---

Varsta Inocentei

Scris de • 10 July 2007 • in categoria Altele

Autor: Edith Wharton
Rating: Edith Wharton - Varsta Inocentei rating - recenzii carti

(ediţia în limba engleză)

Varsta Inocentei este un roman de referinta pentru literatura clasica americana, desi subiectul tratat in roman de Edith Wharton nu este unul deosebit de original si il putem regasi la Henry James in Portretul unei doamne si Ambasadorii sau mai tarziu la John Fowles in Iubita locotenentului francez. Newland Archer, personajul central, ne este prezentat ca un tanar educat, rafinat, care acorda o deosebita importanta stilului si etichetei sociale si care se considera o persoana cu o gandire independenta. Tocmai aceasta ultima caracteristica il scoate in evidenta, dar il si face tinta numeroaselor ironii ale lui Wharton.

Aparitia exoticei contese Olenska il determina pe Archer sa-si priveasca cu alti ochi viata, supusa pana atunci tuturor normelor sociale. Casatoria cu naiva si frumoasa May devine o povara in umbra pasiunii sale pentru contesa. Ceea ce Archer considera un act de rebeliune si de sfidare a societatii ce impiedica o relatie intre el si Olenska devine de fapt doar un joc al imaginatiei sale: el este mai indragostit de ideea de independenta decat de contesa si isi impune mai degraba obstacole imaginare in calea actiunilor sale.

Newland Archer se vrea un reformator, dar cerand egalitate intre femei si barbati devine unul neconvins si neconvingator. Inteligenta lui ii acorda scurte momente de individualism, dar esecul ii este cu atat mai mare cu cat este incapabil sa sesizeze manipularea la care este supus.

Varsta Inocentei este un titlu puternic, neasteptat si ironic, pentru ca nimic din societatea New York-ului nu mai pare sa-si pastreze inocenta. Eticheta rigida pastrata doar de fatada, jocurile de culise, judecarea si ostracizarea celor ce se abat de la aceste norme, discriminarea, transforma inalta societate a orasului mai degraba intr-un mecanism diabolic.

Edith Wharton analizeaza aceasta societate cu mult umor si o sensibilitate tipic feminina. De multe ori dialogul si descrierile sunt laborios construite, dar o minutioasa descriere a meniului caracteristic fiecarei familii sau discutiile sterpe despre diferite evenimente sociale confera romanului forta de a ilustra cu exactitate Varsta de Aur a New-York-ului.

O recenzie de: Ana-Maria Petritan

Citeste cele 11 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. andrea spune:

recenzia facuta de tine mi-a adus amite de un film pe care l-am vazut in urma cu cativa ani si care cred ca era ecranizarea facuta dupa roman. totusi vreau sa citesc si cartea. deja mi-am facut o listuta cu toate crtile pe care vreau sa le citesc in aceasta vara, iar “varsta inocentei” tocmai a fost adaugat pe lista,probabil si datorita recenziei tale :)

2. Ana Maria spune:

Ma bucur mult Andrea :)

Da, cartea a fost ecranizata de Scorsese si filmul este reusit. Si eu il vazusem de multe ori in anii trecuti si m-am uitat din nou la el dupa ce am citit cartea.
    Scorsese respecta in foarte mare parte firul narativ, iar detaliile care nu apar as spune ca sunt neglijabile :)

3. andrea spune:

in ultima vreme gasesc tot mai greu carti pe care sa le simt. poate ca nici nu stiu ce sa caut. acel film m-a facut sa simt ceva din moment ce retin sa-l fi vazut si stiu ca mi-a placut din moment ce am stat treaza foarte tarziu ca sa-l vad (nu fac asa ceva decat foarte rar). sper ca si cartea va avea acelasi efect asupra mea. mi-e dor sa gasesc o carte la care sa ma gadesc toata ziua si abia sa astept sa ajung acasa pentru a putea citi…

4. Lori spune:

foarte faină carte – şi o recenzie pe măsură

5. Ana-Maria spune: