---

Emotionally weird

Scris de • 12 December 2007 • in categoria Lit. contemporana

Autor: Kate Atkinson
Rating: Kate Atkinson - Emotionally weird rating - recenzii carti

Kate Atkinson - Emotionally weird - recenzie cartiDaca Kate Atkinson m-a cucerit chiar cu primul roman pe care l-a scris, lecturile ulterioare s-au dovedit a fi tot mai dezamagitoare. Desi deosebit de talentata la descrierea vietii de familie - penduland intre identitate, istorie si mosteniri - in acest roman Atkinson nu mai reuseste sa mentina atentia cititorului pana la punctul in care isi pune in valoare fermecatoarele caracteristici.

Povestea de baza a romanului este una simpla, dar neverosimila: doua femei - fiica si mama adoptiva - izolate pe o insula pustie, isi povestesc reciproc viata. Daca povestea Norei (mama) se apropie de fabulos, cea a lui Effie este mult mai prozaica, prezentand viata dintr-un campus scotian al anilor "˜70. Intercalate se afla extrase din texte scrise de elevii unui curs de creativitate, evidentiate in text prin fonturi diferite, procedeu ce risca sa fie bulversant pentru simtul estetic.

Din pacate cititorul este astfel expus unor nenumarate si inutile exemple de literatura voit proasta, creata de elevii neadaptati ai unei profesoare care scrie versuri complexe din punct de vedere gramatical, despre o lume aglomerata de evenimente lipsite de importanta.

Emotionally weird este fara indoiala un roman experimental si poate tocmai de aceea pastreaza aspectul unui exercitiu, al unei schite, prin care Atkinson incearca sa creeze noi forme de literatura. Dar "trucurile" postmoderniste nu ii reusesc si romanul devine unul prea lung, cu prea multe detalii inutile si cu alternarea a prea multor povesti irelevante.

Cu toate acestea, pare o carte scrisa de Atkinson cu deosebit efort si o mult prea mare atentie. Probabil tocmai de aceea esueaza in a mai pastra fluiditatea si umorul irezistibil din Behind the Scenes at the Museum.

Scrisa de Ana-Maria Petritan