ploioasa, Arma secreta pentru amatorii de satire istorice, Fata care cade pentru tragic in vesminte suprarealiste, Depasirile pentru cei inspaimantati de atletismul nebun al omenirii, Quiz la puscarie pentru cei ce vor sa stie cum sa infrunti multimi de oameni cu suflete de vipera). Daca va place, "cumparati cu incredere" (eventual zambind frumos domnisoarei de la casa) si, eventual, invitati-ma la o bere. ;) Iar daca nu va place " ei, pentru asa ceva, pe cuvant ca nu imi asum nici o responsabilitate.

O recenzie de: Silviu Man

Citeste cele 6 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. I-mi place si mie Dino Buzzati ca si celui care a realizat comentariul de mai sus. I-mi place deoarece iubesc fantasticul si miraculosul pe care le putem gasi in lucrurile cele mai simple si in intamplarile cele mai banale. Puterea de a le gasi si mai ales povesti apartine celor cu har. Pentru aceasta trebuie sa fim recunoscatori lui Dino Buzzati pentru darul de a ne smulge din mediocritatea existentei si de a ionvita in lumea sa fantastica. Asa traim mai frumos.

2. Cristina spune:

pt Stefan claudiu
    domnule mai bine ai revizui gramatica limbii romane inainte de a posta aici commenturi

3. Roxana spune:

“Desertul tatarilor” am deschis-o cu o anumita ostilitate caci reprezenta doar o simpla carte pe care trebuia sa o citesc sa iau nota la universala. Imi place sa citesc insa ceea ce descopar eu, nu ceea ce mi se recomanda(ciudat, stiu). Cat despre carte m-a impresionat destinul lui Drogo..ma asteptam ca in final sa lupte si el… cartea asta a venit ca o palma peste ceafa (insa binevenita)

4. Roxana spune:

P.S. (o recomand)

5. Pingback: Marele portret | Blog RomaniaSF Online